Na znacznie mniejszą skalę niż jeszcze kilkanaście lat temu, ale w Europie nadal powstają duże statki towarowe. Hiszpański państwowy koncern stoczniowy Navantia SA zwodował właśnie zbiornikowiec klasy suezmax.
W stoczni Puerto Real koncernu Navantia, nastawionej ostatnio głównie na budowę okrętów wojennych, zwodowano jednostkę Monte Urquiola (stoczniowy nr budowy 544) - zbiornikowiec suzemax dla rodzimego armatora Ibaizábal Group.
Pod koniec ubiegłego wieku stocznia budowała zbiornikowce wahadłowe (zwane też dowozowymi) m.in. dla armatorów Navion i Knutsen.
Budowa jednego takiego statku, jak Monte Urquiola, to dla Navantii ok. 725 000 roboczogodzin i zatrudnienie dla ok. 2000 osób.
Pierwsze dwa statki z tej serii mają być zatrudnione, w ramach odnowy floty, w długookresowym czarterze koncernu energetycznego CEPSA, przy dostawach ropy dla rafinerii w Algeciras i Huelva, dwa pozostałe zostaną wyczarterowane przez Total.
PBS
Fot.: Navantia
Zbiornikowce suzemax stoczni Navantia dla Ibaizábal - charakterystyka podstatwowa:
państwo bandery - Madera (drugi rejestr portugalski)
długość całkowita - 274,00 m
długość między pionami - 266,00 m
szerokość konstrukcyjna - 48,00 m
wysokość boczna - 23,70 m (wg innych źródeł - 23,00 m)
zanurzenie - 17,00 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 52,13 m
nośność - 159 000 t (wg innych źródeł - 156 000 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 82 000
CGT - 30 347
pojemność ładunkowa (12 zbiorników ładunkowych + 2 resztkowe) - 175 000 m³
moc napędu głównego - 14 275 kW
prędkość eksploatacyjna - 15,5 w.
zasięg - 19 000 Mm
załoga - 36 osób
masa stali zużytej do budowy statku - 20 144 t
klasyfikacja - Lloyd's Register
•There are about 150 large shipyards in Europe. Around 40 of them are active in the global market for large seagoing commercial vessels;
•Some 120,000 people are employed by shipyards (civil and naval, new building, and repair yards) in the EU;
•With a market share of around 6% in terms of tonnage and 35% for marine equipment, Europe is a major player in the global shipbuilding industry (total turnover of EUR 60 billion in 2012);.........
The European shipbuilding industry is the global leader in the construction of complex vessels, such as cruise ships, ferries, mega-yachts, and dredgers. It also has a strong position in the building of submarines and other naval vessels.,,
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.