Stocznia Crist SA rozpoczyna prace produkcyjne nad budową promu pasażersko-samochodowego dla islandzkiego armatora - dzisiaj odbyło się pierwsze cięcie stali. Jednostka ma obsługiwać wymagające kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.
Prom, o stoczniowym numerze budowy NB70, obsługiwać będzie trasę pomiędzy Landeyjahöfn a Vestmannaeyjar - wyspami leżącymi w archipelagu Westmana, położonym 9 kilometrów od południa Islandii. Vestmannaeyjar znane jest jako urokliwe, powulkaniczne miejsce wycieczek oraz ze słynnego zdjęcia samotnego domu położonego nieopodal urwiska.
Czas podróży na tej trasie wyniesie zaledwie 20 minut. Będzie to możliwe dzięki parametrom i wyposażeniu jednostki zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu. Statek wyposażony ma być w hybrydowy system napędu głównego.
Nowoczesna konstrukcja NB70 pozwoli na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich - południowe wody Islandii zdominowane są przez długie fale oceaniczne oraz krótkie fale lokalne wywołane przez wiatr. Zimą nie rozpieszczają również warunki pogodowe - niskie temperatury oraz ulewne deszcze nie stanowią jednak wyzwania dla promu wyprodukowanego w stoczni Crist SA.
- NB70 będzie dodatkowo przystosowany do okazjonalnych wyjazdów do innych, dalszych portów, stąd projekt oraz wykonanie jednostki są wysoce specjalistyczne - podsumowuje Radosław Pallach, project manager Crist SA.
Prom obsługiwany będzie przez dziesięcioosobową załogę, pomieści także od 390 pasażerów w sezonie zimowym do 540 pasażerów w sezonie letnim. Różnica wynika z posiadanego zewnętrznego tarasu niemożliwego zazwyczaj do wykorzystania zimą.
Całość prac projektowych, od dokumentacji klasyfikacyjnej po dokumentację roboczą powstaje w Polsce i jest kontraktową odpowiedzialnością Crist SA. Zamawiającym jest Vegagerðin - Islandzki Urząd Transportu Drogowego. Zarządza on blisko 13 000 km dróg krajowych Islandii.
Wśród typowych zadań urzędu, takich jak planowanie, projektowanie czy też utrzymanie dróg, Vegagerðin zajmuje się także nadzorowaniem firm świadczących usługi transportu promowego.
Podstawowe informacje na temat jednostki:
Planowy termin realizacji: połowa 2018
Długość jednostki: 69,38 m
Szerokość jednostki: 15,10 m
Maksymalna pojemność: 540 pasażerów + 10 załogi
rel (Crist SA)
Fot.: Crist SA
Jak jest inwestor i błogosławieństwo , to wychodzi wszystko. CRIST SA zaczynała od zera.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.