W Stoczni Remontowej Nauta odbyło się w czwartek, 1 marca br., palenie (cięcie) pierwszych blach dla okrętu wywiadowczego (rozpoznania elektronicznego - SIGINT) Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Uroczystość, z udziałem m.in. przedstawicieli szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która w 2017 r. zleciła budowę okrętu należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej stoczni, stanowi rozpoczęcie etapu produkcji jednostki.
Wykonane zgodnie z harmonogramem projektu rozpoczęcie palenia blach jest ważnym kamieniem milowym przy produkcji budowanego w Polsce i wyposażanego w Szwecji okrętu wywiadowczego dla Svenska Marinen. Stanowi również zwieńczenie wspartego doświadczeniem z zakresu projektowania okrętów biura MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. okresu intensywnej współpracy pomiędzy Saab i Stocznią Remontową Nauta.
Postęp dotychczasowych prac uzyskał pozytywną ocenę szwedzkiej agencji zamówień obronnych (FMV), która wcześniej podpisała z Saab odrębną umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę szwedzkiego okrętu wywiadowczego.
Jak wcześniej informowano - SR Nauta jest wykonawcą platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Stocznia z Gdyni odpowiedzialna jest za całość prac przy budowie, wodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu. Będzie to więc dostarczona przez polską stocznię w pełni wyposażona (zdolna do samodzielnej żeglugi) jednostka pływająca bez zasadniczego wyposażenia decydującego o jego funkcji (czyli "platforma" dla systemu SIGINT). Następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpi montaż specjalistycznego wyposażenia zwiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT - Sea Acceptance Tests) przed przekazaniem go użytkownikowi.
"Uroczystość pierwszego palenia blach oznacza pomyślne zakończenie etapu projektowego i rozpoczęcie prac produkcyjnych. Kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radio-elektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla jego odbiorcy - szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac.
Jesteśmy w stałym kontakcie z Nautą i jesteśmy zadowoleni, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem" - powiedział Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich.
"Zostaliśmy wybrani przez Saab w wyniku procesu selekcji, jako zaufany partner w przemyśle stoczniowym. Podobnie, jak w przypadku strony szwedzkiej, z zadowoleniem odnosimy się do wykonania palenia pierwszych blach. Możemy teraz rozpocząć etap właściwej produkcji okrętu", wyjaśnił Adam Potrykus, wiceprezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.
Czytaj także: Nauta zbuduje okręt - platformę systemu zwiadu elektronicznego dla koncernu Saab
Kontrakt na budowę okrętu wywiadowczego wynika z realizacji postanowień zawartego w 2016 r. porozumienia o współpracy przy projektach okrętowych pomiędzy Saab a Polską Grupą Zbrojeniową. Saab stale dąży do poszerzania współpracy z polskim przemysłem, czego dowodem jest m.in. zlecenie spółce Base Group budowy komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26.
rel (Saab)
Rys.; fot.: Saab
Przy okazji przypomniałem sobie, że inna stocznia PGZ ,czyli Gryfia, publicznie deklarowała rozpoczecie palenia blach dla promu pasażersko-samochodowego na I kwartał 2018 /to ten, którego stępkę z wielką pompą polożono w czerwcu 2017/ .
Czy ktoś ma wiedzę, co do zaawansowania tego projektu?Jakaś niepokojąca cisza, po okresie wielkiego szumu wokół tej propagandowej budowy.
O Skageraku troche pisano, o Ocen Star w czasie wodowania. Kolejna jednostka z całkowitym budzetem 730 mln SEK to kolejne wyzwanie dla stoczni. Statek z podobną funkcją w 2016 zbudowali Norwegowie .Marjata IMO 9648659 zbudowano w Vard Langsten na kadłubie wykonanym przez Rumunię. Koszt 125 m jednostki 5000 GT to 160 mln $. System SIGNIT zainstalowano w USA. Marjata "pilnuje"
Morze Norweskie. Jednostka z Nauty bedzie duzo mniejsza,parametrami kadłuba zblizona do HSwMS Orion A201 i prawdopodobnie przeznaczona na Bałtyk.
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.