Po wodowaniu, z suchego doku stoczni Crist (dawniej SDII - większy z dwóch suchych doków Stoczni Gdynia) wydokowano, w dniu 3 października, częściowo wyposażony statek rybacki. Został on wyholowany z Gdyni w czwartek wczesnym popołudniem do Norwegii. Statek był już wcześniej wodowany i wydokowany (prawdopodobnie ok. 10-11 września) i potem ponownie trafił do doku.
Częściowo wyposażona jednostka, która nosić będzie imię Gitte Henning, zbudowana przez stocznię Crist, przeznaczona jest dla stoczni norweskiej z grupy Kleven.
Holownik Freja, prawdopodobnie nie płynie (jak to zazwyczaj bywa ze zbudowanymi w Polsce kadłubami dla Klevena) z przekazanym właśnie przez Crist statkiem rybackim prosto do jednej ze stoczni grupy. W transponderze AIS deklaruje Kopenhagę jako port przeznaczenia. O ile nie jest to niedopatrzenie lub "zmyłka" AIS-owa - być może chodzi o przystanek w tym porcie w celu wykonania prac wykończeniowych, instalacyjnych lub serwisowych w siłowni, które prawdopodobnie może mieć do zrealizowania jeden ze skandnynawskich oddziałów firmy Pon Power (dostarczający na ten statek silnik MaK) albo dostawca innego wyposażenia.
Armator Henning Kjeldsen, poprzez swoją firmę Gitte Henning AS ze Skagen w Danii zamówił w 2015 roku nowy, duży trawler pelagiczny / sejner (pelagic midwater trawler / purse seiner) zaprojektowany przez Salt Ship Design ze Stord w Norwegii (firmę projektowo-konsultingową z dużym oddziałem w Polsce). Głównym kontraktującym jest stocznia grupa Kleven, a statek zostanie wykończony, doposażony i przekazany, po próbach morskich przeprowadzonych w Norwegii, przez stocznię grupy - Myklebust Verft w Gursken.
Gdy w październiku 2015 roku informowano o złożeniu zamówienia na ten statek - zapowiadano przekazanie go do eksploatacji w grudniu 2017 roku. Obecnie wiadomo jednak, że statek zostanie przekazany do eksploatacji w przyszłym roku.
Przy okazji publikacji informacji o zamówieniu zapowiadano także, że nowa Gitte Henning z chwila wejścia do eksploatacji stanie się największym statkiem w duńskiej flocie łowczej (armator eksploatuje jeszcze niestary statek o takiej samej nazwie, sprzedany już jednak firmie z Islandii; nowa Gitte Henning będzie już piątym statkiem rybackim noszącym tę nazwę ze Skagen jako portem macierzystym).
Jeden z wcześniejszych - jako częściowo wyposażony - także dostarczyła stocznia Crist. Była to częściowo wyposażona jednostka o stoczniowym numerze budowy b-76/1 o długości 75,4 m, szerokości - 15,6 m przekazana przez polska stocznię w maju 2008 r.
Nowa Gitte Henning, o długości 90,50 m i szerokości 17,80 m zaprojektowana została ze zbiornikami na ryby przewożone w chłodzonej wodzie morskiej (RSW tanks) o łącznej pojemności 3600 m³ i związanym z nimi systemem chłodniczym o mocy ok. 4000 kW.
Statek może być napędzany w tradycyjnym trybie spalinowo-elektrycznym, w trybie spalinowo-mechanicznym (z przekładnią mechaniczną) oraz w trybie hybrydowym - boost mode (jednocześnie przez silnik spalinowy i elektryczny).
Łączna maksymalna moc napędu głównego rzędu 7720 kW, przenoszona przez śrubę napędową o średnicy 5 m, w dyszy, zapewni statkowi uciąg na palu przekraczający 130 ton.
Jest to drugie zamówienie biura projektowo-konsultingowego Salt na projekt statku rybackiego po pierwszym na statek tego typu, zdobytym przez nie niespełna dwa miesiące wcześniej.
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Renderyzacje: Kleven, Salt, Caterpillar
Gitte Henning - charakterystyka podstawowa:
typ statku - trawler / sejner (pelagic midwater trawler / purse seiner)
nr IMO - 9809265
państwo bandery - Dania
armator - Gitte Henning AS, Skagen, Dania
stocznia - główny kontraktujący, wyposażająca - Myklebust Verft AS, grupa Kleven, Norwegia
stocznia - dostawca częściowo wyposażonego statku - Crist SA, Gdynia
projekt - Salt 1055 (Salt Ship Design)
stoczniowy numer budowy - 394
zamówienie - 05.2016
położenie stępki - 07.09.2016
wodowanie - 09.2017
rok przekazania do eksploatacji - 2018
długość całkowita - 90,45 m
długość między pionami - 81,00 m
szerokość konstrukcyjna - 17,80 m
wysokość boczna do pokładu głównego - 10,30 m
nośność - 4500 t (według innego źródła - 4200 t)
tonaż pojemnościowy brutto - 4673 (według innych źródeł 5100)
tonaż pojemnościowy netto - 1401
tonaż skompensowany brutto - 9674 CGT
pojemności:
- zbiorniki na schładzaną wodę morską do przewozu ryby - 3600 m³
- paliwo - 600 m³
- woda balastowa - 800 m³
- woda pitna - 100 m³
silnik napędu głównego - MaK 12VM32C o mocy 6720 kW
silniki zespołów prądotwórczych - 1 × CAT 3512C, 1700 ekW + CAT 3512B, 1360 ekW
awaryjny zespół prądotwórczy - 1 × CAT C9.3, 238 ekW
moc napędu głównego w trybie boost / łączna moc napędu głównego - 7720 kW
moc napędu w trybie spalinowo-elektrycznym - 2000 kW
prądnica wałowa / silnik elektryczny - AvK o mocy 3500 kW
przekładnia redukcyjna - Scana Volda - ACG 1080 - 2-biegowa, przenosząca moc 7720 kW
śruba napędowa - 1 × nastawna, o średnicy 5 m
uciąg na palu - ponad 130 t
prędkość eksploatacyjna - 17,5 w. (wg innych źródeł - 16,5 w.)
ster strumieniowy dziobowy - 1 × Brunvoll FU74LTC2000, 1400 kW
ster strumieniowy rufowy - 1 × Brunvoll FU74LTC2000, 1400 kW
wyposażenie pokładowe, połowowe - Karmøy Winch
ster - Rolls-Royce FBH 3300
maszyna sterowa - Rolls-Royce SR742 FCP
miejsca dla załogi - 13
pomieszczenia - m.in. szpitalik pokładowy
klasyfikacja - DNV GL + 1A1, Fishing Vessel (S)
Pozwolę sobie na historyczne uzupełnienie tematu.
Poprzedniczką tego sejnero-trawlera byla Gitte Henning IMO 9674830 86.3 m RSW 3200 m3 zbudowana przez
Western Baltija Shipbuilding w Kłajpedzie w 2014. Obecnie plywa jako Beitir NK 123. Wyjątkowo szybko ją sprzedano.
Był to pierwszy statek tego typu zbudowany całkowicie przez stocznię w Kłajpedzie.
Wczesniejsza Gitte Henning IMO 9414709 75.4 m zbudowana przez Crist Gdynia w maju 2008
jako kadłub trafiła na stocznię Karstensens w Danii.To żelazny odbiorca polskich kadłubów.
Obecnie od grudnia 2013 plywa jako Asbjoern HG 265.
Była tez Gitte Henning L 349 IMO 9202455 dzisiaj Veronica D 95. Więcej następnym razem.
Serdecznie pozdrawiam.
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.