Zakład Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta od cięcia pierwszych blach rozpoczął, 4 kwietnia, budowę kolejnej jednostki rybackiej. Kontrakt na budowę częściowo wyposażonego statku o długości ok. 53 m został podpisany w lutym tego roku.
Statek rybacki typu longliner (taklowiec) powstanie na zamówienie nowego klienta. Oprócz budowy kadłuba Nauta wykona także część prac elektrycznych i wyposażeniowych.
Statek będzie służył do połowów i sprawiania na miejscu złowionej ryby. Połowy będą odbywały się za pomocą sznurów haczykowych (np. w postaci długiej liny wydawanej ze statku, do której przymocowane są krótsze liny z haczykami i przynętą). Lina jest utrzymywana na powierzchni wody przez boje z chorągiewkami. Taka metoda zapewnia bardziej selektywny połów w zależności od zastosowanej przynęty.
- Planujemy przekazać klientowi częściowo wyposażoną jednostkę pod koniec tego roku - mówi prezes zarządu, Sławomir Latos. Natomiast przekazanie gotowego, wykończonego i doposażonego przez stocznię norweską statku planowane jest na lipiec 2018 roku.
Częściowo wyposażony statek, budowany jest według projektu ST-155 z norweskiego biura projektowo-konsultingowego Skipsteknisk, pod stoczniowym symbolem budowy NB 157. Dokumentację warsztatową, konstrukcyjną oraz rurarską przygotowuje biuro projektowe Nelton sp. z o.o. z siedzibą w Pruszczu Gdańskim. Statek przeznaczony jest dla stoczni Vaagland Båtbyggeri AS, w której zakontraktowało jednostkę przedsiębiorstwo armatorskie Seir AS (z regionu Møre og Romsdal w Norwegii) należące do rodziny Urkedal. Seir ("Zwycięski") będzie także imieniem, które zostanie nadane statkowi.
Statek, zaprojektowany i budowany, z klasą lodową C, pod nadzorem towarzystwa DNV GL, posiadać będzie jednośrubowy napęd główny, ale będzie wyposażony również w chowany w kadłubie dziobowy pędnik azymutalny, który będzie mógł służyć jako awaryjny napęd "take me home".
W projektowaniu dużą wagę przykładano do zapewnienia polepszonej w stosunku do dotychczasowych projektów dzielności morskiej. Statek, w przeciwieństwie do klasycznych taklowców, na których sznury haczykowe wydawane są przez burtę, został zaprojektowany ze "studnią" (moonpool) do wyrzucania sznurów haczykowych, zaplanowaną w płaszczyźnie symetrii statku. Umożliwia to wydłużenie czasu połowów na okres z trudniejszymi warunkami pogodowymi i zapewnia lepszą manewrowość oraz zdolność statku do utrzymania pozycji. Na sznurach haczykowych wydawanych przez statek będzie mogło się pomieścić do 65 000 haczyków.
Zadbano także o rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska, szczególnie redukcji emisji CO2 przez zwiększoną efektywność napędu. Osiągnięte to ma być m.in. przez zastosowanie zintegrowanego systemu automatyki z zaawansowanymi funkcjami zarządzania mocą oraz przez "recykling" energii czy tzw. ciepła odpadowego.
Stocznia Vaagland jest małą rodzinną stocznią położoną niedaleko Kristiansund, specjalizującą się głównie w budowie statków rybackich oraz statków i barek do obsługi farm rybnych. Obie stocznie wiążą nadzieję na dłuższą współpracę. Obecnie Zakład Nowych Budów Stoczni Nauta pracuje przy budowie 12 statków, które będą przekazywane klientom do końca 2018 r.
Vaagland jest dla stoczni Nauta nowym klientem, natomiast dotychczasowym wiodącym polskim dostawcą częściowo wyposażonych kadłubów (mniejszych statków - np. do obsługi farm rybnych oraz barek służących do uwalniania na przemysłową skalę łososi hodowlanych z pasożytów rybnych) była szczecińska stocznia Finomar.
Taklowiec projektu Skipsteknisk ST-155 (Seir) - charakterystyka podstawowa: długość całkowita - 53,10 m, długość między pionami - 47,40 m, szerokość konstrukcyjna - 12,80 m, wysokość boczna do pokładu głównego - 5,70 / 5,82 m, wysokość boczna do pokładu ochronnego 8,55 m, wysokość do pokładu dziobówki - 11,15 m, miejsca dla załogi - 20 (+ miejsca w szpitaliku), klasa - DNV +1A1, Ice C, Fishing Vessel.
PBS, AL, rel (MS TFI SA)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.