Kolorowa grafika przedstawiająca wieloryba zdobi dziób promu pasażersko-samochodowego Cracovia, który należy do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Nad rysunkiem, który zajmuje przeszło 900 mkw. pracowały 4 osoby przez blisko miesiąc - powiedział we wtorek twórca rysunku Mariusz Waras.
Artysta wyznał, że inspiracją do namalowania wielkoformatowego grafitti było „dawne logo Polferries, które przedstawiało rysunkowego wieloryba, do którego przez rampę wjeżdżają samochody”. „W swym rysunku odwołałem się także do nazwy promu czyli Cracovii. Kreska inspirowana jest witrażami Stanisława Wyspiańskiego” - dodał.
Grafika obejmuje obie strony dziobu promu. Do jej stworzenia użyto 275 litrów farb w ośmiu kolorach. Jak zaznaczył Waras rysunek jest porównywalnej wielkości do wielorybów żyjących w naturze.
Pytany o etapy powstawania malunku, artysta powiedział, że początkowy szkic rysunku został naniesiony na dziób za pomocą rzutnika. „Malowanie odbyło się z suchego doku z podnośników. Nie było ono łatwe, gdyż dziób promu nie jest płaską pionową ścianą, ale ma swoje skróty. Trudno je opanować, tak aby z każdej strony można było dostrzec wieloryba” - dodał.
Mariusz Waras to street-artowy artysta, wykładowca w Akademii Sztuki w Szczecinie. To nie pierwszy jego wielkoformatowy rysunek – w 2015 r. pomalował on prom Mazovia, również należący do PŻB. Rysunek na promie przedstawia wynurzająca się z fal rybę, a jej łuski tworzą wzory nawiązujące do wycinanek łowickich. Waras ozdobił także bolid Formuły 1 Kimiego Raikkonena oraz wieżę kontroli lotów na lotnisku w norweskim Stavanger. Artysta tworzy murale w miastach na całym świecie, m.in. w Berlinie, Nowym Jorku i Dżakarcie.
Cracovia to nowy prom we flocie PŻB, który obecnie jest modernizowany w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia S.A. w Szczecinie.
Armator oszacował, że remont techniczny promu potrwa jeszcze kilka tygodni. Jak zapowiedziała kierownik Działu Marketingu i Reklamy PŻB Arletta Kramska, od sierpnia Cracovia będzie pływała na linii Świnoujście - Ystad. Jednostka ma także cyklicznie kursować do portu w Ronne na wyspie Bornholm.
Zakupiony w marcu br. prom był użytkowany wcześniej przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym. Jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.
Prom został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 126 samochodów ciężarowych oraz 640 pasażerów i 55 osobową załogę. Na promie będzie także 57 kabin.
Polska Żegluga Bałtycka obok nowej Cracovii ma w swojej flocie trzy promy pasażersko-samochodowe: Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r. oraz Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku i szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.
mzb/ skr/
Fot.: Mariusz Waras (www.facebook.com/waras.mariusz), lantechnetworks (instagram), cobi70 (instagram)
Zdjęcia promu ze strony MS TFI tutaj >>>
Poniżej dodatkowe fotografie dzięki uprzejmości naszego czytelnika - Pana Roberta Pawłowskiego.
Moim zdaniem postarza całą sylwetę promu.
Deadweight: 5309 t
Length Overall x Breadth Extreme: 146.9m × 24m
Year Built: 1981
Read more at [link usunięty]
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.