Fiński armator Meriaura Oy świętował urodziny statku, przekazanego do eksploatacji przez stocznię Remontowa Shipbuilding w styczniu 2008 roku. 10-lecie jednostki zaakcentowano małą uroczystością i tortem urodzinowym na pokładzie statku, co odnotowano na witrynie internetowej armatora.
Przekazanie statku z gdańskiej stoczni (ówczesnej Gdańskiej Stoczni Remontowa im. J. Piłsudskiego SA) odbyło się 7 stycznia 2008 roku. Jego uroczysty chrzest i oficjalne wprowadzenie do eksploatacji miały miejsce natomiast 23 stycznia, już w kraju armatora, w Turku, w fińskiej stoczni grupy Aker Yards. Nieprzypadkowo tam, bowiem Aura była eksploatowana na początku realizując zlecenia głównie na rzecz ówczesnego koncernu stoczniowego Aker.
Projekt statku powstał w biurach projektowych Grupy Remontowa oraz w fińskich firmach projektowo-konsultingowych we współpracy z Aker Yards i przy wsparciu funduszy na rzecz rozwoju nauki i techniki od fundacji TEKES (Fińskiej Agencji Finansowania Techniki i Innowacji).
Statek o charakterystycznej sylwetce - z niewielką nadbudówką na dziobie i dużym szerokim pokładem - przewozić może ładunki o łącznym ciężarze przekraczającym 4 tysiące ton, takie, jak:
- konstrukcje stalowe, w tym głównie części (bloki i sekcje) statków pomiędzy stoczniami (armator posiada umowę na przewóz konstrukcji stalowych dla największego w Europie koncernu stoczniowego Aker Yards),
- wieże elektrowni wiatrowych,
- ciężkie maszyny i wyposażenie,
- ładunki break-bulk - m.in. drewno pakietyzowane,
- kontenery.
Zastosowanie do transportu bloków i sekcji okrętowych takiego statku o wysokiej klasie lodowej i lepszej dzielności morskiej niż w przypadku używanych dotąd najczęściej holowanych barek, znacznie zmniejszy zagrożenie terminowych dostaw dla stoczni przez warunki pogodowe.
Statek napędzany jest dwoma pędnikami azymutalnymi produkcji Rolls Royce Aquamaster ze śrubami nastawnymi. W połączeniu ze sterem strumieniowym o mocy 450 kW na dziobie daje to jednostce doskonałe właściwości manewrowe. Źródłem energii na statku dla napędu i celów pomocniczych są dwa zespoły prądotwórcze z silnikami głównymi produkcji Wartsila o łącznej mocy 4440 kW.
Najwyższa klasa lodowa kadłuba (szwedzko-fińska I A) i mocny napęd umożliwiają pracę w zimowych warunkach w Zatoce Fińskiej.
Statek wyposażono w system nawigacyjny i radiokomunikacji składający się z precyzyjnie dobranych urządzeń najnowszej generacji. Jednostka zbudowana została pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas na nieograniczony rejon pływania, klasę lodową i klasę automatyki siłowni.
Kierownikiem projektu budowy statku Aura jest Andrzej Ohler.
W pierwszych latach pracy Aura transportowała głównie sekcje bloków statków do fińskich stoczni. Później także dźwigi, komponenty wiatraków i wiele innych ciężkich, ponadgabarytowych ładunków. W 2012 roku statek przebudowano na kablowiec i pracował na Bałtyku aż do 2016 roku, kiedy ponownie został uniwersalnym statkiem do transportu ciężkich ładunków wielkogabarytowych na pokładzie otwartym.
Charakterystyka podstawowa:
Długość 101,30 m
Szerokość 18,80 m
Wysokość boczna 6,55 m
Zanurzenie maksymalne 4,60 m
Zanurzenie pod balastem 3,5 m
Prędkość eksploatacyjna 13 węzłów
Nośność 4600 t
Powierzchnia pokładu 1500 m2
Ładowność kontenerów 240 TEU
Pojemność zbiorników balastowych 3900 m3
Silniki napędu głównego 2 × 2220 kW; Wärtsila Vasa 6R32 LND
pędniki azymutalne 2 × Rolls-Royce Aquamaster
ster strumieniowy (na dziobie) 450 kW
Klasyfikator Bureau Veritas
PBS, AL
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Meriaura Oy
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.