Stocznie, Statki

Gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding SA przekazała do eksploatacji prom Ryfylke - pierwszy z dwóch dwustronnych promów fiordowych napędzanych wyłącznie gazem ziemnym (LNG i CNG) dla norweskiego operatora Norled (Tide Sjø) z DSD Group.

Prom przekazany przez stocznię w ostatnich dniach, po przygotowaniach leżących w gestii armatora i załogi, wyruszył z Gdańska wczoraj po południu kierując się do Stavanger. 

Statek typu SKS 165, o numerze budowy B 613/1, będzie pływał na linii Stavanger - Tau w Norwegii. Przekazany właśnie przez stocznię prom dwustronny (ten typ statku nazywany jest też czasem promem przelotowym, symetrycznym) stanowi część realizacji kontraktu podpisanego w lutym 2012 roku - na budowę dwóch takich promów pasażersko-samochodowych.

Jest to już szósty statek budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding dla tego samego armatora. Poprzednie cztery jednostki bezawaryjnie obsługują lokalny ruch pasażersko-samochodowy w norweskich fiordach ciesząc się uznaniem armatora i podróżujących.

Obecnie budowane promy będą, jak podaje stocznia w oficjalnym komunikacie, pierwszymi w świecie statkami napędzanymi wyłącznie paliwem LNG oraz - w razie konieczności - gazem CNG. Rozwiązanie to umożliwia maksymalną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co jest szczególnym atutem w przypadku statków obsługujących lokalne połączenia wzdłuż wrażliwych ekologicznie wybrzeży Norwegii.

Dotychczas promy o napędzie na LNG wyposażone były w silniki napędu głównego i silniki zespołów prądotwórczych typu dual-fuel (zarówno na LNG, jak i olej napędowy) lub siłownie z komplementarną konfiguracją silników tradycyjnych i na LNG, w których zasadniczo wykorzystywano jako paliwo LNG, ale zawierające także niejako zapasowe silniki dieslowskie (włączane w razie potrzeby jako awaryjne). Na nowych promach typu SKS 165 ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA jedynym używanym rodzajem paliwa będzie LNG lub CNG w razie awarii głównego systemu zasilania paliwem.

Statki o długości 123,20 m mogą zabierać na swe pokłady po 550 pasażerów oraz do 165 samochodów lub kombinację ciężarówek i mniejszej liczby samochodów osobowych. Podróżujący będą mogli korzystać z komfortowo wyposażonego salonu pasażerskiego, znajdującego się nad pokładem samochodowym. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych systemów automatyki oraz innowacyjnych rozwiązań technicznych istnieje możliwość eksploatacji statków przy zmniejszonym do minimum stanie załogi.

Promy budowane są według projektu opracowanego wspólnie przez norweskie biuro konstrukcyjne LMG Marin oraz Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV) i Norwegian Maritime Authority (NMA).

Ryfylke należy do serii największych z budowanych dotąd w Remontowa Shipbuilding SA promów o napędzie gazowym, jak również do największych w swojej klasie jednostek eksploatowanych w Norwegii.

Doświadczenie Remontowej Shipbuilding SA w budowie ekologicznych statków z napędem gazowym docenione zostało przez kilku renomowanych armatorów. Stocznia ma obecnie w zamówieniach także zaopatrzeniowce górnictwa morskiego o napędzie LNG.

Media4Sea, rel (Remontowa Shipbuilding)

Promy o napędzie LNG dla Norled - charakterystyka podstawowa
długość całkowita: 123,70 m
długość na wodnicy pływania: 123,50 m
długość pokładu samochodowego: 120,00 m
szerokość konstrukcyjna: 17,70 m
szerokość maksymalna: 18,20 m
wysokość boczna (do pokładu głównego): 5,10 m
zanurzenie maksymalne: 3,50 m
nośność: 750 t
prędkość eksploatacyjna: 16 węzłów
wznios pokładu: 575 mm
ładowność pokładu: 590 t
prześwit nad pokładem samochodowym: 4,50 m
wysokość od wodnicy pływania do szczytu najwyższego masztu: 22 m
liczba miejsc pasażerskich: 550 osób
załoga: 7-9 osób
liczba kabin: 11
miejsca siedzące dla pasażerów: 476 (+ miejsc dla wózków inwalidzkich)
ładowność samochodów (PBE - 4,3 x 1,85 m): 165
ładowność kombinowana samochodów i zestawów drogowych: 45 samochodów / 18 trailerów
pojemność zbiorników na gaz: 125 m3
pojemność zbiorników na wodę słodką: 40 m3
elektrownia okrętowa: 4 główne zespoły prądotwórcze po 960 kW, z silnikami Mitsubishi Diesel na gaz
silniki napędu głównego: 2 silniki po 1800 kW; 690 V (napęd gazowo-elektryczny) - asynchroniczne, o prędkości obrotowej sterowanej zmianą częstotliwości
pędniki główne (po jednym na dziobie i rufie): 2 pędniki 2-śrubowe, azymutalne, po 1800 kW / 1000 RPM typu Schottel STP1515
wyposażenie pokładowe:
- rampy ro-ro zewnętrzne: 1 dziobowa i 1 rufowa, z napędem hydraulicznym, o wymiarach 1,5 x 12,5 m i DOR 15-ton na oś
- 1 wciągarka kotwiczna, zdalnie sterowana, z napędem hydraulicznym wysokociśnieniowym
- 2 kabestany z napędem hydraulicznym wysokociśnieniowym
wyposażenie ratunkowe:
- system ewakuacji - Brude MES (Marine Evacuation System) na 600 osób
- 4 otwarte, odwracalne tratwy ratunkowe na 150 osób każda
- 3 otwarte, odwracalne tratwy ratunkowe na 51 osób każda
- 1 łódź ratownicza (MOB boat) z żurawikiem
przepisy i klasyfikacja: Norwegian Maritime Directorate (NMD) i Det Norske Veritas (DNV)
notacja klasy: DnV +1A1 Car Ferry B E0 R4 Gas Fuelled

 

 

+2 Proszę
podać, jakie elementy wyposażenia są produktami polskiego przemysłu okołostoczniowego? KIedyś było to 80% wartości statku.
Co zostało z polskiego przemysłu produkującego na rzecz stoczni (Cegielski, Towimor, Hydroster, itd) PO 6 latach rządów partii miłości z jej twórcą tuskiem?
02 grudzień 2013 : 08:33 Guest | Zgłoś
0 Tau Stavanger
Z wielką przyjemnością będę nim pływać :-)
02 grudzień 2013 : 20:35 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter