W minionym tygodniu, w środę, 15 marca, w południowo-koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Geoje odbył się chrzest rekordowego - największego zbudowanego dotąd w świecie - kontenerowca MOL Triumph, przeznaczonego dla japońskiego armatora Mitsui O.S.K. Lines (MOL). Na pokładzie statku, który ma być przekazany przez stocznię pod koniec marca, zainstalowane są ważne elementy wyposażenia okrętowego dostarczone przez polską firmę - to informacja, do której dotarł Portal Morski.
Jak dowiedział się Portal Morski - kompletny zestaw wciągarek cumowniczych i kotwicznych na tę jednostkę dostarczył Towimor SA z siedzibą główną w Toruniu, posiadający zakład produkcyjny także w Korei. Urządzenia pokładowe z Towimoru znajdą się również na pozostałych trzech statkach z serii, o której w niektórych źródłach mówi się, że jest pierwszą łamiącą barierę ładowności 20 000 kontenerów 20-stopowych.
W budowie są już także nieco większe jednostki, ale na część z nich komplety wciągarek dostarczy również Towimor.
Jeżeli chodzi o pierwszą serię czterech statków dla MOL, to Towimor dostarczył już do stoczni SHI komplety wciągarek na trzy statki. Zestaw wciągarek na czwarty statek jest w produkcji i zostanie wkrótce dostarczony.
Każdy zestaw (na jeden statek) składa się z 10 wciągarek cumowniczych o uciągu po 35 T oraz dwóch wciągarek cumowniczo-kotwicznych (wciągarek cumowniczych z przystawkami kotwicznymi i stoperami łańcuchów kotwicznych) o napędzie elektrycznym.
Wciągarki kotwiczne na największe kontenerowce świata, to potężne urządzenia mogące wydawać i wybierać kilkusetmetrowej długości łańcuchy o kalibrze 142 mm. Masa jednego zwykłego ogniwa takiego łańcucha może wynosić nawet ok. 255 kg, specjalnego, powiększonego ogniwa oraz ogniwa końcowego - 325 do 375 kg, ogniowa łącznikowego (szekli Kentera) i szekli kotwicznej "D" - po 450 i 900 kg, krętlika - 1100 kg, a szekli krętlikowej "A" nawet niemal 4 tony!
W tej samej stoczni budowanych jest sześć nieco większych pojemnikowców - dla armatora OOCL. Na te kontenerowce Towimor również dostarcza komplety wciągarek - po 10 cumowniczych i dwie cumowniczo-kotwiczne na każdy statek. Są to urządzenia o podobnych parametrach, jak te przeznaczone na serię kontenerowców dla MOL. Towimor dostarczył już do stoczni komplety wciągarek na dwa pierwsze statki dla OOCL, pozostałe cztery są w produkcji.
Na statkach oczywiście nie instaluje się zbędnych czy "mało ważnych" urządzeń, jednak wciągarki cumownicze i kotwiczne należą, ze względu na znaczenie dla funkcjonalności i bezpieczeństwa statku, do zdecydowanie najważniejszych i najbardziej "odpowiedzialnych".
Towimor ma już na swoim koncie bardzo liczne dostawy wyposażenia pokładowego na statki renomowanych, także najbardziej znanych i wiodących na rynku, armatorów i dla czołowych stoczni - zarówno w dawnych czasach (gdy działał jako przedsiębiorstwo państwowe i w znacznej mierze realizował zapotrzebowanie polskich stoczni), jak i w okresie po prywatyzacji i w ramach zdobywania nowych rynków, także dalekowschodnich, szczególnie koreańskiego.
W przypadku aktualnych dostaw na statki MOL i OOCL dochodzi dodatkowy prestiż oraz cenne referencje wynikające z udziału w wyposażaniu rekordowej wielkości kontenerowców, które zyskają szerokie publicity w branży i w specjalistycznych mediach morskich.
MOL Triumph (o stoczniowym numerze budowy 2167) to pierwszy z czterech bliźniaczych statków o ładowności po 20 150 TEU zamówionych w lutym 2015 roku przez japońskiego potentata żeglugowego - Mitsui O.S.K. Lines (MOL). Według IHS Maritime & Trade jeden statek z tej serii kosztuje 155 mln USD.
W tym samym czasie MOL zamówił dwa dalsze kontenerowce, o ładowności po 20 000 TEU, w japońskiej stoczni Imabari Shipbuilding Co. Operatorem czterech mega-kontenerowców ze stoczni koreańskiej będzie sam MOL, a dwie jednostki ze stoczni japońskiej zostały wyczarterowane japońskiemu przedsiębiorstwu żeglugowemu Shoei Kisen Kaisha. Cała szóstka statków ma być przekazana do eksploatacji w roku 2017 i włączona do obsługi szlaków żeglugowych Europa-Azja.
Pierwsze cięcie blach na budowę statku miało miejsce w styczniu 2016 roku. MOL Triumph, w którego chrzcie, 15 marca, uczestniczyli m.in. dyrektorzy zarządzający Samsung Heavy Industries - Park Dae-Young oraz MOL - Junichiro Ikeda wraz z ok. 90 przedstawicielami firm i instytucji zaangażowanych w budowę i eksploatację statku, ma być przekazany do eksploatacji 27 marca, po ostatnich próbach i przygotowaniu do dziewiczej podróży.
Zasili najprawdopodobniej serwis FE2 aliansu żeglugowego The Alliance, łączący Azję z Północną Europą (na trasie Xingang - Dalian - Qingdao - Shanghai - Ningbo - port w południowych Chinach lub Hongkong - jeden z hubów wschodnioazjatyckich - jeden z hubów w zachodniej części Morza Śródziemnego - port brytyjski - Hamburg - Rotterdam - Le Havre - hub na zachodnim Morzu Śródziemnym - hub w Zatoce Arabskiej - port w południowych Chinach lub Hongkong - Qingdao - Xingang).
Nowy rekordzista wśród pojemnikowców - MOL Triumph, przy długości całkowitej 400 m, szerokości niemal 60 m i wysokości kadłuba prawie 33 m charakteryzuje się - według większości mediów specjalistycznych - ładownością 20 150 kontenerów 20-stopowych (TEU). Niektóre źródła mówią jednak o pojemności ładunkowej rzędu 20 500 TEU.
20 150 pojemników 20-stopowych ustawionych jeden za drugim utworzyłoby rząd o długości ok. 123 km.
Pojemnikowce z serii zapoczątkowanej przez MOL Triumph mają być przyjazne środowisku dzięki szeregowi rozwiązań, głównie autorstwa SHI, sprzyjających oszczędności paliwa i redukcji szkodliwych emisji - m.in.: śruba napędowa o odpowiednim kształcie, gruszka na płetwie sterowej, asymetryczna płetwa sterowa i tzw. "stator" (rodzaj kierownicy napływu). Jak wcześniej informował MOL, statki tej wielkości i wyposażone w te udoskonalenia mogą emitować, w przeliczeniu na 1 TEU, aż o połowę mniej CO₂ w porównaniu do "tradycyjnych" pojemnikowców o ładowności 8000 TEU.
Dotychczasowymi rekordzistami wielkości wśród kontenerowców były bliźniacze statki MSC Oscar, MSC Oliver, MSC Zoe, MSC Clara, MSC Sveva i MSC Maya o ładowności po 19 244 TEU i długości 395,40 m, zbudowane w stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) w latach 2014-2015.
Czytaj także: Do DCT Gdańsk wpłynął największy na świecie kontenerowiec - MSC Maya [VIDEO]
Stocznia Samsung Heavy Industries spodziewa się przekazać aż 10 pojemnikowców o ładowności około 20 000 TEU w roku 2017 lub w ciągu roku bieżącego i na początku następnego. Będą to wspomniane wyżej cztery jednostki dla MOL i sześć kontenerowców o ładowności po 21 100 TEU dla armatora OOCL z Hongkongu, na które stocznia otrzymała zamówienie wkrótce po złożonym przez MOL.
Seria statków zapoczątkowana przez MOL Triumph, z wciągarkami Towimoru na pokładach, zapewne w niedługim czasie utraci światowy prymat wielkości. W zamówieniach stoczniowych i w budowie są m.in. trzy pojemnikowce o ładowności po 20 600 TEU dla CMA CGM w filipińskiej stoczni Hanjin Heavy Industries and Construction Philippines (HHIC Phil) w Subic Bay ze spodziewanymi terminami przekazania do eksploatacji w 2018 roku, sześć pojemnikowców ze stoczni Shanghai Waigaoqiao dla China COSCO Shipping Corp Ltd, po 21 000 TEU, z planowanym ukończeniem budowy w latach 2018-2019 i wreszcie wspomnianych już sześć pojemnikowców o ładowności po 21 100 TEU dla OOCL z tej samej stoczni, co MOL Triumph.
Jeżeli to te ostatnie statki odbiorą rekord wielkości statkom budowanym dla MOL, to i tak Towimor utrzyma jeszcze przez pewien czas pozycję dostawcy zestawów wciągarek na największe kontenerowce świata, gdyż na statki budowane w Samsung Heavy Industries dla OOCL toruńska firma również pozyskała zamówienie na komplety tych ważnych urządzeń pokładowych.
Pierwszym statkiem z tej serii będzie OOCL Hong Kong, zwodowany w grudniu minionego roku. Będzie on zdany przez stocznię najprawdopodobniej w maju bieżącego roku. Niektóre źródła podają jego wartość kontraktową w wysokości 158 600 000 USD.
W raporcie rynkowym "Global Marine Deck Machinery Market 2017 Industry Research Report" Towimor SA omawiany jest jako jeden z czołowych 11 producentów wyposażenia pokładowego (nie tylko samych wciągarek) w świecie, którym poświęcono oddzielny podrozdział (obok: Mitsubishi Heavy Industries, Rolls-Royce, Wartsila, Kawasaki Heavy Industries, Coastal Marine Equipment, Funz San Industry, MacGregor (Cargotec), M.E.P. Pellegrini Marine Equipments, PaR Systems i Rapp Marine).
Z kolei - jak wynika z rozeznania przeprowadzonego przez Portal Morski - jeden z konkurentów Towimoru, norweski TTS Group ASA w jednej z prezentacji firmowych dla inwestorów z ostatnich lat przedstawiał głównych graczy na tym rynku w kolejności "siły konkurencyjnej", wymieniając w środku stawki polską firmę: Rolls-Royce (Wlk. Bryt.), Pusnes (Norwegia), TTS, Hatlapa (Niemcy), Towimor, Kawasaki (Japonia), WMMP (Chiny) i na końcu - Oriental (Korea).
Już na początku obecnej dekady prawie 95 proc. produkcji spółki trafiało na eksport, przy czym już wtedy największym odbiorcą wyposażenia okrętowego z Towimoru była Korea Południowa. Pierwsze kontrakty na dostawę wciągarek cumowniczo-kotwicznych z napędem elektrycznym dla stoczni koreańskiej Towimor podpisał w 2003 r.
Firma z Torunia działa na rynkach: okrętowych urządzeń pokładowych według własnych projektów (wciągarek, kabestanów, pokładowych żurawi przeładunkowych i gospodarczych, itp.), urządzeń dla obiektów offshore(np. produkcja krążkowych prowadnic łańcuchów kotwicznych, specjalistycznych wciągarek i żurawi offshore, dziobowych systemów załadunkowych dla zbiornikowców wahadłowych, etc. jednak głównie wg dokumentacji dostarczonej przez klienta), urządzeń przemysłowych (m.in. produkcja turbin wodnych) oraz usług serwisowych.
Towimor obchodził dwa lata temu 110-lecie działalności. Wywodzi się warsztatów remontowych małych rzecznych jednostek pływających, założonych w 1905 r. przez Zarząd Wodny Miasta Torunia.
Firma w sierpniu 2011 r. zakończyła proces prywatyzacji. Wtedy Skarb Państwa zbył ostatnią część akcji spółki (odpowiadającą 5,85 %. jej kapitału zakładowego, za ponad 3,4 mln zł) na rzecz firmy Rywal-RHC, która obecnie posiada około 95 % udziałów.
W roku 2014 r. Towimor otworzył własny zakład produkcyjny w koreańskim Busan, a już wcześniej dostarczył wyposażenie pokładowe na ponad 250 statków zbudowanych w Korei Południowej.
Piotr B. Stareńczak
Fot.: SHI, Towimor, lappino / Shipspotting.com; Rys.: SHI
Informacja własna Portalu Morskiego © Copyright by TEMAT Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał ten nie może być kopiowany, publikowany i rozprowadzany w żadnej formie bez zgody TEMAT Sp. z o.o. Informacje zaczerpnięte z tego materiału nie mogą być publikowane bez podania źródła (PortalMorski.pl).
MOL Triumph - charakterystyka podstawowa:
typ statku - kontenerowiec komorowy
nr IMO - 9769271
państwo bandery - Wyspy Marshalla
operator, armator, armator zarządzający - Mitsui OSK Lines Ltd.
stocznia - Samsung Heavy Industries Co Ltd, Geoje Yard
stoczniowy symbol budowy - Samsung 2167
projekt - Samsung 20500
spodziewane przekazanie do eksploatacji - koniec marca 2017
wodowanie - 18.01.2017
położenie stępki - 17.12.2015
zamówienie - 01.2015
wartość kontraktowa - 155 mln USD
jednostki siostrzane - MOL Trust, Samsung 2169, Samsung 2170
długość całkowita - 400,00 m
szerokość konstrukcyjna - 58,80 m
zanurzenie - 16,00 m
wysokość boczna - 32,50 m
nośność - 197 500 t
tonaż pojemnościowy brutto - 199 000
tonaż skompensowany brutto - 76 203 CGT
ładowność kontenerów (liczba slotów) - 20 500
ładowność kontenerów "statecznościowych" (o masie po 14 t) - 13 400
liczba gniazd dla kontenerów chłodzonych - 1500
prędkość eksploatacyjna - 21 węzłów
pędnik - 1 × śruba o stałym skoku
silnik napędu głównego - MAN B&W G95ME
klasyfikacja - Lloyd's Register
klasa - 100 A1
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.