W środę, 17 stycznia 2018 r. wieczorem wydokowano z suchego doku stoczni Crist SA (dok SDII byłej Stoczni Gdynia) częściowo wyposażony okręt pomocniczy przeznaczony dla francuskiej marynarki jako ostatecznego odbiorcy.
Okręt dla Marine Nationale został zbudowany w Gdyni, jako częściowo wyposażony, pod numerem budowy 334, na zamówienie stoczni Piriou (Chantiers Piriou). Po ostatnich pracach wykończeniowych i wyposażeniowych zostanie odholowany do Concarneau na południowym wybrzeżu Bretanii.
Chodzi o jednostkę Dumont d'Urville (A624) - ostatni z czterech zamówionych okrętów typu "D'Entrecasteaux" (poprzednie z serii, to D'Entrecasteaux (A621), Bougainville (A622) i Champlain (A623) przekazane w latach 2016-2017).
Są to okręty określane jako Bâtiment Multi-Mission (B2M, "okręt wielozadaniowy") lub jako OPV (offshore patrol vessels / offshore protection vessels) - pełnomorskie uniwersalne patrolowce. Ich wielozadaniowość i elastyczność operacyjna znalazła odzwierciedlenie w przydomku "szwajcarski scyzoryk marynarki".
Mają służyć m.in. realizacji uprawnień władczych Francji na obszarach morskich (Francja posiada wielki obszar wyłącznych stref ekonomicznych - ok. 1 mln km² na Oceanie Indyjskim i ok. 1,7 mln km² na Oceanie Południowym, zwanym także Południowym Oceanem Lodowatym lub Oceanem Antarktycznym), egzekwowaniu prawa (np. zwalczanie piractwa i przemytu narkotyków), realizacji misji logistycznych i humanitarnych, ochronie rybołówstwa w wyłącznych strefach ekonomicznych, walce z nielegalnymi połowami, zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony rybołówstwu i eksploatacji podmorskich zasobów naturalnych, ochronie ruchu na szlakach morskich, pomocy statkom w niebezpieczeństwie. Mogą być też wykorzystywane do zadań SAR (poszukiwania i ratownictwa), a także zapewniać wsparcie logistyczne w zamorskich terytoriach Francji, byłych koloniach i obszarach o statusie specjalnym związanych z Francją, zastępując w tej roli okręty desantowe typu "Batral".
Początkowo planowano budowę trzech takich jednostek, jednak na początku 2015 roku została zamówiona jeszcze jedna - właśnie Dumont d'Urville (A624), zbudowana jako częściowo wyposażona przez stocznię Crist, a przeznaczona w Marine Nationale do działań w rejonie Kanału Mozambickiego - cieśniny na Oceanie Indyjskim pomiędzy wybrzeżem kontynentalnej Afryki a Madagaskarem.
Według niektórych źródeł kadłuby wszystkich okrętów typu "D'Entrecasteaux", nie tylko Dumont d'Urville, powstawały w Polsce.
Okręty zostały zakontraktowane przez francuską marynarkę w konsorcjum Kership utworzonym przez Piriou i DCNS. Koncern DCNS (od niedawna znany jako Naval Group) zająl się militarnym aspektem projektu.
Piriou odpowiada za projekt ogólny okrętów oraz za doposażenie i wykończenie w Concarneau oraz próby morskie okrętów.
W pracach projektowych brała udział także polska firma projektowo-konsultingowa Seatech Engineering Ltd.
Okręty zaprojektowane i przeznaczone są głównie do realizacji długotrwałych misji niskiej intensywności w wyłącznych strefach ekonomicznych Francji i bazują w portach zależnych i specjalnych terytoriów zamorskich Francji (D'Entrecasteaux w Nouméa w Nowej Kaledonii, Bougainville w Papeete w Polinezji Francuskiej, Champlain w Port-des-Galets na wyspie Reunion, a Dumont d'Urville ma bazować według jednych źródeł w Fort-de-France na Martynice w archipelagu karaibskim, według innych - w rejonie Madagaskaru).
Charakteryzują się relatywnie niską prędkością, a jednocześnie dość dużą autonomicznością rzędu 30 i długą operacyjnością - ok. 250 dni na morzu w ciągu roku.
Funkcje ratownicze wspiera konfiguracja i wyposażenie holownika oceanicznego i uciąg na palu rzędu 30 T oraz bogate wyposażenie przeciw-pożarowe.
Okręty te mieszczą do 20 osób poza - również 20-osobową - załogą. Mogą to być żołnierze, siły specjalne, policjanci lub żandarmi. Okręty mogą przewozić po dwa pojazdy takich służb. Okręty wyposażone są w żurawie pokładowe o unosie do 12 ton na 14 m wysięgu i 10 t na 17 m.
Jednostki typu D'Entrecasteaux mogą przewozić także 8-metrowa łódź sztywną oraz kilka łodzi hybrydowych. Mogą służyć jako baza nurków i platforma logistyczna dla sił specjalnych lub zapewniać miejsce dla ekipy medycznej w akcjach humanitarnych, w czasie klęsk żywiołowych, etc.
Okręty patrolowo-logistyczne typu "D'Entrecasteaux" mogą być uzbrojone w dwa karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm.
Charakteryzują się długością całkowitą 65 m, szerokością 14 m, zanurzeniem 4,20 m, prędkością 15 węzłów, wypornością pełną 2300 ton.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Okręty typu "D'Entrecasteaux":