Podpisano umowę na budowę płyty montażowej na Wyspie Ostrów w Gdańsku. Wg oficjalnego komunikatu dla mediów - to jedyna w Polsce konstrukcja przystosowana do budowy i wodowania dużych jednostek oraz wielkogabarytowych konstrukcji. Jednak w rzeczywistości na płyty montażowe, w różnym stopniu wyposażone, zaadaptowano liczne nabrzeża i tereny poprzemysłowe z nabrzeżami w polskich portach, a w ostatnich latach nowoczesna, dobrze wyposażona (m.in. w suwnicę bramową o unosie 300 ton) płyta montażowa, choć rozbudowana, to stanowiąca w zasadzie całkowicie nową konstrukcję, powstała np. w stoczni Remontowa Shipbuilding.
Wartość nowej inwestycji na terenie byłej Stoczni Gdańskiej szacowana jest na ok. 16,5 mln zł. Inwestor i właściciel terenu - Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna podpisała umowę z generalnym wykonawcą tej konstrukcji do produkcji stoczniowej. Przetarg wygrała firma Poleko Sp. z o.o. z Gdańska. PSSE otrzymała też pozwolenie na budowę obiektu.
Płyta o powierzchni 10 tysięcy metrów kwadratowych i nośności do 20 ton na metr kwadratowy powstanie obok hali nr 33. Będą mogły na niej powstawać jednostki o długości do 180 metrów z możliwością wodowania przy Nabrzeżu Trawlerowym.
Statki o długości 180 m osiągają nośność do ok. 48-50 tys. ton (produktowce, zbiornikowce naftowe), do ok. 45 tys. ton (masowce) i 41-42 tys. ton (kontenerowce), a np. samochodowce o tej długości mają nośność nieco ponad 17 tys. ton i pojemność brutto 52-54 tys. jednostek oraz ładowność ok. 5200 samochodów, natomiast promy pasażersko-samochodowe osiągają tonaż pojemnościowy brutto rzędu 34-42 tys. jednostek.
Należy jednak podkreślić, że statki takie teoretycznie (wg kryterium wymiarów głównych) będą mogły być budowane na nowej płycie montażowej, jednak możliwość taką może ograniczać masa konstrukcji do wodowania.
Najdłuższe statki, jakie budowano na pochylniach byłej Stoczni Gdańskiej, to kontenerowce typu 8184 o długości niemal 211 m, nośności 39 000 t, wyporności 52 190 t i pojemności brutto 32 200 jedn. oraz ładowności ok. 2700 TEU. Największe pod względem nośności (do ok. 47-48 tys. ton) były masowce szerokolukowe (masowce - pakietowce) o długości 190-200 m.
Na budowanej płycie montażowej będą mogły być budowane wielkogabarytowe konstrukcje stalowe. Jednolita betonowa płyta montażowa uzbrojona będzie we wszystkie media. Wykonana według najnowszych technologii budowlanych umożliwi prowadzenie tam zaawansowanej produkcji przemysłowej i zagwarantuje najwyższe standardy bezpieczeństwa pracy.
Inwestycja szacowana na ok. 16, 5 mln zł ma być ukończona w ciągu 15 tygodni, czyli w pierwszej dekadzie lipca. W tym samym miesiącu Stocznia Gdańsk zapowiada uruchomienie produkcji stoczniowej oraz wież wiatrowych typu onshore i offshore. W związku z nowymi kontraktami spółka rozszerza produkcję i jej część przenosi na front Wyspy Ostrów na tereny PSSE.
W związku z tym PSSE i Baltic Operator (spółka z Grupy ARP SA, która jest właścicielem Stoczni Gdańsk) podpisały w ub. tygodniu porozumienie w sprawie dzierżawy i ewentualnego nabycia w przyszłości płyty montażowej oraz części hali nr 33. Przeprowadzone przez PSSE prace modernizacyjne obiektu umożliwią budowę w jego wnętrzu jednostek o długości do 90 metrów, szerokości do 16 metrów i bezpośrednie wodowanie ich z doku lub pontonu. W zrewitalizowanym budynku będzie można także produkować wielkogabarytowe konstrukcje stalowe.
Sprawne pozyskanie pozwolenia na budowę możliwe było dzięki zaangażowaniu wielu stron, w tym Urzędu Morskiego w Gdyni, Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Miasta Gdańsku, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Gdańsku.
Prowadzone obecnie przez PSSE prace rewitalizacyjne obejmują 5 ha Wyspy Ostrów. Celem Strefy jest także pozyskanie inwestorów na pozostałe należące do niej tereny. Front Wyspy to usytuowany niemal w centrum Gdańska, bezpośrednio graniczący z 550-metrowymi nabrzeżami Kaszubskim i Trawlerowym oraz Stocznią Gdańsk i dobrze skomunikowany obszar przemysłowy, z dostępem do bocznic kolejowych i kolejowej przeprawy promowej.
Przypomnijmy, że budowę ośrodka montażu i wodowania kadłubów na Wyspie Ostrów obiecywał (pokazując nawet wstępne koncepcje rozwiązań technicznych) ukraiński inwestor Stoczni Gdańsk. Mówił też o planach budowy "stoczni kompaktowej". Plany te pozostały na papierze, a państwo nie wyegzekwowało realizacji obietnic inwestora, które stanowiły część umowy prywatyzacyjnej (kupna-sprzedaży Stoczni Gdańsk).
rel (PSSE), PBS (Portal Morski)
Co się tyczy wież wiatraków, to zastanawia mnie fakt podjęcia ich budowy. Na jakich warunkach?
Znane są kłopoty wytwórni w Szczecinie.
W lutym AMBAU GmbH w Cuxhaven, budująca wieże, wystapiła o upadłość. Dobrze działająca firma, 350 osób działająca od 1993 nie sprostała rynkowi. Obok niej działa SIEMENS GAMESA budująca turbiny w nowiutkiej hali 320x160 m, 850 osób, koszt budowy 200 mln E.
Samo umocnienie gruntu to trochę mało a budowa pod dachem statków o szerokości 16 m to skromna oferta.
Za jaką cenę będziemy "konkurować" z AMBAU ,lub podobnymi ?
Pozdrawiam
W przypadku gdyby jednostka miała by jeszcze większe wymiary to sprawa jest też prosta zbudowane bloki można przeholować je do Gdyni i tam w suchym doku d. stoczni Gdynia zestykować w całość. Stąd też ważnym jest dokładne przemyślenie i opracowanie konstrukcji płyty montażowej by nie ograniczać możliwości budowania statków. Dlatego też uważam, że planowany termin lipiec 2019r. jest nierealny chyba, że będzie to płyta wykonana byle jak a nie z możliwością prefabrykowania i montażu dużych jednostek.
do wykonywanych konstrukcji.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.