Stocznie, Statki

– Stocznie idą pod nasz nadzór, bo mamy ambitny plan uzdrowienia tego przemysłu – mówi minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej”. Zapowiada w nim dostarczenie polskim armatorom 10 promów w ciągu 15 lat.

W środowym wydaniu „Dziennika Gazety Prawnej” minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk pytany był o odbudowę polskiej floty promowej. Odnosząc się do prac nad nowym promem dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Gróbarczyk powiedział, że obecnie są one na etapie „tworzenia projektu wykonawczego i roboczego”. – Wkrótce zaczną się próby modelowe kadłuba, zakładam, że w czerwcu rozpoczną się pierwsze prace nad jego budową – powiedział.

W wywiadzie przypomniano słowa ministra, który zapowiadał, że w 2019 r. „będzie wodowanie”, a w 2020 r. „przekazanie statku zamawiającemu”. – Nie zakładam żadnych opóźnień. Dla mnie najistotniejsze jest, by prace na pochylni ruszyły w czerwcu – podkreślił Gróbarczyk.

Na pytanie, czy będą kolejne zamówienia, Gróbarczyk odparł, że to będzie pierwszy z dwóch promów dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. – Łącznie będzie ich prawdopodobnie 10. Wszyscy polscy armatorzy, czyli Polska Żegluga Morska oraz spółki od niej zależne, muszą wymienić swoje floty. Zakładam, że te 10 sztuk zostanie dostarczone w ciągu 15 lat – powiedział.

W wywiadzie zauważono, ze Polska Żegluga Bałtycka i Polska Żegluga Morska to spółki z udziałem Skarbu Państwa, a zlecenie na prom odbyło się bez przetargu. Pytany, czy nie boi się, że mogłoby to zostać zakwalifikowane jako niedozwolona pomoc publiczna dla stoczni, Gróbarczyk odparł, że w ogóle się tego nie obawia. – Jeśli chodzi o prywatnych inwestorów, żaden statek nie jest budowany w ramach przetargu, gdyby to robić w ten sposób, wszystkie jednostki byłyby budowane w Chinach. Nie zakładam interwencji Komisji Europejskiej również dlatego, że nie są tu wykorzystywane środki unijne – podkreślił.

Mówiąc o pomyśle przejęcia nadzoru nad stoczniami państwowymi przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Gróbarczyk zaznaczył, że resort powstał po to, by skumulować wszystkie obszary związane z gospodarką morską. Na uwagę, że mimo tego, że resort powstał, stocznie pozostawały pod nadzorem MON, Gróbarczyk odparł, że chodziło o to, by stworzyć „jednolitą strukturę”.

– Przemysł stoczniowy, w związku z tym, że celem naszego ministerstwa jest rozwój tej branży, przechodzi pod nasz nadzór – powiedział minister.

Pytany o to, czy nie dziwi się, że szef MON Mariusz Błaszczak oddał te stocznie „bez żadnej walki”, Gróbarczyk podkreślił, że ta branża jest „niezwykle trudna i obciążona”. – Stworzenie strategii wymaga ogromnego wysiłku. Polska Grupa Zbrojeniowa w ramach koncepcji swojego rozwoju uznała, że przemysł stoczniowy nie będzie dominujący w jej działaniach – powiedział.

Pytany o wspomnianą strategię, Gróbarczyk powiedział, że jest już przygotowywana. – Ogłosimy ją w momencie, gdy będziemy mieli te aktywa. Najpewniej nastąpi połączenie SPP z Gryfią oraz Stoczni Marynarki Wojennej z Nautą. Ostatecznie ma powstać jeden organizm, który będzie na zasadzie spółek zależnych zarządzał całą grupą stoczniową – powiedział .

Na pytanie, kiedy to może nastąpić, odparł, że jest to zależne od decyzji MON, kiedy przekaże im aktywa. – Mam nadzieję, że stanie się to do końca tego roku – zaznaczył.

 
+28 Fajnie tylko promu Unity Line trzeba teraz
Unity potrzeba dodatkowego promu na teraz żeby konkurowała z TTLine.
To co za 2 lata to daleka przyszłość. Obyś się udało i szło pomyślnie.
Działań jednak potrzeba na dziś, na jutro, na teraz!!!!
06 czerwiec 2018 : 08:23 Krzysztof Szczecin | Zgłoś
+30 WTF
Gróbarczyk powiedział, że obecnie są one na etapie „tworzenia projektu wykonawczego i roboczego”.

Czy ten Pan wie że projekt wykonawczy to właśnie roboczy? Kto mu te przemówienie przygotował??
Czy ten Pan wie, że dopiero rozpoczęto prace nad PT na które potrzeba ok. 1 roku...
Prototyp projektowany przez 3 firmy projektowe z czego jedna jest wiarygodna, druga zaś już dawno utraciła resztki wiarygodności a trzecia nie może pochwalić się żadnym projektem i jest tylko dlatego ze przynależy do Grupy i każda z nich nigdy ŻADNEGO promu nie zaprojektowała!!!
06 czerwiec 2018 : 08:58 xxx | Zgłoś
+4 a 2 pozostałe to kto ?
Wiadomo powszechnie, że głównym biurem projektowym jest Westcon Design Poland ale nigdy nie powiedziano oficjalnie o pozostałych natomiast piszesz o ich beznadziejności. Ja bym się chetnie dowiedział co to są za firmy w takim razie bo nie wiem. A może jesteś zawistny bo nie dostałeś zlecenia albo jesteś z konkurencji i to jeszcze słabszej ?
Nazwy firm mogą być w inicjałach z zastrzeżeniem czy firma jest ze Szczecina czy Gdańska czy innego miasta
06 czerwiec 2018 : 10:41 mich | Zgłoś
+9 Było
Raczej było. Teraz prom projektuje Trójmiasto. Nie wiem czy nie NED.
06 czerwiec 2018 : 11:41 Gryf | Zgłoś
+10 NED
z tego co się mówi to NED chyba projektuje nowe promy ale dla PŻM bo padło nazwisko Domagałło, natomiast przy tej samej okazji podano też Wartsilę więc w sumie to nie wiem, być może Domagałło jest przedstawicielem PŻM a projekt robi Wartsila, może być i tak, że projekt robi NED a Wartsila da napędy. Westcon robi prom dla PŻB a przynajmniej nic się nie mówiło, że ten stan rzeczy zmienił się
06 czerwiec 2018 : 17:18 Żbik | Zgłoś
-1 kula w płot kolego mich
"Wszyscy wiedzą"piszesz i wprowadzasz w błąd. Projekt wykonuje Biuro NED z Gdańska, a kogo zaprosili do współpracy nie wiem. Jak się nie wie, to lepiej nie zabierać glosu.
11 czerwiec 2018 : 13:51 wodnik | Zgłoś
0 Zdziwiony?
Czego oczekujesz od ministra "dobrej zmiany"? Żaden rząd po 1989 nie miał tak słabych merytorycznie kadr jak obecny.
21 czerwiec 2018 : 16:50 matbosman | Zgłoś
+21 Za późno
Wszystko za późno. Pierwszy prom dla PŻB w 2020, drugi w 2021, więc pierwszy dla UL w 2022 czyli za 4 lata (zakładając, że te terminy w ogóle są realne, a raczej nie są). A trzeba konkurować tu i teraz. Konkurencja masowo zamawia tanie promy w Chinach, by będziemy musieli konkurować nielicznymi, drogimi, budowanymi w kraju. Kto wygra taką konkurencję? Panie Ministrze, trzeba ratować i wzmacniać polskich armatorów, a nie poświęcać ich przyszłość nierealnym marzeniom o polskich stoczniach. Poza tym w czerwcu tego roku na pochylni to można co najwyżej przesunąć zardzewiałą "stępkę", bo żeby coś robić to trzeba mieć prawomocny kontrakt, finansowanie, potem kupić blachy, pociąć , pospawać sekcje i dopiero wyjść na pochylnie. Na razie nie ma nawet kontraktu!
06 czerwiec 2018 : 09:04 SSN | Zgłoś
+25 4 lata temu powinny wejść nowe promy
Pewnie, że za późno. Promy powinny pływać już od 2014 roku, aby zatarasować wejście TT-Line!!!
06 czerwiec 2018 : 12:08 pżmowiec | Zgłoś
+23 100%
100% gierkowszczyzny - a dodatkowo STARTUJEMY Z NIŻSZEGO POTENCJAŁU
06 czerwiec 2018 : 10:51 Krzysztof Dumara | Zgłoś
+33 POLSKA KOMEDIA
DLACZEGO PŻM NIE WYCZARTERUJE PROMU DLA UNITY LINE I NIE PUŚCI GO DO TRELLEBORGA, ŻEBY ZABLOKOWAĆ TTLINE???????
NIE ZA KILKA LAT, TYLKO TERAZ????? W ZASADZIE TO POWINIEN ON JUŻ PŁYWAĆ OD PRZYNAJMNIEJ ROKU, JAK NIE OD DWÓCH!!!!
CZY TYLKO MARYNIŚCI, MARYNARZE, OFICEROWIE I LUDZIE Z BRANŻY MORSKIEJ ORAZ DZIENNIKARZE WIDZĄ CO SIĘ DZIEJE NA TRASACH PROMOWYCH ZE ŚWINOUJŚCIA, CZYLI WSZYSCY POZA ZARZĄDEM I DYREKCJĄ PŻM ORAZ UNITY LINE?????
CZY ZARZĄD PŻM CELOWO DZIAŁA NA SZKODĘ UNITY LINE ODDAJĄC POWOLUTKU RYNEK NIEMCOM?????? ZOSTALI OPŁACENI???
NIKT CHYBA NIE JEST TAKI ŚLEPY JAK PŻM I UNITY LINE W MORSKIEJ POLSCE OBECNIE.
06 czerwiec 2018 : 11:11 człowiek morza | Zgłoś
+20 Wszystko idzie zgodnie z planem
Skoro w czerwcu zaczną się dopiero próby modelowe kadłuba i dajmy na to, że wyjdzie na nich coś nie tak to kiedy oni zaczną to cudo budować? Jak położą prawdziwą stępkę w pierwszym kwartale 2019 to będzie sukces!!! Jeżeli tak mamy wracać do gry na światowych rynkach to naprawdę szkoda gadać...
06 czerwiec 2018 : 13:48 Bajarz | Zgłoś
+19 I po co te nerwy
Panowie, po co tyle nerwów i krzyków? Możecie bić pianę a Pan minister w TVP i tak ogłosi wielki sukces i wstanie z kolan. Później od Premiera dostanie premie i nagrodę. Tłuszcza będzie w warzywniakach gadać jaki to teraz nasz przemysł jest wielki, prawie tak wielki jak za komuny...
06 czerwiec 2018 : 14:38 Kobuz | Zgłoś
-1 Do krzykaczy z PO
wiele osób krzyczy, że to wszystko za późno te całe promy, że są potrzebne na przedwczoraj. Tutaj warto przypomnieć tym wszystkim POpaprańcom, że PŻM zamówił 2duże promy+2 w opcji w Stoczni Szczecińskiej Nowa z odbiorem 2010-2011 tylko, że ci którzy dziś krzyczą wniebogłosy, że to jest późno sami likwidowali przemysł okrętowy i jeszcze podjudzali ludzi przeciwko stoczniowcom. Jakoś wtedy nikt nie krzyczał, że nie będzie promów. Zdrajcy Polski !!!! możecie zminusować mój komentarz bardzo się tym przejmę :-)
06 czerwiec 2018 : 17:30 tusk | Zgłoś
+16 Do krzykacza toczącego pianę z pyska.
Popaprańca to w lustrze możesz zobaczyć matołku wierzący w rządową propagandę :) Szkoda, że w tym kraju jest sporo ludzi twojego pokroju.
07 czerwiec 2018 : 07:53 w | Zgłoś
+22 PROMÓW TRZEBA NA JUŻ
Tu nie chodzi jaka partia, kto rządził, który rząd, jaki premier, jakie poglądy.
Chodzi o to, że TTLine nam zabiera przewozy od 4 lat a my jak te dupy wołowe organizujemy konferencje, robimy szum medialny, piszą o naszych planach europejskie serwisy branżowe a TAK NAPRAWDĘ NIC Z TEGO NIE WYNIKA, PROMÓW JAK NIE BYŁO TAK NIE MA. Polferries wprowadza graty z gigantycznymi kosztami, ale przynajmniej coś robi.
Unity Line samo zakopuje się w grobie.
TT-Line zbiera śmietankę.
07 czerwiec 2018 : 09:42 Bezpartyjny | Zgłoś
+24 Tusek masz rację
Ale po co powielać błędy?
To jest odgrzany kotlet z roku 2007: program Piast i Patria dla Stoczni Szczecińskiej.
Już widzę jak w 2020 na przekopie Mierzei Wiślanej ten prom w asyście ORP Ślązak i śmigłowców Antoniego wchodzą do portu centralnego Dresbląg po polski węgiel:)
06 czerwiec 2018 : 17:58 Wójt Pcimia | Zgłoś
+12 Wójt Pcimia
te promy nie przewożą wungla :D
06 czerwiec 2018 : 20:04 Pemplin | Zgłoś
+21 A MOŻE 10 PROMÓW W JEDEN ROK?
Mam wrażenie że pan Gróbarczyk coś zjadł i czymś dziwnym popił bo mówienie o takiej ilości promów w takim czasie to pusty śmiech nie będę powtarzał tego co napisali inni koledzy ale gdzie jest projekt, finansowanie, stocznie o mocy przerobowej, materiały i najważniejsze ludzie którzy mają je budować na dzień dzisiejszy nie ma nic tylko przechwałki w roku wyborczym nawet nie wspomnę o kosztach te będą większe niż w Chinach i my jako podatnicy za to zapłacimy.
07 czerwiec 2018 : 07:06 Ciapuła | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter