Bezzałogowe statki mogą się pojawić na morzach szybciej niż do tej pory zakładano. Konsorcjum dwóch firm chce wprowadzić taką jednostkę już pod koniec przyszłego roku.
Do tej pory terminem jaki padał najczęściej w kontekście wdrożenia żeglugi bezzałogowej, był rok 2025. Teraz okazuje się, że może się to stać znacznie szybciej. Norwescy specjaliści pracują od kilku miesięcy nad towarową jednostką bezzałogową. Będzie ona też ekologiczna, bo zasilana napędem elektrycznym. Zautomatyzowana zostanie procedura cumowania czy załadunek oraz rozładunek. Tempo prac nad tą jednostką jest ekspresowe. Norwegowie chcą zaprezentować gotowy statek już pod koniec 2018 r.
Za realizacją stoją dwie firmy - Yara International oraz Kongsberg Gruppen. Osoby odpowiedzialne za projekt Yara Birkeland, jak obecnie nazywany jest statek, wskazują, że zapoczątkuje on ekonomiczną i ekologiczną rewolucję. Nie tylko pozwoli na ograniczenie kosztów, ale wyeliminuje emisję szkodliwych związków.
PromySkat.pl
pytanie pierwsze - z jakich materiałów ta firma zamierza zbudować taki statek i gdzie? rodzaj i pochodzenie stali na pewno ma wielkie znaczenie, nie wydaje mi się żeby cały statek wykonali z nierdzewki bo koszty nigdy nie zostaną zwrócone.
pytanie drugie - jak duża ma to być jednostka, wiadomo, że im większa tym mniejsze prawdopodobieństwo, że ten statek gdziekolwiek popłynie.
co z błędami popełnionymi w trakcie budowy? przecież każdy szanujący się mechanik wie doskonale, że po stoczni - jaka by ona nie była i gdzie, trzeba jeszcze wprowadzać poprawki albo naprawy.
i teraz same przepisy - pytanie kolejne - jak niby obejść prawo, które mówi, że ludzie pracują na statkach i wystawia się certyfikat minimalnej obsady.
Poza tym wydaje mi się, że komputery zostały wynalezione jako niezastąpione liczydło i w tym nie ma sobie równych, pytanie tylko co w sytuacji kiedy jedna maszyna płynie i dostosowuje się do ruchu a z przeciwka ma statek z pijaną obsadą, którego kierunek jest dowolnie chaotyczny, co z przypadkiem silnego niekorzystnego prądu? silnych opadów deszczu i utraty widzialności? czy ktoś już napisał algorytmy?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.