Australijska stocznia Incat Tasmania Pty Ltd zdobyła kontrakt na projekt i budowę nowego katamaranu pasażersko-samochodowego dla dużego, europejskiego operatora.
Budowę nowego statku zleciła hiszpańska spółka Naviera Armas założona w 1941 roku. To drugi z serii nowej generacji, ponad 100-metrowych, super szybkich promów z gamy projektów - "przeszywaczy fal" od Incat i jednocześnie trzecia jednostka tego biura, która dołączy do floty hiszpańskiego operatora. Poprzednie to: 90-metrowy Volcán de Tirajana oraz 96-metrowy Volcán de Teno.
To najnowsze udoskonalenie sprawdzonego kształtu kadłuba Incat'a typu wave piercing (przeszywacza fal), preferowanego przez wielu operatorów szybkich jednostek pływających na całym świecie, zostało wprowadzone po raz pierwszy w zbudowanym dla Mols Linjen 109-metrowym katamaranie - przeszywaczu fal Express 3, przekazanym w kwietniu br., który osiąga prędkość 43 węzłów przy nośności 600 t.
Najnowszy, 109-metrowy katamaran oferować będzie tę samą pojemność pasażerów, co poprzednie, 112-metrowe jednostki Incat, znaczną poprawę wyników prędkości, a także niższe zużycie paliwa. Osiągnie prędkość 35 węzłów (65 km/h) i pomieści 1200 osób, z czego 155 pasażerów znajdzie miejsce w klasie "biznes". Będzie to pierwszy szybki prom w południowej Europie wyposażony w podwójny pokład, umożliwiający transport samochodów i ładunków osobno. Pokład główny pomieści 595 m pasa ładunkowego ro-ro dla ciężarówek (z prześwitem 4,6 m), zaś pokład główny 215 samochodów osobowych.
Wartość kontraktu oszacowano na kwotę 74 milionów euro. Budowa statku rozpocznie się w czerwcu tego roku, a dostawę armatorowi zaplanowano w 2019 roku.
Incat realizuje jednocześnie budowę 110-metrowego promu dla śródziemnomorskiej firmy Virtu Ferries. Statek zostanie dostarczony pod koniec 2018 roku. Zgodnie z zapowiedziami, będzie to największy i najszybszy katamaran eksploatowany na trasie Malta-Sycylia, i drugi co do wielkości na świecie. Na dwóch pokładach pasażerskich zaplanowano łącznie 1134 miejsc, a przy prędkości eksploatacyjnej do 38 węzłów, pokonywać będzie wspomniany dystans w 90 minut. Nadzór nad budową obejmie jedne z wiodących towarzystw klasyfikacyjnych DNV-GL.
Virtu Ferries, część Virtu Holdings Group, oferuje połączenia m.in. między Wenecją i portami Adriatyku: Chorwacją i Słowenią.
Incat Tasmania Pty Ltd z siedzibą w Hobart zatrudnia ponad 500 wykwalifikowanych pracowników. To jedna z największych stoczni na świecie specjalizujących się w budowie katamaranów. W swojej historii zbudowała już w sumie ponad 70 jednostek.
Katamaran - szybki prom pasażersko-samochodowy Incat 091 - charakterystyka podstawowa:
stoczniowy nr budowy - 091
długość całkowita - 109,40 m
szerokość - 30,5 m
zanurzenie - 4,10 m
nośność - 1000 t
tonaż pojemnościowy brutto - ok. 10 800
maks. liczba osób na pokładzie - 1200 (łącznie z załogą)
pasażerowie - 1184 siedzeń w trzech salonach, w tym 155 w klasie seats
ładowność (długość pasa ładinkowego ro-ro) - 595 m dla pojazdów o wysokości do 4.6 m + miejsce dla 215 samochodów osobowych (o wysokości do 2,1 m)
ładowność (wyłącznie samochody osobowe) - 390 samochodów
silniki napędu głównego - 4 × MAN Diesel & Turbo 28/33D STC 20V, o mocy 9100 kW każdy
pędniki strugowodne - 4 × Wartsila Lips LJX 1500SR
przekładnie - 4 × ZF NR2H 60000
prędkość eksploatacyjna - 35 w. przy stanie załadowania 600 ton
klasyfikacja - DnV +1A1 HSLC R1 Car Ferry "B" EO
AL, PBS, rel (Incat Tasmania Pty Ltd)