Islandcy armatorzy Samherji Island i Sildarvinnslan złożyli zamówienia na dwa identyczne 88-metrowe trawler-sejnery w duńskiej stoczni Karstensens Shipyard. Zgodnie z nowym modelem jej organizacji produkcji - częściowo wyposażone kadłuby tych statków powstaną w Polsce, ale nie w firmach zewnętrznych, a we własnym zakładzie produkcyjnym duńskiej stoczni (Karstensen Shipyard Poland) założonym w Gdyni, na bazie wynajętych hal produkcyjnych używanych wcześniej przez Vistal Offshore.
Statek o stoczniowym numerze budowy 452, przeznaczony dla Samherji Island, otrzyma imię Vilhelm Þorsteinsson, zaś jednostka nr 453 będzie nosić imię Börkur i barwy armatora Sildarvinnslan. Mają być przekazane armatorom odpowiednio w czerwcu i grudniu 2020 r.
Samherji Island eksploatuje obecnie dwa statki do połowów pelagicznych w Islandii oraz kilkanaście trawlerów dostarczających świeże ryby (nie przetwarzane na statkach). Grupa Samherji posiada połowowe spółki zależne zarejestrowane m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech i w Polsce. Sildarvinnslan eksploatuje obecnie trzy statki pelagiczne bazujące w Islandii i posiada największą wytwórnię mączki rybnej w Islandii.
Dla stoczni Karstensens to ważne zlecenie, jako wprowadzające ją na rynek islandzki.
Szczególną wagę przykładano do optymalizacji warunków pracy, bezpieczeństwa i komfortu załogi, optymalizacji obsługi i przechowywania ryb z połowu przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Dla osiągnięcia tych celów, statki będą zaopatrzone w najnowsze i najlepsze wyposażenie i systemy. Napęd będą stanowiły dwa silniki wysokoprężne, napędzające (przez przekładnię - dwa wejścia jedno wyjście) śrubę napędową o dużej średnicy (4,5 m) i sprawności, o nominalnej prędkości obrotowej 125 obr/min.
Vilhelm Þorsteinsson i Börkur - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 88,00 m
szerokość konstrukcyjna - 16,60 m
wysokość do pokładu ochronnego - 9,60 m
tonaż pojemnościowy brutto - 4100
pojemność (13) zbiorników RSW - 3400 m³ (3420 według innego źródła)
silniki napędu głównego - 2 × 3200 kW
prądnica wałowa - 1 × 3500 kW
silnik pomocniczy - 1 × 820 kW
stery strumieniowe - 2 × 950 kW + 1 × 1400 kW
systemy RSW - 2 × 1490 kW (według innego źródła - 2 × 1500 kW)
system podciśnieniowy - 3 × 66 kW / 3 × 3500 l tank
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.