W dniu 19 marca br. z portu w Gdańsku wypłynął holownik Ikar z zadaniem dostarczenia do portu Dragør w Danii pontonu, na który zostanie załadowany jacht Zjawa IV. Jak informował armator, 22 marca rozpoczął się załadunek jachtu, który zakończył się dziś w godzinach porannych. W komunikacie dodał też, że holownik zawinął do portu z ponad dobowym opóźnieniem, które spowodowały silne prądy w cieśninie Sund.
Ponton PNHB 223, o zanurzeniu 1,5 metra, długości 30 metrów, szerokości 12 metrów, zgodnie z kartą bezpieczeństwa może byc holowany maksymalnie 20 mil od brzegu. Pole ładunkowe na pontonie zostało przygotowane w Polsce przez pracowników CWM ZHP (Centrum Wychowania Morskiego ZHP), zgodnie z opracowanym wcześniej planem załadunku. Do pontonu zostały przyspawane elementy, do których został zamocowany jacht Zjawa IV.
Załadunek odbywał się pod nadzorem firmy UMS Marbalco Co Ltd., której ekspert, po zakończeniu prac ładunkowych i umocowaniu jachtu, wystawił certyfikat poprawnego załadunku i zamocowania jednostki na pokładzie pontonu (Certificate of Lashing / Securing).
Po godz. 11 Ikar rozpoczął holowanie pontonu do stoczni w Darłowie, gdzie nastąpi rozładunek Zjawy, a następnie rozpoczną się prace porządkowe we wnętrzu jachtu i wycena kosztów naprawy.
Przypomnijmy, że Zjawa IV, w dniu 5 grudnia 2016 roku weszła na mieliznę niedaleko przylądka Falsterbo, w wyniku czego nastąpiło znaczne uszkodzenie, prawie 70% poszycia lewej burty. Załoga jachtu została ewakuowana przez statek szwedzkiego SAR, a sam jacht w dniu 16 grudnia 2016 roku został podniesiony z mielizny i przetransportowany do portu Dragør koło Kopenhagi.
Początkowo armator Zjawy IV, Centrum Wychowania Morskiego ZHP, planował transport jachtu drogą lądową, jednak w wyniku remontu kilku mostów na drodze do Polski okazało się to niemożliwe. W związku z tym zdecydowano się na transport drogą morską, ale zimowe sztormy na Bałtyku do tej pory skutecznie to uniemożliwiały.
Aktualne prognozy pogody dają szanse na sprowadzenie Zjawy do Polski w ciagu najbliższego tygodnia.
Wypadek Zjawy IV jest badany przez Szwedzką Komisję Badania Wypadków (Statens haverikommission - SHK) oraz Izbę Morską w Gdyni.
Zjawa IV - informacje ogólne:
Port macierzysty: Gdynia
Data budowy: 1949 jako Szkwał, 1983 przebudowany na jacht Zjawa IV
Materiał: drewno
Typ ożaglowania: kecz bermudzki
Powierzchnia ożaglowania: 162 m²
Liczba masztów: 2
Długość całkowita: 18,7 m
Szerokość: 5,64 m
Zanurzenie: 2 m
Armator: CWM ZHP (Centrum Wychowania Morskiego ZHP)
rel (CWM ZHP), AL