Jak informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ) - 18 grudnia w siedzibie Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie odbyło się posiedzenie grupy roboczej ds. projektu "Zielona Stocznia w Polsce" - jednego z filarów programu "Batory".
Dyskusja przedstawicieli grupy pod przewodnictwem przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczyła działań mających na celu powołanie spółki celowej dla realizacji projektu.
Ponadto na spotkaniu dyskutowano o projekcie badawczo-rozwojowym oraz procesie jego wdrażania. Profesor z Akademii Morskiej w Szczecinie przedstawiła projekt pt. "Opracowanie pilotażowej linii technologicznej do recyklingu jednostek pływających z wykorzystaniem odzyskanych materiałów i czynników roboczych - Zakład Recyklingu Statków".
Na spotkaniu ustalono, że w 2019 roku - po przyjęciu studium wykonalności - zacznie swoją pracę spółka celowa dla realizacji projektu. Z analiz grupy roboczej wynika, że w pierwszych etapach będzie ona funkcjonować na terenie MSR Gryfia w Szczecinie.
"Zielona stocznia w Polsce" to jeden z czterech filarów programu "Batory" opisanego w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Projekt zakłada budowę nowoczesnego, całkowicie bezpiecznego dla środowiska zakładu recyklingu jednostek morskich. To szansa dla polskich stoczni oraz ich zaplecza badawczo-rozwojowego.
Grupa robocza została powołana w 2017 roku, a jej zadaniem jest wsparcie realizacji projektu zakładającego budowę stoczni do utylizacji starych jednostek.
Potrzeba złomowania jednostek zgodnie z przepisami obowiązującymi w UE będzie w najbliższym czasie rosła. Polska przyjęła ambitny plan odbudowy przemysłu stoczniowego i uznano, że w obecnej sytuacji celowe jest wprowadzenie rozwiązania wykorzystującego część istniejących zasobów postoczniowych do stworzenia przedsięwzięcia gospodarczego, które służyłoby utylizacji statków różnej wielkości wedłu obowiązujących standardów UE, czyli stworzenie tzw. "zielonej stoczni" - jako uzupełnienie planów rozwoju proukcji stoczniowej.
PAP / rel (MGMiŻŚ, AM Szczecin)
Fot.: Fornæs Ship Recycling
Wiem że to jest puste gadanie, dlatego oglądam z rozbawieniem tą kolejną, po Batorym, fikcję.
A to tylko dlatego że PO wski mars fundusz który został powołany oby pomagać takim stoczniom zniszczył ja łącząc przy sprzeciwie załogi i mniejszościowego akcjonariusza z trupem stoczni Gryfia
To nie Bangladesz gdzie i koszty pracownika jak i materiałowe są dużo niższe , tu koszty cięcia jak i przygotowania jednostki do złomowania będą wielokrotnie wyższe tak że bankructwo pewne
A tak przy okazji , ilu ludzi pójdzie na zieloną trawkę gdyż wiadomo że prace będą wykonywały szemrane spółki z trzcinowiska
A do tego trwała utrata mocy jako stocznia remontowa gdyż jednym z celów Gryfii są doki które będą zabrane do Szczecina no poza tym zabytkiem który nadaje się tylko do muzeum lub jako pierwsza jednostka na złom
A ile Gryfia ma swoich terenów? 4,5 h a reszta w dzierżawie
Czyli tyle aby postawić złom i go ciąć i to właśnie powinien być kierunek który daje efekty finansowe
Ale jak to przed świętami pomarzyć można? Można
A przy okazji , czyje faktycznie są tereny które przejął fundusz Mars?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.