Stocznie, Statki

Na znacznie mniejszą skalę niż jeszcze kilkanaście lat temu, ale w Europie nadal powstają duże statki towarowe. Hiszpański państwowy koncern stoczniowy Navantia SA zwodował właśnie zbiornikowiec klasy suezmax.   

W stoczni Puerto Real koncernu Navantia, nastawionej ostatnio głównie na budowę okrętów wojennych, zwodowano jednostkę Monte Urquiola (stoczniowy nr budowy 544) - zbiornikowiec suzemax dla rodzimego armatora Ibaizábal Group.

Jest to trzecia z czterech, zamówionych w lipcu 2015 roku, identycznych jednostek. Wcześniejsze w serii noszą nazwy: Monte Udala (stoczniowy nr budowy 542; pierwszy zbiornikowiec zbudowany w stoczni Navantia, dawniej Astilleros Espaniones, od 20 lat; w próbach morskich od lutego br.) oraz Monte Urbasa (nr 543, który rozpoczął próby morskie w lipcu br.). Według planów pierwsze dwie jednostki mają być przekazane do eksploatacji w grudniu 2018 roku, a kolejne - w lutym i czerwcu 2019 r.

Pod koniec ubiegłego wieku stocznia budowała zbiornikowce wahadłowe (zwane też dowozowymi) m.in. dla armatorów Navion i Knutsen.

Budowa jednego takiego statku, jak Monte Urquiola, to dla Navantii ok. 725 000 roboczogodzin i zatrudnienie dla ok. 2000 osób.

Pierwsze dwa statki z tej serii mają być zatrudnione, w ramach odnowy floty, w długookresowym czarterze koncernu energetycznego CEPSA, przy dostawach ropy dla rafinerii w Algeciras i Huelva, dwa pozostałe zostaną wyczarterowane przez Total.

PBS

Fot.: Navantia

Zbiornikowce suzemax stoczni Navantia dla Ibaizábal - charakterystyka podstatwowa:
państwo bandery - Madera (drugi rejestr portugalski)
długość całkowita - 274,00 m
długość między pionami - 266,00 m
szerokość konstrukcyjna - 48,00 m
wysokość boczna - 23,70 m (wg innych źródeł - 23,00 m)
zanurzenie - 17,00 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 52,13 m
nośność - 159 000 t (wg innych źródeł - 156 000 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 82 000
CGT - 30 347
pojemność ładunkowa (12 zbiorników ładunkowych + 2 resztkowe) - 175 000 m³
moc napędu głównego - 14 275 kW
prędkość eksploatacyjna - 15,5 w.
zasięg - 19 000 Mm
załoga - 36 osób
masa stali zużytej do budowy statku - 20 144 t
klasyfikacja - Lloyd's Register

Monte Udala w próbach morskich

 

Monte Udala w próbach morskich
+4 Skala
"Na znacznie mniejszą skalę niż jeszcze kilkanaście lat temu, ale w Europie nadal powstają duże statki towarowe." - Pan Redaktor chyba niezorientowany w temacie. "Nieznacznie mniejsza skala" to jakiś eufemizm, bo produkacja statków towarowych w Europie odbywa się dziś na praktycznie nieporówannie mniejszą skalę niż kiedyś, nawet nie ma co porównywać. Jeszcze kilkanaście lat temu jedna polska stocznia produkowała tyle statków towarowych ile dziś buduje cała Europa. Przykładem niech będzie i ta informacja - banalna budowa, prostego zbiornikowca jest jednym w ważnieszych newsów prasy fachowej. Bo to coś wyjątkowego a nie "znacznie mniejsza skala". Panie Redaktorze - to podobno jest portal fachowy i niezależny, a nie tuba propagandowa oderwanego od rzeczywistości MGMiŻŚ.
11 październik 2018 : 05:34 SSN | Zgłoś
+6 Terminy
"zamówionych w lipcu 2015 roku,(...) Monte Udala (...) w próbach morskich od lutego br. oraz Monte Urbasa (nr 543, który rozpoczął próby morskie w lipcu br.). Według planów pierwsze dwie jednostki mają być przekazane do eksploatacji w grudniu 2018 roku" - czy ja dobrze czytam? Zamówienie 3 lata temu, od lutego próby morskie, a przekazanie najwcześniej w grudniu?? 10 miesięcy prób morskich? Drugi od lipca czyli pół roku prób morskich? - no pięknie wygląda ten europejski przemysł morski. Wielki wstyd.
11 październik 2018 : 05:38 SSN | Zgłoś
-2 dylemat
Na ogół wiele wypowiedzi dotyczy tego czego nie należy robić.Dość powszechnie akceptowanym jest granie w lotto lub innego ''jack'a''.Może to jest jakieś wyjście?Albo zamiast być w gronie tych ,którzy do dobrobytu dążą poprzez pracę ,przyłączmy się do tych,którzy dobrobyt osiągają działając w gronie tych ,którzy dzielą łupy.Pytanie tylko czy starczy nam charakteru i czy przyjmą nas do owego grona?
11 październik 2018 : 11:59 hihi | Zgłoś
+1 W samej rzeczy,,There are about 150 large shipyards in Europe''
''The European shipbuilding industry is a dynamic and competitive sector. It is important from both an economic and social perspective. It is also linked to other sectors including transport, security, energy, research, and the environment.
•There are about 150 large shipyards in Europe. Around 40 of them are active in the global market for large seagoing commercial vessels;
•Some 120,000 people are employed by shipyards (civil and naval, new building, and repair yards) in the EU;
•With a market share of around 6% in terms of tonnage and 35% for marine equipment, Europe is a major player in the global shipbuilding industry (total turnover of EUR 60 billion in 2012);.........
The European shipbuilding industry is the global leader in the construction of complex vessels, such as cruise ships, ferries, mega-yachts, and dredgers. It also has a strong position in the building of submarines and other naval vessels.,,
11 październik 2018 : 16:23 hihi | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter