Stocznie, Statki

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakłada, że w polskich stoczniach powstanie około 10 promów pasażersko-samochodowych (ro-pax) - poinformował w czwartek szef resortu Marek Gróbarczyk.

"Zakładamy budowę około 10 promów ro-pax. To będzie oczywiście rozciągnięte w czasie. Przygotowaliśmy zamówienie pierwszego promu. Kolejny dla PŻB (Polska Żegluga Bałtycka - PAP) ma wejść w momencie uwolnienia pochylni" - powiedział minister w Telewizji Republika.

Dodał, że również Polska Żegluga Morska (PŻM) zgłasza chęć budowy promów.

"Rynek promowy jest dzisiaj jednym z najlepiej rozwijających się obszarów transportowych, a Morze Bałtyckie w ruchu promowym najlepiej rokuje, jeśli chodzi o inwestycje.(...) Dzisiaj chcemy, wykorzystując to zapotrzebowanie, (...) uruchomić wszystkie stocznie w Polsce" - stwierdził minister.

Stępkę pod budowę pierwszego promu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej położono w szczecińskiej stoczni 23 czerwca tego roku. Prom jest budowany przez Morską Stocznię Remontową Gryfia. Będzie miał długość 202,4 m, szerokość 30,8 m. Pomieści 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 70 osób. Głównym paliwem jednostki ma być LNG.

Według planów inwestycyjnych pierwsze prace związane z budową sekcji stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. W 2019 r. jednostka będzie gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB.

Według Gróbarczyka nie ma żadnego powodu, by polscy armatorzy zamawiali statki w chińskich stoczniach, a nie w polskich.

"Przecinamy to złe doświadczenie, które mieliśmy historycznie. Polscy armatorzy, na warunkach rynkowych, przy zachowaniu pełnej konkurencyjności poszukują inwestorów w Polsce, poszukują inwestycji właśnie tu, aby inwestować w polskich stoczniach" - powiedział minister.

pif/ amac/

 
+63 1
Proponuję zrobić na początek jeden prom który będzie funkcjonował a dopiero później lub w trakcie budowy informować o kolejnych. Póki co to mamy wielką prowizorkę z której nie wiadomo czy powstanie chociaż jeden statek.
Mimo wszystko trzymam kciuki za reaktywację przemysłu stoczniowego!!!
28 lipiec 2017 : 06:39 K1 | Zgłoś
+42 Zapraszam do Gdańska
Wszystko śmiga bez uwag w prywatnych stoczniach. Reanimację to Wy sobie tam zróbcie w Warszawie!
31 lipiec 2017 : 05:48 Marcin Marcin | Zgłoś
+53 stępka
To sobie ta stępka poleży. Pół roku ,a może i więcej. Oby jej nikt nie ukradł.
28 lipiec 2017 : 07:09 Mr.S | Zgłoś
+45 stępka
Ja palnik już ostrze. Ten prom to będzie taki jak wycieczkowce w niemczech budują
28 lipiec 2017 : 07:52 złomiarz | Zgłoś
+54 Mało mało mało
Dlaczego tylko 10? To zdecydowanie za mało!!!!
28 lipiec 2017 : 07:52 A to m | Zgłoś
-30 Dla telewidzów TVPiS
bez kozery powiem pińcet.
29 lipiec 2017 : 20:20 tytus | Zgłoś
+49 pochylnie
Chciałbym poinformować że w parku przemysłowym są do wykorzystania trzy pochylnie na których
można uruchomić budowy jednocześnie trzech promów co skróci automatycznie planowany termin
oddania tych promów dla armatora !?!?!?.
28 lipiec 2017 : 08:13 George | Zgłoś
+55 A jeśli to prawda...
Przeczytałem, że promy będzie budować także PŻM czyli armator, którego sytuacja jest tak kiepska, że aż trzeba było powołać zarządcę komisarycznego. Żeby ratować firmę obniżono pensje marynarzom, teraz PŻM chce budować promy a nie są to tanie statki to ja się pytam za co??? W jednym z komentarzy przeczytałem, że prawdopodobnie porty w Gdyni i Szczecinie wykupiły papiery dłużne PŻM za pieniądze przeznaczone na rozwój portów. Nie twierdzę, że tak było, ale może redakcja portalu zwróci się z pytaniem do zarządów portów i armatora w tej sprawie.
28 lipiec 2017 : 08:29 Allan | Zgłoś
+49 Nowy prom
To jest mój kolejny komentarz o podobnym temacie.Jestem sceptycznie nastawiony,ale mam nadzieję i trzymam kciuki by ten "projekt" się udał.
PS. Niedawno czytałem tekst ,w którym kapitan Wojciech Podborączyński zapowiedział, że PŻB kupi bądź wyczarteruje nowy prom na trasę Gdańsk-Nänyshamn.Czy ktoś coś wie o prawdopodobnym nowym nabytku POLFERRIES?
28 lipiec 2017 : 10:30 B | Zgłoś
+46 Promy ?????
Te promy to chyba z klocków LEGO. I będą wozić ciężarówki też z klocków LEGO.
28 lipiec 2017 : 13:02 Henryk D. K-1 | Zgłoś
+51 Polska potęgą w budowie promów
I wszystkie Gryfia zbuduje?
28 lipiec 2017 : 13:42 Naturlich | Zgłoś
+48 Kolejne mzonki PISu
Po przeczytaniu rzetelnie przygotowanego atrykulu przez specjaliste z branzy morskiej :
[link usunięty]
chyba nikt chyba nie bedzie mial watpliwosci o poziomie obietnic ministra.
28 lipiec 2017 : 14:09 R | Zgłoś
-48 Albo Wyborcza albo rzetelnie.
Jeśli Wyborcza to nie mógł być napisany rzetelnie. Nie rób jaj.
28 lipiec 2017 : 20:10 Marek 50+ | Zgłoś
+33 Promy do 3 miasta !
Zabrać zlecenie na promy głupkom ze Szczecina ! To co tam pozostało i prym wiedzie to już nie są stoczniowcy ! TO JUŻ JEST PRZYPADEK BEZNADZIEJNY ! Zlecać im tylko sekcje ! Niech konkurują z sobą tylko kto taniej :-) ! ( tylko pilnować, żeby drutu i blachy nie podmieniali, żeby potem wyjść ). Promy to jednak dobry pomysł tylko trzeba to wybudować w 3 mieście. Oczywiście państwowe zlecenia powinny być lokowane tylko w odpowiedzialnych, cywilizowanych firmach zatrudniających na umowę o pracę, żeby zdobyte doświadczenie zostało w załodze firmy i procentowało do zdobycia zagranicznego zleceniodawcy. Zlecenia takiej pracy firmom, które tylko zgwizdują ukraińców i resztę, a po zakończenie pracy ich rozgwizdują jest bez sensu.
30 lipiec 2017 : 21:10 zażenowany | Zgłoś
+33 c.d.
POPIERAM WSZYSTKIE WPISY I JE PLUSUJE ! MACIE RACJE FORUMOWICZE W SZCZECINIE SIĘ NIE DA. TO ICH PRZERASTA :-) ! DLA NICH WAŻNE BĘDZIE TYLKO TO ŻE W GW-NIE BĘDZIE ORGAZM ŻE ONI MIELI RACJĘ ŻE SIĘ Z NIMI NIE DA ! Będą zadowolenia jacy to oni, mądrzy, fachowcy, przewidzieli, mówili, ŻE SIĘ Z NIMI NIE DA :-). SZKODA KASY PODATNIKÓW A ZA DOBRE SERCE DLA GŁUPKÓW MOŻNA BEKNĄĆ. DLATEGO TRZEBA PRZENIEŚĆ ZLECENIE ZE SZCZECINA BO POMYSŁ JEST DOBRY TYLKO NIE Z DURNIAMI ! :-)
30 lipiec 2017 : 21:17 zażenowany | Zgłoś
-26 W Szczecinie nie wszyscy to głupcy
Kolego Zażenowany - nie zgadzam się z tobą. Nie nazywaj stoczniowców szczecińskich "głupcami" bo wielu z nich w tej chwili pracuje na terenie trójmiasta i podnosi poziom w tutejszych stoczniach. Głupcy nigdy nie wybudowali by kilkunastu statków (dużych kontenerowców) w ciągu jednego roku - i to przez kilka lat z rzędu. A w Szczecinie statki budowano zawsze trudne i z powodzeniem.
31 lipiec 2017 : 10:08 Jacek_ | Zgłoś
-24 do grafomana
Młody człowieku - albo i nie młody przestań się niezdrowo podniecać tym że w Szczecinie prom będą budowali "głupcy". Jak dobrze poszukasz w archiwach to wyjdzie ci że w stoczni szczecińskiej budowano takie konstrukcje jak statki szpitalne (swego czasu najlepsze na świecie) , promy, jednostki do obsługi platform, chemikaliowce, jednostki specjalne dla ZSRR , których nie powstydziłoby się NATO, i wiele bardzo wiele statków o specjalnej konstrukcji jak np. B- 201 który jest przystosowany do przewożenia wojsk NATO w każdych warunkach i zdobył prestiżową nagrodę statku roku 2006 . Tak więc może trochę pokory wobec Szczecina no i proponuję podciągnąć się z gramatyki i ortografii.
Pozdrawiam.
31 lipiec 2017 : 10:00 leon69 | Zgłoś
+27 leonie69
To jest pełna czaru przeszłość. Statków nie buduje się w archiwach.
02 sierpień 2017 : 12:32 tytus | Zgłoś
+3 promy do 3 miasta?
I za to szacunek dla stoczni szczecinskich ale nie pozwolmy juz politykom wmawiac spoleczenstwu o ruinie polskiego przemyslu stoczniowego. Niech juz nie mowia o odbudowie polskich stoczni tylko odbudowie stoczni w szczecinie.
29 sierpień 2017 : 01:29 Marian | Zgłoś
-24 MRS
Dziękuję Panu z 3 miasta za troskę, proszę się o Szczecin nie martwić, nie widzimy problemu w budowie tego statku. Nie nalezy obrażać "kolegów" z wybrzeża, tylko dlatego ze mieli nieco mniej szczęścia wcześniej.
03 sierpień 2017 : 12:41 ASzczecinianka | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter