Wybudowany w polskiej stoczni dwustronny prom pasażerski Suomenlinna II przeszedł pomyślnie testy zdalnego pilotowania w pobliżu portu w Helsinkach. Dzięki dzisiejszym technologiom zdalny nadzór nad statkami z każdego miejsca na ziemi jest już rzeczywistością.
Prom wyruszył w przełomowy rejs z portu w Helsinkach pod koniec października. To wspólny krok ABB i Helsińskiego Transportu Miejskiego w stronę autonomicznej żeglugi. W trakcie pierwszej na świecie zdalnej próbie przeprowadzonej na eksploatowanym promie pasażerskim ABB testowała zaawansowane rozwiązania, które w przyszłości będą mogły być wykorzystane niemal na każdym rodzaju statku.
– Cieszymy się na myśli, jaki wpływ może mieć ten test na przyszłość przemysłu morskiego – mówi Peter Terwiesch, dyrektor Dywizji Automatyki Przemysłowej ABB. – Dzięki automatyce to, co wcześniej wydawało się niemożliwe, teraz może być implementowane na wielu polach, również w żegludze, która obecnie skupia się na rozwiązaniach pozwalających w szybki sposób zwiększyć wydajność i poprawić bezpieczeństwo.
Prom, wybudowany w 2004 roku na zamówienie Rady Miasta Helsinek w Stoczni Marynarki Wojennej (obecnie PGZ Stocznia Wojenna) w Gdyni, został wyposażony w nowy system dynamicznego pozycjonowania ABB Ability™ Marine Pilot Control. Dzięki temu możliwe było zdalne sterowanie jednostką z centrum kontroli w Helsinkach. Prom kursuje zwykle ze stolicy Finlandii do twierdzy znajdującej się na pobliskiej wyspie Suomenlinna, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Podczas nowatorskiego programu pilotażowego statek wypłynął z portu w Helsinkach, a następnie był sterowany z lądu przez kapitana Lasse Heinonena.
– Autonomiczny nie oznacza bezzałogowego – podkreśla Juha Koskela z ABB. – Statki są jednak bardziej zelektryfikowane i zdigitalizowane niż kiedykolwiek wcześniej, w większym zakresie przyłączone do sieci, dzięki czemu zwiększamy ich możliwości operacyjne.
Próby z Suomenlinna II stanowią ważny krok w kierunku zwiększenia akceptacji dla stosowania autonomicznych systemów na statkach. Przewiduje się, że rozwiązania autonomiczne istotnie odmienią żeglugę międzynarodową w nadchodzących dziesięcioleciach, gdy przemysł upora się ze skutkami kryzysu finansowego z 2008 roku. Według danych Międzynarodowej Izby Żeglugi globalne zapotrzebowanie na transport morski tylko w ciągu ostatniej dekady wzrosło aż o 30 proc., a każdego roku drogą morską jest transportowanych ponad 10 mld ton ładunków.
Test odbył się bez pasażerów na pokładzie, z dala od brzegu i innych statków. Chociaż prom jest wyposażony w najnowszy system dynamicznego pozycjonowania, statek dalej będzie nawigowany za pomocą zestawu konwencjonalnych elementów sterujących, znajdujących się na pokładzie.
Jednostka zaprojektowana została jako dwustronny prom pasażerski z 350 miejscami siedzącymi. Wyposażona jest w elektryczny system napędowy Azipod ABB, który umożliwia skuteczne manewrowanie również na wodach zalodzonych. Dzięki temu Suomenlinna II może trzymać się rozkładu rejsów nawet w złych warunkach hydrometeorologicznych.
Czytaj także: ''Przełomowe'' testy systemu zdalnego sterowania ABB na promie polskiej budowy [VIDEO]
rel (ABB)