Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding poinformowała o podpisaniu 11 lipca br. kontraktu z norweskim armatorem Norled na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych o napędzie elektrycznym zasilanym z baterii. To już kolejne promy z zasilaniem bateryjnym, poza budowanymi obecnie w tej stoczni jednostkami hybrydowymi przeznaczonymi na Tamizę.
W ramach nowego kontraktu Remontowa Shipbuilding zbuduje w pełni wyposażone nowoczesne promy symetryczne (dwustronne) do żeglugi w norweskich fiordach. Będą obsługiwały połączenie Festøya - Solavågen.
Każdy ze statków (nr budowy B619) będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z silnikami PM oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana będzie z baterii, które będą doładowywane w czasie postoju promu przy nabrzeżu poprzez wykorzystanie systemu szybkiego ładowania współpracującego z systemem automatycznego cumowania statku. Czas ładowania baterii będzie wynosił 11 minut.
Wspomniane wyżej agregaty prądotwórcze, których silniki będą mogły pracować na 100 proc. paliwie bio-diesel, będą wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.
Promy będą zbudowane w oparciu o projekt LMG 120-DEH biura LMG Marin z Bergen. W stoczni Remontowa Shipbuilding zbudowano już 12 promów na bazie projektów norweskiego biura, w zakresie dokumentacji roboczej wspieranego zazwyczaj przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Kolejne dwa, o numerze budowy B617 dla Transport for London, przeznaczone na Tamizę jednostki hybrydowe z zasilaniem bateryjnym, zostały już zwodowane i są obecnie w trakcie wyposażania.
Norled (dawniej Tide Sjø AS), spółka zależna w grupie DSD AS (Det Stavangerske Dampskibsselskap) to jeden z największych przewoźników promowych w Norwegii, posiadający flotę 80 promów, spośród których sześć zostało zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding.
W 2013 roku stocznia ta dostarczyła norweskiemu przewoźnikowi innowacyjne promy gazowe Ryfylke i Hardanger, w których systemach napędowych jedynym używanym paliwem jest LNG (lub CNG w razie awarii głównego systemu zasilania).
Czytaj więcej: Ryfylke zdany przez stocznię Remontowa Shipbuilding
Norled to lider wśród norweskich armatorów w dziedzinie wprowadzania "zielonej" żeglugi. W jego barwach pływa pierwszy na świecie zero-emisyjny (ZeroCat™ 120) prom o napędzie elektrycznym Ampere, zbudowany w Norwegii na kadłubie powstałym w działającej w Gdańsku firmie Aluship Technology.
Obecnie portfel produkcyjny stoczni Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 w pełni wyposażonych jednostek, w tym 8 okrętów.
Zakontraktowane promy mają być dostarczone w końcówce 2019 roku.
Charakterystyka podstawowa promów B619:
Długość całkowita: 114,40 m
Szerokość (max.): 17,70 m
Wysokość do pokładu gł.: 4,30 m
Zanurzenie (max.): 3,00 m
Max. liczba pasażerów: 296
Max. liczba aut osobowych: 120
Max. liczba aut ciężarowych z przyczepami: 12
Grzegorz Landowski
Dodam jednak, ze kilka tygodni wcześniej Remontowa donosiła, ze ma kontrakty do końca 2021.
Czy miało to oznaczć, ze wtedy przekazą drugiego Kormorana, czy tez, ze portfel jest wypełniony do 2021?
Drobne niedomówienie czy celowa dezinformacja?
Co się tyczy promu to przypomnę,ze są tez inne stocznie budujące podobne jednostki.
Przykładowo turecka stocznia Tersan ma w swoim portfelu
NB 1073 + NB 1074 106.2x16.8m
NB 1075 + NB 1076 122.1x17.2m
NB 1079 115.8x17.2m
NB 1080 + NB 1081 + NB 1082 134x21m
Wszystkie są elektryczne i zamówione przez armatorów norweskich.
Gdańskie promy będą pod klucz, czy siłownia tez bedzie polska?
Mieczyslaw
Zgoda-Sulzer?Cegielski? To już minęło i nie wróci...
Co do innych stoczni, to są też chińskie i też robią promy.
Remontowa jako jedna z nielicznych robi takie ilości statków pod klucz...a nie stępki:)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.