Zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku algierski żaglowiec szkolny El-Mellah po kolejnych próbach morskich przypłynął do... Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Aktualnie w doku przechodzi ostatnie przeglądy.
Po raz pierwszy statek wyszedł na próby morskie 16 lipca br. Druga seria prób rozpoczęła się 16 sierpnia br. W ich trakcie jednostka żeglowała po polskich wodach terytorialnych kilkakrotnie zawijając do różnych portów.
Czytaj więcej: El-Mellah: próby morskie z udziałem finalnego odbiorcy
- Próby na morzu zakończyły się powodzeniem, zrealizowaliśmy wszystko zgodnie z programem i w tej chwili przechodzimy do kolejnego etapu z harmonogramu zdawania jednostki dla Komisji Odbioru Statku - mówi Radosław Gęsicki, kierownik projektu ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA.
Aktualnie jednostka jest zadokowana w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA i przechodzi ostatnie przeglądy. Prace na doku nr 4 obejmują przegląd kadłuba, poprawki malarskie na kadłubie oraz odświeżenie warstwy antifoulingu (powłoki antyporostowej).
- Po tygodniu żaglowiec zostanie podprowadzony do kei, gdzie będziemy kontynuować program prób dla Komisji Odbiorowej Statku. W październiku planujemy wstępny odbiór żaglowca na terenie Polski - dodaje Gęsicki.
Trzymasztowa fregata jest pierwszym żaglowcem zbudowanym w Remontowej Shipbuilding SA. Jednostka o wdzięcznej nazwie El-Mellah, co w języku arabskim znaczy „Żeglarz” ma 110 metrów długości i 14,5 metrów szerokość, a najwyższy maszt mierzy 54 metry wysokości - licząc od lustra wody.
Powierzchnia ożaglowania jednostki to 3000 m kw. Prędkość pod żaglami wynosi 17 węzłów (przy wietrze 6 stopni w skali Beauforta). Jednostka przygotowana jest do przyjęcia 222 osób załogi, w tym 120 kadetów i kadetek. Służyć będzie kadetom algierskiej akademii marynarki wojennej w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego. Będzie także pełnić funkcje reprezentacyjne poza terytorium Algierii oraz uczestniczyć w zawodach i regatach międzynarodowych.
El-Mellah może być eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach świata z wyłączeniem strefy polarnej w okresie zimy polarnej.
Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest Zygmunt Choreń z biura projektowego Choreń Design & Consulting.
LEW
Piękny żaglowiec , aż miło na niego popatrzeć :)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.