Ben Woollacott - pierwszy z dwóch dwustronnych hybrydowych promów pasażersko samochodowych zbudowanych dla Transport for London (TfL) opuścił 19 października stocznię Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding i skierował się do Wielkiej Brytanii przez Kanał Kiloński, na którym przebywa, zacumowany przy nabrzeżu, od 22 października przeczekując sztormową pogodę.
Przypomnijmy, że kontrakt między stocznią Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding i Transport for London, zawarty został 30 września 2016 roku.
Transport for London jest jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego Londynu powołaną w 2000. Odpowiada za kwestie transportu, w tym komunikacji publicznej. Zajmuje się zarówno bieżącym zarządzaniem infrastrukturą transportową jak i wdrażaniem strategii długoterminowych.
Armatorem zarządzającym statków jest firma Briggs Marine Contractors, będąca operatorem przeprawy promowej Woolwich Ferry service na mocy długoterminowej umowy z Transport for London (TfL). Briggs Marine Contractors, wspierana przez Keel Marine, pełni też funkcję podmiotu zatwierdzającego plany budowy w imieniu właściciela (TfL) i prowadzi armatorski nadzór budowy statku w polskiej stoczni.
Każdy z promów, dysponujący 210-metrowym pasem ładunkowym ro-ro, może jednorazowo zabrać na pokład 150 pasażerów i 45 samochodów osobowych. Rowerzyści mają swój oddzielny obszar na pokładzie ładunkowym w strefie pojazdów kołowych, odseparowany od dróg poruszania się pasażerów pieszych. Przewiduje się, że oba promy przewozić będą łącznie ponad milion samochodów i 2,6 miliona pasażerów rocznie.
Promy wyposażone są w napęd hybrydowy zapewniający wiele korzyści, a przede wszystkim niższe koszty eksploatacji oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Na każdym ze statków zainstalowano dwa zespoły prądotwórcze z silnikami wysokoprężnymi, ale w normalnych warunkach pracować ma tylko jeden z niemal stałym obciążeniem, podczas gdy chwilowe, szczytowe zapotrzebowanie na moc ma być zaspokajane dzięki energii elektrycznej z baterii.
Ponadto, zespoły prądotwórcze wyposażono w dodatkowe systemy oczyszczania spalin. Są to: katalizatory - SCR (selective catalytic reduction) i filtry cząstek stałych - DPF (diesel particulate filter), dzięki którym promy z Remontowej Shipbuilding są najczystszymi, najbardziej przyjaznymi środowisku na Tamizie. Zastosowane urządzenia sprzyjające redukcji szkodliwych emisji są szczególnie ważne biorąc pod uwagę planowane zatrudnienie promów praktycznie w mieście - w przeprawie przez Tamizę łączącej dzielnice Woolwich i North Woolwich.
Każdy ze statków jest napędzany czterema pędnikami azymutalnymi napędzanymi bezpośrednio zamontowanymi w pozycji pionowej silnikami elektrycznymi ze stałymi magnesami. Układy napędowe promów mają "wbudowaną" redundancję (czyli nadmiarowość dla bezpieczeństwa lub dublowanie systemów).
Kontrakt realizowany jest w wyniku rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego w 2015 roku przez Transport for London i przeprowadzanego według zasad i procedur Unii Europejskiej. Wśród konkurentów były renomowane stocznie z Hiszpanii, Niemiec, Finlandii i Holandii. O wyborze Remontowej Shipbuilding SA zadecydowało wieloletnie doświadczenie w budowie promów pasażersko-samochodowych. W ciągu ostatnich 19 lat stocznia ta dostarczyła klientom m.in. z Norwegii, Wielkiej Brytanii, Danii, Estonii i Kanady 39 jednostek tego typu.
Nowe promy zajmą we flocie armatora miejsce trzech ponad 50-letnich jednostek, które zostaną wycofane z użytku.
Promy zaprojektowane zostały przez norweskie biuro projektowe LMG Marin i spełniają zarówno wymogi klasyfikatora tj. Lloyds Register of Shipping, pod którego nadzorem je zbudowano oraz agendy rządowej tj. Maritime & Coastguard Agency.
PBS, rel (Remontowa Shipbuilding)
Ben Woollacott w Kanale Kilońskim
Ben Woollacott na postoju w Kanale Kilońskim