Polski Rejestr Statków SA podpisał porozumienie z władzami Iranu, w ramach którego będzie badać i kontrolować irańską flotę. Towarzystwo dołączyło tym samym do grupy ośmiu innych towarzystw klasyfikacyjnych, będących organizacjami uznanymi przez to państwo.
W dzisiejszej audycji Radia Gdańsk "Ludzie i Pieniądze", prowadzący - Artur Kiełbasiński - pytał czy to ważne wydarzenie, czy tak naprawdę ma ono znaczenie drugorzędne? Gośćmi byli Wioletta Kakowska-Mehring z portalu Trójmiasto.pl, Maciej Krzesiński - prezes Fundacji Centrum Technologii Morskich i Bogdan Ołdakowski – prezes Actia Forum.
- Wydaje mi się, że to jest w dobrym kierunku. PRS chyba od paru lat szuka nowego miejsca na rynku międzynarodowym. (…) Iran jest dosyć bardzo poważnym producentem statków, więc to nie tylko chodzi o irańską flotę, ale zapewne też flotę innych bander. To jest krok w dobrym kierunku – mówił Bogdan Ołdakowski.
- Dobrze, że w Iranie właśnie teraz pojawiła się polska instytucja, kiedy rynek jest jeszcze chłonny i można jeszcze zaistnieć, bo za kilka lat wkroczą tam duzi gracze i będzie trudniej – przyznała Wioletta Kakowska-Mehring.
Autoryzacja umożliwia PRS dokonywanie inspekcji i audytów statków pływających pod banderą Iranu oraz audytów biur armatorów irańskich na zgodność z wymaganiami międzynarodowych konwencji i umów, których Iran jest stroną. W efekcie pozytywnych wyników inspekcji/audytów PRS może wystawiać w imieniu rządu Islamskiej Republiki Iranu certyfikaty potwierdzające spełnienie przez ich statki stosownych wymagań i uprawniające te statki do żeglugi międzynarodowej. Działania podjęto w roku 2016 po zniesieniu sankcji nałożonych na to państwo przez społeczność międzynarodową.
W audycji mówiono także o zbliżającym się wydarzeniu – konferencji Transport Week 2018, jednej z najbardziej utytułowanych imprez branżowych, która odbędzie się w dniach 6-8 marca.
O tym, co będzie przewodnim tematem wydarzenia mówił Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum, organizatora konferencji.
- Jest to już ósma edycja tej imprezy, co roku rozmawiamy głównie o rozwoju portów morskich. Porty szczególnie na Bałtyku, a szczególnie w Polsce, widać, że się rozwijają, jeśli chodzi o przeładunki, ale również o skalę inwestycji. W tym roku chcemy więc poświęcić trochę czasu na to, aby przyjrzeć się, jak rozwija się duże projekty inwestycyjne, bo to na ogół zajmuje dużo czasu. Chociażby warto wspomnieć, że port w Sztokholmie zaczął budowę nowego portu oddalonego od stolicy o 60 km, który odprowadza ładunki poza miasto i to przygotowanie trwało kilkanaście lat. Wiemy, że są to często inwestycje narażone na duże ryzyko środowiskowe, więc to wymaga dużego przygotowania i chcemy w tym roku przyjrzeć się, jak tego typu inwestycje na tym etapie są realizowane – powiedział Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum. – Chcemy przyjrzeć się także polityce chińskiej "One Road, One Belt" i zobaczyć jakie konsekwencje może mieć ta polityka dla rynku portowego, dla rynku polskiego – kontynuował Ołdakowski.
Konferencja Transport Week 2018 odbędzie się w Centrum Kongresowym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
Strona wydarzenia i program tutaj >>>
Radio Gdańsk, AL, rel (PRS SA)