Stocznie, Statki

Po rocznej nieobecności i czterdziestu czterech rejsach szkoleniowych barkentyna Pogoria, zaprojektowana przez inż. Zygmunta Chorenia, zawinęła do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA na remont generalny. Wcześniej żaglowiec wpłynął do Portu Gdynia, gdzie przy nabrzeżu Pomorskim wyokrętowało się kilkudziesięciu młodych żeglarzy.

To nie pierwsza wizyta żaglowca w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Ostatnio, w 2016 i 2017 roku jednostka przeszła typowy przegląd przed rejsami - dokonano m.in. przeglądu wszystkich urządzeń, konserwacji kadłuba łącznie z masztami i nadbudówką. Żaglowiec ma wrócić na morze w połowie lipca.

Pogorię zbudowano dzięki staraniom kpt. Krzysztofa Baranowskiego dla Bractwa Żelaznej Szekli, które powstało z inicjatywy kpt. Adama Jassera w 1971 r. i dorobiło się z czasem własnej audycji w TV pod nazwą "Latający Holender" prowadzonej przez redaktora Bohdana Sienkiewicza. Znaki przypominające krzyże, które przez wiele lat nosiła Pogoria na żaglach rejowych, to cztery skrzyżowane szekle, symbol Bractwa. Jednostkę zbudowano na zamówienie Telewizji Polskiej w ówczesnej Gdańskiej Stoczni im. Lenina w 1980 roku. Charakteryzuje ją 40,9 m długości, 8 m szerokości, 3,8 m zanurzenia, osiąga maksymalną prędkość 11 węzłów, a w skład załogi wchodzą 53 osoby.

Pogoria jest pierwszym dużym żaglowcem zaprojektowanym przez polskiego konstruktora statków - inż. Zygmunta Chorenia i stanowiła pierwowzór dla kilku podobnych jednostek, w budowie których stocznia później się wyspecjalizowała. Były to: Pogoria, Iskra, bułgarska Kaliakra, a nieco później Oceania (eksperymentalny żaglowiec badawczy PAN).

AL, rel (ZMPG-a SA, PZŻ)

Fot.: Sławomir Lewandowski

-3 mierna rzetelność informacyjna PM
A kto zaprojektował dwa obecnie największe polskie żaglowce ? Ten największy dał początek dłuższej serii. Dla ułatwienia dodam, że nie chodzi o Lwów i nie o Dar Pomorza.
A fee...
07 czerwiec 2018 : 23:16 x | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter