Stocznie, Statki

Nowatorska koncepcja hybrydowego układu napędowego, oparta o silnik spalinowy i elektryczny, powstała na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa. W marcu została uznana za "najlepszy wyrób" warszawskich targów Wiatr i Woda 2017. Nagrodę przyznała Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych "Polskie Jachty".

Projekt hybrydy powstał w Katedrze Mechatroniki Morskiej na WOiO. Jego autorami są prodziekan ds. nauki dr hab. inż. Wojciech Litwin, prof. nadzw. PG oraz mgr inż. Wojciech Leśniewski.

- Przeprowadziliśmy już badania eksperymentalne naszego napędu w skali rzeczywistej. Projekt jest ciągle rozwijany we współpracy z firmą Marine Works, z którą nasza uczelnia podpisała umowę w grudniu ubiegłego roku. Obecnie Marine Works zajmuje się wdrożeniem produktu - mówi prof. Wojciech Litwin.

Nikt nie wątpi, że hybrydowe napędy z wykorzystaniem silnika elektrycznego są przyszłością przemysłu morskiego, a w szczególności jachtowego. Towarzystwa klasyfikacyjne, które zajmują się dopuszczaniem statków śródlądowych do użytkowania, wymagają obecnie, by jednostki pasażerskie wyposażone były w przynajmniej dwa niezależne źródła napędu. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo awarii silnika, a co za tym idzie - również katastrofy.

Układ opracowany na PG jest elastyczny, można go dostosować do każdych wymagań.

- Jesteśmy w stanie hybrydyzować prawie każdą jednostkę pływającą z napędem konwencjonalnym. Możemy przebudować jej układ napędowy dodając moduł napędu elektrycznego o małych rozmiarach, nie narażając w ten sposób armatora na wysokie koszty przebudowy całego statku - podsumowuje prof. Wojciech Litwin.

Tegoroczne 29. Targi Sportów Wodnych i Rekreacji Wiatr i Woda odbyły się w dniach 16-19 marca w Warszawie. Była to największa w tej części Europy wystawa branżowa. Tym razem na targach zaprezentowało się 400 wystawców. Można było zobaczyć najpiękniejsze jachty, luksusowe łodzie motorowe, najszybsze skutery, a także nowoczesny sprzęt żeglarski i motorowodny. W targach uczestniczyło 60 studentów WOiO.

rel (Politechnika Gdańska)  

0 szansa?
Czas pokaże czy to jest nowa szansa na rozwój dla Stoczni remontowych przy powszechnej przeróbce napędów statkowych.
31 marzec 2017 : 09:37 Adi | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter