Zwodowana w ostatnich dniach jednostka, o stoczniowym numerze budowy 58, jest pierwszą z dwóch siostrzanych zakontraktowanych przez stocznię Larsnes Mekaniske Verksted AS z Norwegii. Stocznia Larsnes poinformowała o zdobyciu zamówienia na te nowe statki rybackie dla armatorów z północnej Norwegii w lipcu ubiegłego roku.
Statki zaprojektowało okrętowe biuro konsultingowe Naval Consult z Måløy. Jak poinformowała stocznia - podwykonawcami i dostawcami mają być, w większości, firmy z regionu Sunnmøre.
Sander Andre o stoczniowym numerze budowy 58 dla armatora Mirsel AS z Lofotów, z przewidywanym terminem przekazania do eksploatacji w III kwartale 2017 roku, płynie właśnie do Norwegii na holu holownika Ronja. Zestaw holowniczy opuścił Stocznię Wisła w środę, 9 sierpnia 2017 r. Ma dotrzeć do Larsnes 16 sierpnia.
Drugi ze statków zamówionych w stoczni Larsnes, którego kadłub też ma powstać w gdańskiej stoczni, to Nordhavet, o numerze budowy 59, dla armatora Arvesen AS z Ibestad w rejonie Troms, z terminem przekazania przez stocznię w II kwartale roku 2018 (niektóre źródła mówią o maju).
Oba statki budowane są według niemal identycznego projektu (NC 126) i mają się charakteryzować tonażem pojemnościowym brutto tuż poniżej 500 jednostek. Każdy ze statków ma być wyposażony w zbiorniki do przewozu żywych ryb o pojemności 420 m³.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Larsnes Mek. Verk.; Rys.: Naval Consult
Sander Andre i Nordhavet (Larsnes 58 i 59) - charakterystyka podstawowa:
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) Stocznia Wisła Sp. z o.o., Gdańsk
stocznia (główny kontraktujący, stocznia wyposażająca) Larsnes Mekaniske Verksted AS, Larsnes, Norwegia
długość całkowita 38,65 m
długość między pionami 33,456 m (według innych źródeł 32,50 m)
szerokość konstrukcyjna 9,25 m
wysokość boczna do pokładu głównego 3,85 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego 6,20 m
zanurzenie maksymalne 5,05 m
tonaż pojemnościowy brutto 499
tonaż pojemnościowy netto 154
skompensowana pojemność brutto 1976 CGT
pojemność zbiorników na wodę słodką 25 m³
pojemność zbiorników paliwowych 75 m³
pojemność zbiorników balastowych i przeciw-przechyłowych 16 m³
pojemność zbiorników z wodą chłodzoną na ryby (RSW tanks) 420 m³
pojemność zbiorników balastowych 16 m³
załoga 5 osób
Po skomasowaniu w okrężnicy i przepompowani na pokład ryba nie ma szans na przeżycie.
Do tego woda w zbiornikach jest celowo schładzana.
Co sie tyczy magicznej granicy 500 GT (GT=2.8317 m3), to chodzi tutaj o rozne przepisy dotyczace budowy i wyposazenia statku,
ponizej 500 GT czyni jednostkę tańszą.
Skompensowaną pojemnośc brutto proponuję nazywac przeliczeniową. Nie jest stosowana w żegludze.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
B-58 + B-59 ze Stoczni Wisła oraz B-60 Gunnar K - Stocznia Safe.
Prosze o sprostowanie jesli się mylę.
Mieczyslaw
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.