Stocznie, Statki

Stocznia Damen Verolme Rotterdam (DVR) dokonała gruntownej przebudowy platformy półzanurzalnej Stena Don. Jednostka, należąca do Stena Drilling, trafiła do stoczni DVR w październiku 2018 r., a już w lutym 2019 r. wyruszyła do pracy w ramach nowego kontraktu na Wyspach Szetlandzkich.

Jedną z najważniejszych prac wykonanych w DVR była instalacja ośmiopunktowego systemu kotwicznego, dzięki któremu emisje szkodliwych spalin zostaną znacznie zredukowane, a koszty paliwa obniżone. Modernizacja platformy umożliwi również pracę wiertnicy na płytszych wodach niż dotychczas, co znacznie zwiększy jej zakres operacyjny.

DVR, jedna z najbardziej doświadczonych stoczni Grupy Stoczni Damen w zakresie remontów i przebudowy złożonych konstrukcji offshore, rozpoczęła przygotowania do instalacji nowego systemu kotwicznego na długo przed przybyciem do stoczni Stena Don. Różne elementy systemu zostały wyprodukowane przez Damen z wyprzedzeniem, w tym komory łańcuchowe i części kadłuba zapewniających dodatkową wyporność zwanych sponsonami. Ważące łącznie 1200 ton konstrukcje zostały wyprodukowane w Stoczni Damen w Mangalii przed wysłaniem ich do Rotterdamu.

Inne kluczowe elementy systemu to, m.in. osiem wciągarek kotwicznych i uchylnych krążkowych prowadnic łańcuchów (fairleads), kabin ze stanowiskami sterowniczymi dla wciągarek i systemów elektrycznych.

Osiem kotwic o bardzo wysokiej sile trzymania dostarczył zakład produkcji łańcuchów i kotwic Damena.

Oprócz zainstalowania systemu kotwicznego stocznia wzmocniła również kadłub, aby spełnić nowe przepisy dotyczące łagodzenia sił uderzenia fal. Dodatkowy ciężar wymagał zamontowania dwóch dodatkowych sponsonów.

18 lutego Stena Don opuściła stocznię w celu ponownego zainstalowania pędników systemu dynamicznego pozycjonowania na głębokich wodach portu w Rotterdamie, w Maasvlakte. Oficjalne przekazanie armatorowi nastąpiło 26 lutego, zgodnie z pierwotnym harmonogramem.

Stena Don (dł. 95,5 m; szerokość 67 m), półzanurzalna platforma wiertnicza, dynamicznie pozycjonowana, może wiercić na akwenach o głębokości do 650 metrów. Została zbudowana w 2001 roku przez stocznię Kvaerner Warnow Werft Shipyard w Niemczech. Była to czwarta wizyta jednostki w zakładzie DVR.

AL, rel (Damen Shipyards Group), PBS

+1 Verolme
Jeśli się uwzględni zakres prac, terminy remontu i kooperację miedzystoczniową, to robi wrażenie.
Ciekawie platforma prezentuje się w suchym doku: 405x90x11.6 m. Jest w stanie przyjąć kontenerowce 20000 TEU.
Gdyński mierzy 379x70.5x8 m.
Jeszce w lutym Remontowa mówiła o swoich osiągnięciach na VII Konwencie Morskim. Ciekawe czy jest w stanie przelicytować Damen?
Juz od dawna nie gościla podobnych konstrukcji. Pomijając Petrobaltic 2016, była to Safe Scandinavia 2013.
Warto też zauważyć , ze Verolme ma jeszcze dwa mniejsze suche doki
Pozdrawiam
29 marzec 2019 : 17:05 Mieczyslaw | Zgłoś
0 do Mieczysław
Nie zapominaj o FPF-1. Zakres prac był znacznie wiekszy niż tu
08 kwiecień 2019 : 08:00 marian | Zgłoś
0 gł odwiertu
czym ograniczona jest gł odwiertu do 650 metrów wody?
09 kwiecień 2019 : 13:53 ja | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9694 4.0496
EUR 4.3066 4.3936
CHF 4.5812 4.6738
GBP 5.1585 5.2627

Newsletter