Stocznie, Statki

19 czerwca ponownie zwodowano HMS Uppland. Tym samym zakończono kompleksową modernizację „mid-life upgrade” (MLU) dwóch okrętów podwodnych klasy Gotland i są one gotowe sprostać wyzwaniom na morzu.

Ponowne wodowanie w ciągu zaledwie 12 miesięcy, drugiego już okrętu podwodnego o napędzie niezależnym od powietrza (AIP) potwierdza światowej klasy umiejętności i możliwości stoczni Saab Kockums. Saab jest jedną z niewielu firm na świecie, które są w stanie przeprowadzić kompleksową modernizację MLU, jednocześnie rozwijając kolejną generację okrętów podwodnych AIP. Filozofia Saaba, oparta na modułowej budowie jednostek, zapewnia klientowi flotę okrętów podwodnych, które - w każdej chwili i efektywnie kosztowo - mogą być w pełni zmodernizowane tak, aby sprostać przyszłym wyzwaniom.

Okręty podwodne są zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach. Kadłub musi wytrzymać dziesięciolecia eksploatacji, podczas gdy systemy i technologie na pokładzie wymagają ciągłych ulepszeń, aby okręt mógł pozostać zdolny do wykonywania zadań. Przecinając kadłub na dwie części i zastępując wiele ważnych systemów, Saab w oszczędny sposób i w krótkim czasie, dostarcza okręty podwodne gotowe na wyzwania jutra.

- Niewiele stoczni na całym świecie ma doświadczenie w całkowitej, modyfikacji okrętu podwodnego, tworzącej niemalże nową jednostkę. Jesteśmy jedyną stocznią, która dwukrotnie w ciągu 12 miesięcy przeprowadziła taka modernizacje z sukcesem. Najpierw z HMS Gotland, a teraz z HMS Uppland. Jeśli weźmie się pod uwagę, że gdy te okręty zostały zwodowane pod koniec lat 90-tych, smartfony nawet nie istniały, pokazuje to, jak ogromny skok technologiczny dokonał się na okrętach podwodnych, i jak znaczący jest „midlife upgrade” - powiedział Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums.

Zaktualizowana wersja Uppland i jej siostrzanego okrętu Gotland stanowią kolejny etap przygotowań do A26, najnowocześniejszego obecnie produkowanego okrętu podwodnego z napędem AIP.

Ponad 20 systemów zainstalowanych obecnie na pokładzie zmodernizowanego OP Gotland zostanie wdrożonych na nowym okręcie podwodnym A26, budowanym dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Zmodernizowany OP Gotland jest, więc tym, na którym testuje się i wprowadza w życie niektóre z innowacyjnych rozwiązań, które zostaną wdrożone w przyszłej szwedzkiej klasie okrętów podwodnych A26.

HMS Uppland został zaprojektowany i zbudowany przez Kockums w Malmö na początku lat 90-tych i oddany do użytku w 1997 r. MLU obejmuje modyfikację, wymianę i modernizację systemów i technologii pokładowych, utrzymanie operacyjności okrętu tak, aby jeszcze przez wiele lat służył Szwecji.

Proces modernizacji wiąże się z ulepszeniem kluczowych systemów, takich jak niezależny od powietrza napęd Stirling AIP, sonary i czujniki, systemy zarządzania i komunikacji.

Dane techniczne zmodernizowanego OP Uppland

Długość całkowita: 62 m;
Szerokość: 6,2 m;
Wyporność: 1580 ton na powierzchni;
Uzbrojenie: torpedy, wyrzutnie dziobowe, przenoszenie nurków;
System napędowy: jednowałowy silnik spalinowo-elektryczny oraz Stirling AIP;
Autonomiczność: wiele tygodni operowania w zanurzeniu;
Kadłub: kadłub sztywny, dwa hermetycznie szczelne przedziały;
Załoga: 25 osób

Założenia kontraktowe: modyfikacje dwóch okrętów podwodnych, w tym przygotowanie do działania (STW), próby portowe (HAT), próby morskie (SAT), szkolenie, dokumentacja, części zamienne i modernizacja lądowego ośrodka szkoleniowego;

Zakres modernizacji Jednostka została przecięta w części środkowej, dodano sekcję zawierającą m.in. układy chłodzenia wody słodkiej i morskiej oraz agregaty wody lodowej; poprawa zdolności w zakresie silnika Stirling AIP MkIII, masztów, czujników, komunikacji i możliwości prowadzenia operacji specjalnych; wprowadzenie nowych zasad regulujących IMO, bezpieczeństwo, komfort załogi Unowocześnienie systemów zarządzania walką i okrętem; ulepszenia wynikające z doświadczenia w użytkowaniu.

rel (Saab AB)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter