Stocznie, Statki

W środę, 16 sierpnia br. o godz. 16.00 stocznię Remontowa Shipbuilding SA w Gdańsku opuścił żaglowiec szkolny El-Mellah, rozpoczynając drugą serię prób morskich. Mają potrwać do końca września br.

Przypomnijmy, zbudowana przez stocznię Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding trzymasztowa fregata, będzie służyć kadetom algierskiej Akademii Marynarki Wojennej w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego.

El-Mellah to pierwszy żaglowiec, który powstał w stoczni Remontowa Shipbuilding (dawniej: Stocznia Północna), ale będzie także pierwszym żaglowcem w historii algierskiej Marynarki Wojennej. Dodatkowo, jak większość statków żaglowych będzie także pełnić funkcje reprezentacyjne za granicą oraz uczestniczyć w zawodach i regatach międzynarodowych.

Poza budową statku, kontrakt obejmuje również szkolenie członków załogi, prowadzone we współpracy z Akademią Morską w Gdyni. Od 28 lutego br. na tamtejszym Wydziale Nawigacji 74 algierskich kadetów przechodzi 6-miesięczne szkolenie pod kierunkiem kadry morskiej uczelni, nabywając umiejętności m.in. w zakresie nawigacji, a także odbywając praktyki na pokładzie Daru Młodzieży.

El-Mellah (czyli „Żeglarz”), to jeden z największych i najszybszych żaglowców na świecie. Jego długość wynosi 110 metrów, szerokość 14,5, zaś wysokość najwyższego masztu to 54 m, licząc od lustra wody. Powierzchnia ożaglowania wynosi 3000 metrów kwadratowych. Przy wietrze o sile sześciu stopni w skali Beauforta będzie rozwijał prędkość 17 węzłów. W skład załogi wejdzie 222 oficerów, podoficerów i marynarzy, a na pokładzie znajdzie się miejsce dla 120 kadetek i kadetów.

Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest inżynier Zygmunt Choreń, uważany za jednego z najwybitniejszych konstruktorów statków żaglowych na świecie.

Pierwsze (stoczniowe) próby morskie żaglowca rozpoczęły się 15, a zakończyły 23 lipca br. Sprawdzono działanie części mechanicznych, przeprowadzono także testy osiągów i charakterystyk manewrowych jednostki oraz próby napędów i urządzeń. Sprawdzono takielunek, stawiano też żagle.

Czytaj także: El-Mellah na próbach morskich [ZDJĘCIA]

Obecny etap prób morskich, który potrwa od 16 bm. do końca września br. odbywa się z udziałem przedstawicieli odbiorcy finalnego, a więc Marynarki Wojennej Algierii. Będzie przebiegać w sekwencjach, w trakcie których El-Mellah, żeglujący po polskich wodach terytorialnych, będzie także zawijać do portu w Gdyni. Jest to ostatni etap prób, po którym jednostka będzie gotowa do przekazania stronie zamawiającej.

GL

1 1 1 1
+5 Modernizacja.....
Cieszy modernizacja taboru pomocniczego MW, ale jeszcze bardziej będzie cieszyć modernizacja okrętów podwodnych, pozyskanie nowoczesnych fregat, dywizjonu rakietowego, samolotów i helikopterów dla marynarki wojennej, a wstępem mogło by być dozbrojenie Ślązaka do pierwotnie zakładanej wersji...........
13 styczeń 2020 : 07:06 JanKowalski | Zgłoś
-2 nadzieje i co dalej...
Nadzieja cieszy "ciemny lud"...
13 styczeń 2020 : 09:39 wacwac | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192