Stocznie, Statki

- Partnera do rozmów nie ma – tymi słowami Marszałek Olgierd Geblewicz zwrócił się do radnych Sejmiku Województwa i przedstawicieli związków zawodowych działających w stoczni Gryfia w Szczecinie i Świnoujściu. Trudną sytuacją przedsiębiorstwa zajęła się Sejmikowa Komisja ds. Gospodarki Morskiej. Niestety, rozmowy prowadzono bez prezesa stoczni oraz jej właściciela, którzy nie skorzystali z zaproszenia radnych województwa.

Nieudane połączenie stoczni w Szczecinie i Świnoujściu, pogarszająca się sytuacja finansowa, brak wdrażania opracowanych programów naprawczych, nierealne i odwlekające się próby budowy promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Trudną sytuację Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w szczegółach przedstawił Pełnomocnik Marszałka ds. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Rafał Zahorski. Zrobił to niejako w zastępstwie przedstawicieli przedsiębiorstwa, których zabrakło pomimo wysłanych zaproszeń.

- Przygotowaliśmy tę prezentację, bo liczyliśmy się z tym, że zarząd stoczni nie przyjmie zaproszenia. Ta komisja powstała z inicjatywy działacza PiS, chcieliśmy o tym rozmawiać. W obronie PŻB potrafiliśmy dyskutować i apelować jako cały sejmik. Szkoda, że dziś jesteśmy ignorowani – mówił na wstępie marszałek Olgierd Geblewicz.

Brak przedstawicieli stoczni zaprowadził rozmowy w martwy punkt. Zarówno marszałek, radni województwa, jak i strona społeczna, chcieli poznać plany dla zakładów, a tych nie miał kto przedstawić. Wśród strony społecznej nie brakowało głosów, że przeprowadzona w 2013 r. konsolidacja stoczni w Świnoujściu i Szczecinie się nie udała. Padły stwierdzenia, że odpowiedzialne za ten sektor Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie odpowiada na liczne pisma strony społecznej, a część załogi nie wierzy w rządowe zapowiedzi budowy promu, wątpiąc w potencjał ludzki i techniczny przedsiębiorstwa.

Marszałek Geblewicz nie ukrywał, że nie był zwolennikiem konsolidacji stoczni i przypomniał, że Gryfii pomógł m.in. poprzez budowę ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-13 dostępnego dla wszystkich mostu, z którego korzysta stocznia w miejsce drogiej w utrzymaniu przeprawy promowej. Wśród radnych pojawiły się głosy o możliwości wsparcia stoczni środkami RPO 2014-2020 w ramach tzw. konkursu stoczniowego, ale marszałek wyjaśnił, że jest to pomoc dedykowana małym i średnim przedsiębiorstwom, a Gryfia takim nie jest.

- Możemy rozmawiać o aktywizacji, ale nie dofinansujemy stoczni i jej nie poprowadzimy. Jak można dyskutować poważnie o promie, skoro od położenia stępki nic się nie wydarzyło. Liczyłem na troskę, ale toczy się gra polityczna, która nigdzie nas nie zaprowadzi. Jesteśmy gotowi wspierać pomysły na rozłączenie się zakładów, inwestycje na terenach inwestycyjnych, ale partnera do rozmów nie ma – podsumował spotkanie Geblewicz.

Możliwość wsparcia środkami RPO 2014-2020 mogłaby się pojawić wraz z rozdzieleniem zakładów MSR Gryfia w Świnoujściu i Szczecinie, a następnie stworzeniu terenów inwestycyjnych. Na razie są to jednak tylko głośne pomysły. Kluczowe decyzje należą do prezesa MSR Gryfia, a także jego właściciela MS TFI MARS, których posiedzeniu sejmikowej komisji zabrakło.

rel (Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego)

+8 No cóż
Pan Marszałek troszkę mija się z prawdą , gdyż był pierwszym który wbijał symboliczną łopatę pod budowę fabryki podstaw morskich dla spółki Bilfinger mars offshore gdzie Niemcy mieli przewagę udziałów i głosów powstała po przejęciu połowy terenów Gryfii odcinając ja od terenu doku nr 5 który przynosił największe dochody firmie a do tego dofinansował ta budowę dużą sumą pieniędzy z dotacji unijnych dla rozwoju województwa dołożył jeszcze pieniądze do rekrutacji i szkolenia załogi i nie zapomniał wspomnieć o budowie mostu rzekomo ogólnodostępnego ale nie wspomniał że odbyła się długą walka i Niemcy w końcu zgodzili się na przepuszczenie transportu kołowego który trzeba wynająć aby pracownicy Gryfii mogli dostać się do pracy.
17 kwiecień 2019 : 17:07 Filip z konopi | Zgłoś
+6 A nie mówiłem?
Chciało by mi się powiedzieć w sprawie stoczni i rdzewiejącej stępki PiS "A nie mówiłem?", ale ugryzę się w język. Pewno czytelnicy pamiętają co gadałem i ilu było opozycjonistów do tych moich wypowiedzi... Pewnie pierwszy okręt ro-pax mia się nazywać J. Kaczyński...
17 kwiecień 2019 : 17:12 Pies _na_buraki | Zgłoś
+12 Biurokracja i Bakructwo Stoczni Remontowej .
Szanowni Państwo i pracownicy , krutko i szczegółowo ując , biurokracja zniszczyła zakład i produkcje pracowników . o których mało śię mówi na pośiedzeńiach , z kim rozmawiać z osobami co połoczyli oba zakłady i zrujnowali , korupcja na potege w stoczni w szczećińie i świnoujśćiu , zarobki biurokratów 7 000zł , zarobki pracownika produkcji 1 600zł - 2 100zł , ogromna przepaść zarobków , zakaz zatrudńiańia pracowników na produkcje , podwyżki poćichu pod stołem dla pracowników z biur po 1 000 zł i 2 000zł , czas likwidacju lub dogłębnej restrukturyzacji obu podmiotów stoczniowych , zwolńień biurokratów wszystkich do zera , poprawi płynność finansowa i zmniejszy koszty utżymańia , obu zakładów , z poważańiem .
17 kwiecień 2019 : 18:06 Janusz Oleśiuk . | Zgłoś
+14 Wielka Pomoc
Wielka pomoc w wybudowaniu mostu, za który zapłaciliśmy my obywatele dla zupełnie innej firmy, która miała 100% kapitał zagraniczny. (st3 offshore) Teraz także ta firma ma kłopoty finansowe min. opóźnione wypłaty. A gdzie była PO przez osiem lat rządów?.
17 kwiecień 2019 : 19:06 SDD | Zgłoś
+5 Jak to gdzie?
W Marsie, tam gdzie teraz PIŚ, tam gdzie pieniążki kochane.
17 kwiecień 2019 : 19:55 premium | Zgłoś
+8 Krótko i na temat
Za czasów rządów ekipy Pana Marszałka zniszczono przemysł stoczni remontowych tak jak poprzednie rządy zniszczyły stocznie produkcyjne
Msr Świnoujście nigdy nie miała długów zawsze miała bilans dodatni raz lepiej a czasem gorzej pomimo nikłej infrastruktury , budowała dużo dla przemyslu offshore
Gryfia już dawno okazała się bankrutem , nauta wpadła w tak ogromne zadłużenie i do tego zlikwidowano jej najbardziej dochodowe spółki a stocznia mw musiała ogłosić bankructwo i to wszystko na oczach marszałków województw którzy nawet palcem nie kiwnęli w pomocy tym zakładom . Marsjanie ze spółki powołanej do pomocy tym firmom którzy nie widzieli wogole stoczni i nie wiedzą jaka to specyficzna branża po kolei wyrzucała ludzi z pracy łączyła banknotów z najlepszymi stoczniami przejmowała tereny dorównała niemieckie firmy z polskich dotacji unijnych wciskała kit ludziom że to dla ich dobra i wystawiała faktury za doradztwo przy zakupie papieru toaletowego na ogromne pieniądze
17 kwiecień 2019 : 19:53 Filip z konopi | Zgłoś
+11 Śmiech
Ci co zniszczyli teraz mienia się na zbawicieli, hipokryzja i patologia, won z takimi ludźmi, marszalkami bez rozumu
18 kwiecień 2019 : 10:37 ŁÓDŹ | Zgłoś
+7 Bezczelne chamy
jakim to bezczelnym chamem trzeba być, żeby najpierw 8 lat niszczyć przemysł stoczniowy w Polsce a teraz się nad nim z troską
"pochylać", mam nadzieję, że Polacy przypomną sobie przed wyborami słynnych "Katarskich Inwestorów" Donalda Tuska i jeszcze raz pogonią platformianą zarazę.
18 kwiecień 2019 : 20:47 Makita | Zgłoś
+10 PiS PO samo zło
Obie ekipy niczym sie od siebie nie różnią.
19 kwiecień 2019 : 09:47 Bolo Young | Zgłoś
+7 Lewicowy Szczecin
SLD i PO zlikwidowały nie tylko stocznie ale cały przemysł okrętowy w Polsce który samodzielnie był w stanie budować bez problemu całe jednostki. Takie promy nie byłyby dla niego żadnym problemem. Zwolnili i rozpędzili fachowców oraz kazali im się przebranżawiać na psich fryzjerów. Z infrastruktury, ich spółki wyrywały wszystko co metalowe i wywoziły na złom. O wałku z Bilifingerem już pisano wiele razy. Dzisiaj organizują cyrk przed wyborami i razem ze swoimi pseudoekspertami bredza i szydzą, że ktoś chce znowu zrobić coś sensownego. To jest sabotaż. A to, że ludzie w Szczecinie tak się dali ogłupić, że ich wybrali, to jest już dramat. Mentalność wieśniaków, a poziom intelektualny analfabetów.
19 kwiecień 2019 : 06:59 Bajobongo | Zgłoś
+8 Dramat
To co uczyniono z państwowej doskonałej stoczni MSR S.A. to dramat . Dlaczego nikt nie siedzi za to w więzieniu ? Przecież to były wyrzeczenia i budowa przez ponad 45 lat , przez mieszkańców Świnoujścia . Dlaczego szczecińska patologia nie została zlikwidowana , tylko rzucono jej na pożarcie nowoczesną MSR S.A. , mającą doskonałą reputację u armatorów i zleceniodawców offsshore , każdego roku generującą zyski netto , dynamicznie rozwijającą się . Czy w tym Szczecinie mieszkają sami k......i ? Chyba tak , bo jedyne co potrafią , to budować "floating gardensy" , czyli po polsku "szuwarowe bagna" . Kiedy pojawi się ktoś z normalnymi jajami i powie - starczy tego debilstwa , rozłączam te dwie stocznie i niech sobie radzą . O tym w europejskim Świnoujściu marzymy
19 kwiecień 2019 : 20:37 MSR S.A. Świnoujście | Zgłoś
+1 chyba mylisz adresy
albo masz jak wielu mieszkańców Świnoujścia jakieś kompleksy związane ze Szczecinem. O połączeniu (co niewątpliwie było olbrzymim błędem czy wręcz sabotażem) Gryfi z MSR, nie decydował jakiś bliżej nieokreślony "Szczecin", tylko działający z ramienia stosownych ministerstw TFI Mars. O ile pamiętam, to w "marsjańskim" zarządzie ludzi ze Szczecina można by ze świecą szukać ...
30 kwiecień 2019 : 05:51 grzegorzp | Zgłoś
0 potezna gospodarka
Wartosc polski jest ogromna dziedzictwo swiatowe na wall street
03 marzec 2020 : 14:09 kon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter