17 sierpnia w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni (statek został zbudowany, zwodowany i w większości wyposażony w Zakładzie Nowych Budów w Gdańsku) odbyła się ceremonia nadania imienia nowej jednostce - trawlerowi zbudowany dla szkockiego armatora. Według niektórych źródeł to najbardziej efektywna jednostka w swojej klasie na świecie.
Matkami chrzestnymi statku zostały Chloe Tait oraz Rebecca West, córki właścicieli (na zdjęciach pod tekstem).
Ocean Star ma 87 m długości i 18 m szerokości. Statek powstał na zamówienie szkockiego armatora Mewstead (Fraserburgh) LLP. Został on przekazany armatorowi w dniu 13 sierpnia 2018 r. Statek wyjdzie z gdyńskiej stoczni za kilka-kilkanaście dni. Na jego pokładzie znajdują się najnowocześniejsze urządzenia do połowu i przechowywania ryb. Na jednostce zostało zainstalowane również specjalistyczne wyposażenie, które będzie służyć do lokalizowania łowisk oraz szacowania ich obfitości i rodzaju. Współpracujący z dwoma sterami strumieniowymi silnik o mocy 7 000 kW zapewnia bardzo dobrą manewrowość jednostki podczas zarzucania i wybierania sieci. Ocean Star został zbudowany według projektu firmy Wartsila Ship Design, a jakość jego wykonania była nadzorowana przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL.
"Warty podkreślenia jest fakt, że mamy dziś do czynienia z pierwszą jednostką tego typu budowaną pod klucz w naszym zakładzie" - powiedział Marcin Dąbrowski, prezes stoczni Nauta. Zdobyte dotychczas doświadczenie pozwala nam na konkurowanie na rynku z coraz lepszą ofertą.
Od uruchomienia Zakładu Nowych Budów w Gdańsku jesienią 2013 r., Stocznia zakontraktowała ponad 20 jednostek do połowu ryb. Oprócz statków rybackich w portfelu zamówień Nauty znajdują się również jednostki naukowo-badawcze oraz statki obsługujące morskie farmy wiatrowe. W ostatnim czasie Stocznia pozyskała także ważny kontrakt na budowę w pełni wyposażonego statku - platformy systemu zwiadu elektronicznego dla koncernu Saab (końcowym odbiorcą będzie Szwedzka Marynarka Wojenna).
Stocznia Remontowa Nauta, należy do grupy MARS Shipyards & Offshore. Cztery lata temu Nauta powróciła na rynek nowych budów, otwierając Zakład Nowych Budów na terenie gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 500 osób i jest zwiększane.
rel (Nauta)
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Autor notatki chyba tez jest o tym przekonany, choć sejner nie widział jeszcze łowiska.
26.04.2016 -cięcie blach
27.07.2017 -wodowanie
13.08.2018 -przekazanie jednostki, terminy nie nalezą do imponujących
Dokumentacja Wartsila, nadzór DNV GL, silniki, elektronika w duzej mierze import.
Pozwolę sobie na porownanie statku z Gitta Henning, jego kadłub w 2014 budował CRIST.
Tez ma dwa stery tunelowe, ale po 1400 KW.
Połów na tych statkach pompuje się do zbiorników RSW, jednostki nie prowadzą przetwórstwa.
Warto tez zerknąć na trawler Sergey Agapov, tez Wartsila. Z jenostką dla Szwedów warto jeszcze poczekać.
Na koniec: sieci się nie zarzuca.Szkoda, ze nic nie ma o finansach !?
Pozdrawiam
Mieczyslaw
z komunikatu stoczni pochodzi określenie "zarzucać" sieci
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.