W sobotę, 2 grudnia 2017 r., zakład produkcyjny stoczni Montex w Porcie Północnym opuścił, po przesunięciu z lądu na barko-ponton Crist 2, częściowo wyposażony statek Aqua Merdø przeznaczony dla stoczni norweskiej. Został on przeholowany do Gdyni, na wodowanie na podnośniku syncrolift Stoczni Marynarki Wojennej.
Proces wodowania zakończył się i wydokowanie statku znad zatopionej platformy podnośnika w SMW miało miejsce 4 grudnia. Prawdopodobnie jutro (6 grudnia) częściowo wyposażona jednostka ze stoczni Montex, oznaczona symbolem budowy 388, zostanie wyholowana z Gdyni do stoczni w Norwegii.
Jest to jednostka do wybierania ryb z klatek farm rybnych, przewozu ryb w schłodzonej wodzie morskiej i ich wstępnej obróbki, określana także jako harvesting vessel. W dość dużym stopniu wyposażona jednostka zbudowana została w Gdańsku, przez stocznię Montex Shipyard Dębowski Wasiołek SJ, na zamówienie stoczni Myklebust z grupy Kleven.
Armatorem statku Aqua Merdø będzie Marine Harvest AS, a operatorem - DESS Aquaculture Shipping AS (Dess), podobnie, jak i dwóch jednostek do przewozu ryb, budowanych w stoczni Crist SA - Aqua Tromøy (stoczniowy symbol budowy B75/1) i Aqua Kvaløy (B75/2).
Statek zbudowano według projektu SALT 425 FHV norweskiego biura projektowo-konsultingowego Salt Ship Design z dużym oddziałem w Polsce.
DESS utworzono w czerwcu 2016 roku jako spółkę joint-venture firm Marine Harvest i Deep Sea Supply.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Ilustracje: DESS, Kleven
Aqua Merdø - charakterystyka podstawowa:
armator - właściciel - Marine Harvest ASA, Norwegia
armator zarządzający, operator - Dess Aquaculture Shipping AS, Norwegia
armator zarejestrowany - Dess Aqua II AS, Norwegia
stocznia (statek częściowo wyposażony) - Montex Shipyard Dębowski Wasiołek Spolka Jawna, Gdańsk
stocznia (główny kontraktujący, doposażenie, wykończenie) - Myklebust Verft AS, grupa Kleven, Norwegia
stoczniowy nr budowy - 388 (Myklebust 388)
spodziewane przekazanie do eksploatacji - I kwartał 2018
długość całkowita - 59,20 m
długość między pionami - 53,80 m
szerokość konstrukcyjna - 13,60 m
wysokość boczna (do pokładu nr 1) - 5,90 m
zanurzenie maksymalne - 5,70 m
zanurzenie konstrukcyjne - 5,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 1951
tonaż pojemnościowy netto - 585
skompensowany tonaż brutto - 5203 CGT
prędkość w stanie pełnego załadowania / pod balastem - 12,5 / 14 węzłów
liczba zbiorników RSW - 6
łączna pojemność zbiorników na schładzaną wodę morską (RSW) - 600 m³ (według niektórych źródeł - 580 m³)
pojemność zbiorników na wodę odpadową (blood water) - 125 m³
pojemność ładowni na ryby - 400 ton
pojemność zbiorników paliwowych - 160 m³
pojemność zbiorników na wodę pitną - 30 m³ (według niektórych źródeł - 40 m³)
pojemność zbiorników balastowych - 420 m³ (według niektórych źródeł - 425 m³)stery strumieniowe - 2 (rufowy i dziobowy) × 400 kW, średnica pędnika - 1400 mm
system RSW - 2 × 200 kW (według innych źródeł - 2 × 1000 kW)
urządzenia do uboju ryb (stun & bleed) - 24 kanały o łącznej wydajności 20 000 ryb na godzinę
wyposażenie do obróbki i transportu ryb - Baader 24 channnel stun & bleed rig, Baader 24 channel weighing pocket system, CIP washing system 70 ⁰ C, tank cleaning system, drum filter 4 300 m³/h, 3 × DN300 Aqua-Life BP120 fish pumps - 1000 m³
silnik napędu głównego - 1 × Caterpillar CAT C280-6, 1 900 kW przy 900 obr./min.
przekładnia redukcyjna - 1 × Scana Volda ACG600K
śruba napędowa - 1 × Scana Volda CP62, 4 skrzydłowa, w dyszy, o średnicy 2800 mm, przenosząca moc 1900 kW
zespoły prądotwórcze - 2 × Caterpillar CAT C18, 465 ekW przy 1500 obr./min.
żurawie pokładowe - 3 × 50 tm, o wysięgnikach łamanych
liczba miejsc dla załogi - 12 (według innych źródeł - 11; 9 kabin pojedynczych, 1 kabina 2-osobowa)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.