Stocznie, Statki

Żegluga Gdańska (ŻG), od grudnia 2016 roku, jest w posiadaniu kolejnego statku towarowego. Jest to uniwersalny Tollund (ex Kollund, nr IMO 9088287) o nośności 4170 ton, zbudowany w 1994 roku w Holandii.

Prywatny gdański armator powiększył swoją flotę towarową o szósty statek (prawdopodobnie szósty w zarządzie ŻG i piąty będący własnością tego armatora). Jak podał niemiecki periodyk żeglugowy "THB - Deutsche Schiffahrts-Zeitung" statek został zakupiony za 1,2 mln euro od hamburskiego armatora Brise Schiffahrts GmbH. Broker czarterowy statku, podaje wartość ubezpieczenia jego kadłuba i wyposażenia w wysokości 2 mln USD.

Żegluga Gdańska działa od 1946 roku, najpierw jako przedsiębiorstwo państwowe, potem sprywatyzowana. Najprawdopodobniej do roku 1998 lub - według innych źródeł - do 2012 - eksploatowała wyłącznie statki turystyczne "białej floty". Według niektórych źródeł pierwszym statkiem towarowym Żeglugi Gdańskiej był coaster o imieniu Maxi zakupiony w połowie 2012 roku od innego polskiego armatora - Jan Stępniewski & Co., Ltd. Statek został wyczarterowany rosyjskiemu armatorowi i po niedługim czasie sprzedany. Inne źródła mówią jednak o wcześniejszych epizodach eksploatacji statków towarowych w Żegludze Gdańskiej. Pierwszym statkiem, jaki miał się pojawić we flocie armatora znanego wcześniej jedynie z eksploatacji "białej floty" miała być, w 1998 roku, Laila. To samo źródło mówi również o statku Pacific Laila, który należeć miał do ŻG zaledwie przez ok. dwa miesiące w 2012 roku (polska załoga przejęła go w Hongkongu, a statek miał nie dotrzeć nigdy do Polski). Można jednak chyba powiedzieć, że na dobre stateki towarowe zadomowiły się we flocie Żeglugi Gdańskiej dopiero od roku 2008, kiedy to Żegluga Gdańska zakupiła dwa rosyjskie statki rzeczno-morskie ze sterówkami na dziobie Laila I  i Laila II (ten ostatni przez pewien czas nosił imię Lechia), jednak zostały one odsprzedane w latach 2009-2010. Potem Żegluga Gdańska zakupiła, również z rynku statków używanych, posiadane do chwili obecnej, nieduże statki rzeczno-morskie jednostki Bienville (we wrześniu roku 2012), Kopersand (w połowie 2013 r.), San Diego (w lipcu 2013 r.) oraz nieco większy (nośność 7560 t) statek wielozadaniowy przystosowany do przewozu kontenerów - Corina (w lutym 2013 roku). Żegluga Gdańska ma także prawdopodobnie nadal w zarządzie statek rzeczno-morski Progres (zakupiony we wrześniu 2012 roku, figurujący w bazach danych statków od września 2013 roku jako należący do PKO Leasing SA). Na Bienville, Progres, Kopersand  i San Diego podniesiono polską banderę bez zmiany ich imion po poprzednim właścicielu z Florydy.

Tollund, z nośnością 4170 t - drugi obecnie pod względem wielkości statek we flocie przedsiębiorstwa żeglugowego kapitana Jerzego Latały, podobnie, jak Corina, także nosi polską banderę i zarejestrowany jest w porcie macierzystym Gdańsk. Najnowszy nabytek Żeglugi Gdańskiej jest w czarterze lub zarządzie komercyjnym duńskiego przedsiębiorstwa żeglugowego Wind Shipping ApS (do tej firmy należy zapewnianie statkowi ładunków / zatrudnienia lub działa jako broker czarterowy statku ŻG). Duńskie asocjacje ma też imię statku, który wcześniej nazywał się Kollund. "Człowiekiem z Tollund" nazywa się zachowane w niezwykle dobrym, jak okres pochodzenia, zmumifikowane zwłoki mieszkańca Półwyspu Jutlandzkiego z epoki żelaza (IV wieku p.n.e.). Zostały one w 1950 r. na torfowisku nieopodal Silkeborg w Danii.

Piotr B. Stareńczak

Fot.: Marcel & Ruud Coster / Shipspotting

Tollund - charakterystyka podstawowa:
statek wielozadaniowy, bez międzypokładu, z ładowniami "box shaped", z dwiema ruchomymi grodziami
nr IMO - 9088287
sygnał wywoławczy - SNNG
państwo bandery - Polska
wcześniejsze nazwy - Wilson Hamburg (do 12.2016), Kollund (do 04.2014), Flintermar (do 01.2003), zbudowany jako Flintermar
operator, armator zarządzający, zarząd techniczny, właściciel, armator zarejestrowany - Żegluga Gdańska Sp. z o.o.
stocznia - Ferus Smit Scheepswerf BV, Westerbroek, Holandia
stoczniowy nr budowy - 297
wprowadzenie do eksploatacji - 03.1994; wodowanie 11.02.1994; położenie stępki - 06.1993; zamówienie - 03.1993 | opracowanie PortalMorski.pl
długość całkowita - 91,46 m
długość między pionami - 84,55 m
szerokość maksymalna - 13,63 m
szerokość konstrukcyjna - 13,60 m
zanurzenie - 5,81 m
wysokość boczna - 7,200 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 23,50 m
tonaż pojemnościowy brutto - 2818
tonaż pojemnościowy netto - 1540
nośność (przy letniej linii zanurzenia) - ok. 4216 t
nośność (wg innych źródeł) - 4170 t
zanurzenie (do letniej linii zanurzenia) - ok. 5,81 m
wyporność - 5514 t
masa statku pustego - 1344
tonaż pojemnościowy brutto - 2818
tonaż pojemnościowy netto - 1540
pojemność ładunkowa - 5522 m³ (taka sama dla ziarna i beli - ładownia typu box shaped) [ok. 195 000 stóp sześciennych] ładowność kontenerów - 245 TEU (112 w ładowni, 133 na pokładzie, gniazda dla 20 pojemników chłodzonych)
wymiary luku - 63,00 × 10,85 m
wymiary ładowni - 63,00 × 10,85 m dla całej wysokości pod pokrywą lukową 8,34 m
ładunki niebezpieczne IMO - 4.2, 4.3, 5.1, 9
dno ładowni wzmocnione dla ładunków ciężkich (13 t/m²) i do rozładunku chwytakami
pojemność zbiorników balastowych - 1653 t
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 280 m³
łączne zużycie paliwa - 7,25 tony na dobę
prędkość maksymalna - 12,80 w.
prędkość eksploatacyjna - 11,50 w.
moc napędu głównego - 1840 kW (2502 KM)
silnik napędu głównego - 1 × 6SW280 Stork-Werkspoor / Stork-Wartsila Diesel BV - 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, 280 × 300 mm (średnica cylindra × skok), 900 obr./min.; napędzający przez przekładnię redukcyjną śrubę napędową o stałym skoku (222 obr./min.)
zespoły prądotwórcze - 3 × 230 kW 380V 50 Hz
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 210 kW (286 KM)
załoga - 7 osób
towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych (P&I club) - Raets Marine Insurance BV / ubezpieczenie H&M na 2 000 000 USD
klasa lodowa - fińsko-szwedzka 1B
klasyfikacja - Bureau Veritas.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter