Ciężarowiec konwencjonalny Jumbo Vision załadował w Gdyni kolejną partię barek do składowania i dozowania karmy na farmach rybnych, zbudowanych na zlecenie ich norweskiego projektanta, głównego kontraktującego i dostawcy przez firmę Stal Complex, działającą na terenie Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Transportem tym, do Kanady, norweska firma Steinsvik, specjalizująca się w budowie barek na karmę oraz systemów dozowania i podawania karmy dla ryb w hodowlach morskich, realizuje swoją największą dotychczas jednorazową dostawę barek paszowych.
Siedem barek na karmę przeznaczonych na farmy rybne w Kanadzie, o łącznej masie 1295 ton (185 t każda), załadowano na ciężarowiec Jumbo Vision (nr IMO 9153642, zbudowany w 2000 r., tonaż pojemnościowy brutto 7966, nośność 6993 t, długość 110,49 m, szerokość 20,85 m, wyposażony w dwa dźwigi pokładowe o unosie po 400 t, mogące - w tandemie - podnosić obiekty o masie do 800 t) cumujący od 10 maja przy nabrzeżu Angielskim pirsu Dalmoru w Gdyni. Opuścił on polski port 15 maja. Właściwy załadunek odbył się między 11 a 14 maja. Opiekę agencyjną nad ciężarowcem w Gdyni sprawowała firma Jupiter Shipping Services.
Statek miał on dotrzeć do brzegów Kanady, w rejon Harbour Breton (rybacka wioska na Nowej Funlandii) 26 maja. Tam mają być wyładowane dwie z barek. Pozostałych pięć - w Bayside, w Kanadzie.
Eksploatacja siedmiu nowych barek Steinsvika ma się rozpocząc w Kanadzie tego lata.
W oficjalnym komuniakcie firmy Steinsvik, mówiącym o załadunku siedmiu barek w Gdyni i ich transporcie do Kanady znalazł się akapit mówiący o "pracownikach z trzech kontynentów, którzy przyczynili się do realizacji dostawy". Zapewne chodzi o własnych pracowników norweskiej firmy w jej odddziałach w różnych krajach. Nie wspomniano natomiast ani słowem o polskiej firmie, która barki zbudowała dla grupy Steinsvik.
W informacji opublikowanej przez Steinsvik czytamy, że "wspaniali współpracownicy i partnerzy na trzech kontynentach przyczynili się do terminowej realizacji projektu". Dalej wymieniono "pracowników zakładu produkcyjnego w Wietnamie", a także "programistów, kierowników projektu i techników w Norwegii" oraz "rosnącą ekipę serwisową w Kanadzie" jako "ważnych w zdobyciu kontraktu i sfinalizowaniu dostawy".
Barki zbudowane w Gdyni przez firmę Stal Complex na zlecenie Steinsvik / Fram Consulting AS i załadowane w tym porcie na ciężarowiec zmierzający do Kanady reprezentują typoszereg SeaFarm Feeder, charakteryzują się ładownością 300 ton karmy (jak podał Steinsvik) lub 330 ton (jak informuje Stal Complex) i są dostosowane do lokalnych wymogów klienta oraz środowiskowych. Barki paszowe zbudowane według tego projektu, to wydajne "maszyny do podawania karmy" i zdołały już dobrze się sprawdzić u zamorskich klientów Steinsvika.
Każda z barek, zbudowanych pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego PRS, ma 26 m długości i 10 m szerokości.
Na tych zaawansowanych technicznie, specjalistycznych konstrukcjach, przekazanych przez Stal Complex, znajduje się pełne wyposażenie: własne zasilanie z zespołów prądotwórczych, systemy rurarskie, instalacje automatyki i elektryczne, dostarczany przez norweskiego zleceniodawcę system dystrybucji karmy i monitoringu jej podawania oraz komfortowe wyposażenie socjalne dla załogi.
Wszystkie barki dostarczone przez Steinsvik są wyposażone w nowej generacji oprogramowanie do sterowania dozowaniem karmy Next Generation FeedStation i mogą być wyposażone w dwie do ośmiu linii podawania karmy.
Te obecnie w drodze do Kanady posiadają cztery linie podawania karmy, a każda z barek może obsługiwać do 48 klatek z rybami.
Jest to trzeci transport statkiem do Kanady, w ostatnich dwóch latach, jaki zorganizowała firma Steinsvik (przynajmniej jeden poprzedni, ale prawdopodobnie oba dotyczyły barek zbudowanych w Gdyni i w tym porcie ładowanych). Dotychczas Steinsvik dostarczył w ten sposób do Kanady łącznie 13 barek paszowych. "To trudna i kosztowna operacja, możliwa dzięki "globalnej obecności" Stensvik i wieloletniemu doświadczeniu w dostawach wyposażenia dla farm rybnych na wszystkich kontynentach. Jumbo (operator ciężarowca - red.) - zreazalizował załadunek z najwyższą precyzją" - powiedział Ronny Askeland, szef projektów w Steinsvik.
rel (Steinsvik), PBS, AL
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Steinsvik
Zobacz załadunek barek paszowych w Gdyni na ciężarowiec Jumbo Vision: