Połączenie mocy, rozmiaru i innowacji sprawi, że pogłębiarka ssąca wyposażona w głowicę frezującą (cutting suction dredger) o imieniu Spartacus będzie - zdaniem armatora i budowniczych - najlepszą w swojej klasie. Jednostka zostanie zbudowana w holenderskiej stoczni Royal IHC i dostarczona armatorowi DEME (Dredging, Environmental and Marine Engineering) latem 2019 roku.
Dzięki całkowitej mocy wynoszącej 44 180 kW Spartacus będzie maszyną o najwyższej dzielności morskiej, jaka kiedykolwiek została zbudowana, i pierwszą tego typu pogłębiarką napędzaną skroplonym gazem ziemnym (LNG). Dodatkowo będzie eksploatowana na wodach o głębokości do 45 m - to o 10 m więcej, niż zdolność obecnych na rynku pogłębiarek podobnego typu.
Wyposażenie jednostki należeć będzie do fińskiego koncernu Wärtsilä. Ten, jak informuje w komunikacie, w czwartym kwartale 2017 roku, dostarczy stoczni m.in.: cztery 9-cylindrowe silniki Wärtsilä 46DF, dwa 8-cylindrowe silniki Wärtsilä 20DF oraz system magazynowania i podawania paliwa gazowego Wärtsilä LNGPac z nowo zaprojektowanym układem zbiorników dwuposzyciowych.
- Wärtsilä współpracuje z armatorem od początkowych etapów tego niezwykle zaawansowanego projektu. To umożliwiło zaprojektowanie w pełni zintegrowanych układów napędowych oraz system paliwowy LNG, zoptymalizowany pod kątem potrzeb danego statku - powiedział Arthur Boogaard, dyrektor generalny ds. rozwoju biznesu w Wärtsilä.
Przyjazna dla środowiska jednostka zostanie wyposażona także, m.in. w system odzysku ciepła odpadowego, który konwertuje ciepło z gazów spalinowych na energię elektryczną.
Firma DEME jest wieloletnim klientem firmy Wärtsilä, która w ostatnich latach wykorzystała rozwiązania Wärtsilä dla licznych statków, w tym trzech pogłębiarkach nasiębiernych, kablowcach czy statków typu offshore construction vessel.
DEME uważa, że ten wyjątkowy statek stworzy swój własny rynek, osiągając to, co dotychczas nie było możliwe.
AL, rel (DEME, Wärtsilä)