Stocznie, Statki

Holenderska firma żeglugowa Spliethoff, specjalizująca się m.in. w transporcie ładunków drobnicowych, ładunków inwestycyjnych (project cargo) i ciężkich, złożyła zamówienie na sześć statków wielozadaniowych w chińskiej stoczni Zhejiang Ouhua Shipbuilding Co., Ltd.

Jednostki zbudowane zgodnie z Kodeksem polarnym (pełna nazwa ang.: International Code for Ships Operating in Polar Waters) sprawdzać się będą w odległych rejonach, jak np. Arktyka. Ponadto zostaną wyposażone tzw. płuczki spalin (scrubbery) w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Charakteryzować je będzie długość całkowita 165 m oraz nośność 18 000 ton. Mostek nawigacyjny oraz pomieszczenia dla załogi zlokalizowane będą na dziobie - to pierwsze takie statki we flocie Spliethoff'a.

Przy długości ładowni ponad 100 metrów oraz żurawiach pokładowych, które mogą pracować w tandemie, statki będą dobrze przystosowane do eksploatacji na specjalistycznych rynkach przewozu ładunków półmasowych, ciężkich i wielkogabarytowych.

Pierwszy z serii - Raamgracht - zostanie przekazany armatorowi w styczniu 2019 roku, kolejne w regularnych, dwumiesięcznych odstępach. Będą to: Realengracht, Reguliersgracht, Rijpgracht, Ringgracht oraz Rozengracht.

Warto dodać, że statki tego armatora, wraz z początkiem 2017 roku, zawijają do gdańskiego portu w ramach regularnego serwisu drobnicowego ze Stanami Zjednoczonymi.

Statki z częstotliwością co najmniej raz na miesiąc wyruszać będą z Gdańska do Stanów Zjednoczonych, zawijając kolejno do takich portów jak Antwerpia, Baltimore, Jacksonville, Nowy Orlean, Houston. Opcjonalnie po drodze odwiedzać będą również porty wschodniego wybrzeża Meksyku.

Czytaj także: Siatka regularnych połączeń żeglugowych w Porcie Gdańsk wzbogacona o kolejny oceaniczny serwis drobnicowy

Grupa Spliethoff została założona w 1921 roku i odgrywa wiodącą rolę w światowym transporcie ładunków ciężkich, ponadgabarytowych, ro-ro i jachtów. Zarządza flotą, w skład której wchodzi ponad sto nowoczesnych jednostek.

AL, PBS, rel (Spliethoff, ZMPG SA)

+6 Armator
Ten armator był jednym z klientów Stoczni Szczecińskiej (S.A. oraz Nowa). Zamawiał papierowce B587-multipurpose (2 zamówienia) jednostki zdobyły tytuły Statków Roku 2000 i 2004 oraz con-ro B201, Statek Roku 2006. Jednostki tak zaje*iste, że NATO ma podpisaną umowę na dzierżawę z armatorem. Armator złożył także zamówienia na budowę kolejnych typów statków zdaje się heavy lift ale zamówienie nie mogło zostać zrealizowane ze względu na osobiste ambicje rudego lisa by dostać stanowisko w UE. Kontrakt o którym mowa zapewne też byłby realizowany w Szczecinie
13 marzec 2017 : 12:43 SSSA | Zgłoś
+5 W Chinach!!!
Cytuję SSSA:
Kontrakt o którym mowa zapewne też byłby realizowany w Szczecinie


Bzdura. Spliethoff od lat buduje już w Chinach. powstały tam już dwie czy trzy serie statków, plus ciężarowce dla Big Lifta (też należy do Spliethoffa). Łącznie dużo więcej statków niż kiedyś w Szczecinie. Ostatnie wielozadaniowce ze Szczecina odebrał w ... 2005 roku, 12 lat temu!! Potem budowali już tylko con-ro. Od tego czasu wiele się na świecie zmieniło, zwłaszcza w przemyśle stoczniowym. Dawni klienci Stoczni Szczecińskiej już od dawna budują w Chinach i w ogóle nie myślą o budowie czegokolwiek w Europie (boi gdzie? nie ma tu już praktycznie stoczni budujących statki towarowe, chyba, że jakieś kapcie małe). Nawet Odfjell zamówił ostatnio całą serię największych na świecie chemikaliowców ze zbiornikami ze stali nierdzewnej (większe niż te budowane w Szczecinie) w ... Chinach! A Chińczycy dadzą radę, bo już chemikaliowce budowali, także podobnej wielkości. Czas skończyć z karmieniem się jakimiś wspomnieniami i marzeniami. Dzisiaj statki buduje się na Dalekich Wschodzie, a w Europie buduje się już tylko pasażery i wojenne, reszta to folklor i skansen, skazany na wymarcie.
13 marzec 2017 : 13:20 SSN | Zgłoś
-3 Riposta
Z 2005 odnośnie papierowców zgadza się i jednsotki con-ro były kontynuacją współpracy, które były budowane do samego końca a i tak niewszystkie jednostki stocznia zdążyła wybudować. Zdała tylko 6 jednostek a zamówionych było 8.Tuskowi tak się śpieszyło do UE, że pocieli 80%sekcji na B201 i chyba 60% na kolejne B178 Dodatkowo kolejny kontrakt na jednostki heavy lift. Czyli Spliethoff odebrał ostatnie statki nie w 2005 a w 2009 i ulokował kolejny kontrakt a stwierdzenie, że potem budował już tylko conro to jakaś kpina z faktów.Odnośnie Odfjella i jego chemikaliowców to Chińczycy nie budowali zbiornikowców ze stali nierdzewnej typu duplex. Jeśli chodzi o to co buduje się w Europie to mało dokładne informacje bo w Europie oprócz Papenburga, byłej już STX France, stoczni w Turku i może jednej stoczni koncernu Finncanteri nie buduje się pasażerskich statków. Czyli masz w Europie gdzieś 3 lub 4 stocznie gdzie buduje się cruisery.Natomiast dziś wielu przeciwników odbudowy stoczni w Szczecinie głosi poglądy, że o jej istnieniu powinien decydować rynek a nie państwowe zamówienia a najlepiej jakby wogóle statków w Szczecinie już nie budowano. W 2009 roku to nie rynek a tylko i wyłącznie osobista decyzja Tuska decydowała o istnieniu stoczni w Szczecinie i Gdyni. On sam zamiast postawić się UE wolał wynająć agencję PR, której zadaniem były wymyślenie sposobu jak skłócić i nastawić społeczeństwo przeciw stoczniowcom żeby nikt nawet nie pisnął przy likwidacji stoczni a on sam załatwił sobie stanowisko w UE.
13 marzec 2017 : 19:24 SSSA | Zgłoś
-3 @SSSA
Cytuję SSSA:
Z 2005 odnośnie papierowców zgadza się i jednsotki con-ro były kontynuacją współpracy, które były budowane do samego końca a i tak niewszystkie jednostki stocznia zdążyła wybudować. Zdała tylko 6 jednostek a zamówionych było 8.Tuskowi tak się śpieszyło do UE, że pocieli 80%sekcji na B201 i chyba 60% na kolejne B178 Dodatkowo kolejny kontrakt na jednostki heavy lift. Czyli Spliethoff odebrał ostatnie statki nie w 2005 a w 2009 i ulokował kolejny kontrakt a stwierdzenie, że potem budował już tylko conro to jakaś kpina z faktów.Odnośnie Odfjella i jego chemikaliowców to Chińczycy nie budowali zbiornikowców ze stali nierdzewnej typu duplex. Jeśli chodzi o to co buduje się w Europie to mało dokładne informacje bo w Europie oprócz Papenburga, byłej już STX France, stoczni w Turku i może jednej stoczni koncernu Finncanteri nie buduje się pasażerskich statków. Czyli masz w Europie gdzieś 3 lub 4 stocznie gdzie buduje się cruisery.Natomiast dziś wielu przeciwników odbudowy stoczni w Szczecinie głosi poglądy, że o jej istnieniu powinien decydować rynek a nie państwowe zamówienia a najlepiej jakby wogóle statków w Szczecinie już nie budowano. W 2009 roku to nie rynek a tylko i wyłącznie osobista decyzja Tuska decydowała o istnieniu stoczni w Szczecinie i Gdyni. On sam zamiast postawić się UE wolał wynająć agencję PR, której zadaniem były wymyślenie sposobu jak skłócić i nastawić społeczeństwo przeciw stoczniowcom żeby nikt nawet nie pisnął przy likwidacji stoczni a on sam załatwił sobie stanowisko w UE.

Oczywiście że Chińczycy budowali statki ze stali Duplex. Nie jakieś super wielkie ale o długości około 102-120m.
13 marzec 2017 : 20:09 stoczniowiec | Zgłoś
+5 #SSSA
oczywiście, że Chińczycy nie budowali chemikaliowców ze stali duplex tylko Japończycy i to dopiero nie dawno bo raptem 2 lata temu (lub 3) ale to i tak jest ponad 13 lat po naszej Stoczni Szczecińskiej S.A. i do tego sporo mniejsze jednostki. Pierwsze wodowanie B588 odbyło się pod koniec pażdziernika 2001 roku !!!!!!!!!
13 marzec 2017 : 20:28 Stoczniowiec | Zgłoś
+4 @SSSA
Oczywiście że budowali i to nie tak niedawno- rok 2010 stocznia Yizheng Yangzi Shipbuilding LTD- seria jednostek dla Holendrów.

No tak Szczecińska zbudowałą z duplexu serię ale jak się to skończyło to wiemy wszyscy. Nikt nie podał jak nierentowne były to projekty i ile technicznych problemów było wliczając gigantyczne problemy ze spawaniem 2205.
13 marzec 2017 : 21:12 stoczniowiec | Zgłoś
+3 a są inne stocznie
Cytuję SSSA:
Jeśli chodzi o to co buduje się w Europie to mało dokładne informacje bo w Europie oprócz Papenburga, byłej już STX France, stoczni w Turku i może jednej stoczni koncernu Finncanteri nie buduje się pasażerskich statków. Czyli masz w Europie gdzieś 3 lub 4 stocznie gdzie buduje się cruisery.

A są jakieś inne stocznie w Europie? Zwłaszcza budujące statki towarowe? Norwegi ma kilka, ale krach na rynku offshore doprowadził je na skraj bankructwa (a i tak duża ich część to stocznie włoskie - grupa Vard to Finncantieri) i teraz próbują się ratować budową małych pasażerów. Małe kapcie towarowe jeszcze próbują budować w Holandii. Jest jeszcze wegetujący Flensburger w Niemczech (własność Siema, który teraz na gwałt próbuje pozbyć się problemu) i to jest praktycznie wszystko. Statków towarowych praktycznie w Europie się nie buduje, offshory właśnie dostały po d... i pozostały tylko pasażery. Plus jakaś wegetacja w Holandii i ciągle próbująca nie utonąć Chorwacja, choć już teraz wegetuje tylko jedna ze stoczni i to pracując na "pół gwizdka" (a nawet jeszcze mniej).
13 marzec 2017 : 22:54 Odra N. | Zgłoś
+3 Nie tylko w Chinach!
Stolt buduje duże tankry, chemikaliowce a Grimaldi i Merzario- con-ro w Chorwacji. Mimo Unii -Chorwaci budują z zyskiem. Swoją drogą wynegocjowali korzystne warunki dla przemysłu stoczniowego- czego ani SLD jak wchodziliśmy do unii ani POtem Rudy nie zrobili. Duże stocznie mają Włochy (Grimaldi i Fincantieri) lub francuzy. Tam też powstają większe ro-ro że o stoczniach niemieckich nie wspomnę... W Papenburgu czy Wolgaście tłuką promowce i kontenery. My też możemy...
14 marzec 2017 : 00:28 GłośnikMorski | Zgłoś
+3 Bzdury
Powtarzasz bzdury i slogany tłuczone przez media. Może warto najpierw sprawdzić? Chorwatom zostały już tylko dwie działające stocznie, jeszcze coś tam budują, ale to jest mniej niż połowa ich możliwości i budują coraz mniej. Za to spawają coraz więcej sekcji dla włoskiego Finncantieri budującego pasażery. Czyli ten sam scenariusz co w Polsce, oni dopiero co weszli do Unii i pewnie skończą podobnie jak polskie stocznie. Włochy mają tylko jeden koncern stoczniowy - Fincantieri (nie ma stoczni Grimaldiego!) i budują tylko pasażery i wojenne. Francuzi za państwowe pieniądze utrzymują tylko jedną stocznię - St. Nazire budującą tylko pasażery (jeden na rok, albo na dwa lata) plus jakieś mniejsze budujące okręty i statki rządowe. Żadne ro-ro od lat nie powstało we Włoszech (ostatnie budowała zbankrutowana stocznia Visentini, ale jej już nie ma), o Francji nie mówiąc. W Niemczech działa tylko Meyer budujący wyłącznie pasażery i stocznie budujące okręty wojenne lub realizujące zamówienia rządowe (Blohm Voss, Lurssen). Wegetuje budujący ro-ro Flansburger, obecnie należy do Norwegów (Siem) którzy teraz chcą się tej stoczni jak najszybciej pozbyć, bo zysku tam nikt nie widział od lat. W żadnym " Papenburgu czy Wolgaście" nie "tłuką promowce i kontenery" - ro-ro buduje tylko Flensburger, Wolgast należy do Lurssena i buduje teraz tylko małe patrolowce, teraz głównie dla Arabii Sueskiej, wcześniej dla Szwedów plus spawa sekcje okrętów wojennych. Kontenerowca nie Niemczech nie zbudowano ani jednego od co najmniej 10 lat! Ostatnie budowała hamburska stocznia Sietas, ale zbankrutowała, sprzedali ją Ruskim i tak sobie stocznia stoi i popada w ruinę.
14 marzec 2017 : 07:33 Odra N. | Zgłoś
+11 Splethoff
Spliethoff to jeden z beneficjentów rozwalenia PLO a następnie POLAMERICA.
13 marzec 2017 : 12:50 kso | Zgłoś
+1 c.d.
Natomiast enerdowskie stocznie w Wismarze, Warnemunde i Stralsundzie przez ostatnie lata należały do ruskich i też prawie nic nie budowały (coś tam próbował budować Stralsund, ale nie potrafili prawidłowo zbudować dwóch średnich promów dla Scandlines - potem przez dwa lata je przebudowywali, żeby nadawały się do pływania). Teraz wszystkie kupił azjatycki milioner z Hong-Kongu, który wcześniej kupił też stocznię Lloyda z Bremerhaven i teraz wszystkie przygotowują się do budowy ... pasażerów. Bo Azjatom chodziło o wiedzę i doświadczenie z budowy pasażerów (miał je Lloyd) i chcą szybko zbudować flotę wycieczkowców na rynek azjatycki. Zrobią to, po części za pieniądze niemieckich podatników, a potem sprzedadzą stocznie, albo zaorzą. Prawda jest brutalna - nikt już praktycznie nie buduje w Europie statków towarowych, to się robi w Chinach. Warto poszukać i mieć własną wiedzą, a nie jak leming powtarzać bzdety z prasy i partyjnych masówek.
14 marzec 2017 : 07:35 Odra N. | Zgłoś
+1 Spliethoff w Chinach
Spliethoff od lat buduje w Chinach. Szybki rzut oka na ich stronę:
D-gracht, w latach 2008-10; 8 statków po 18 tys ton
F-gracht, w latach 2010-12; 6 statków po 12 tys ton
M-gracht, w latach 2011-12; 6 statków po 12 tys ton
kolejne statki serii D zbudowano jako ciężarowce dla Big Lift (własność Spliehoffa), w 2011 było to 5 statków po 17 tys ton, z dwoma żurawiami po 400 ton każdy. Wszystko Made in China
Do tego jeszcze trzy ciężarowce S-type zbudowane w ... Indiach.
14 marzec 2017 : 07:53 Gracht | Zgłoś
-1 Wszystko "#winatuska", wiadomo...
Może by tak apologeci PiS i Prezesa Pana zastanowili się, dlaczego przetarg na budowę serii holowników dla MW został unieważniony, choć wygrała go zasłużenie Remontowa? A może dlatego właśnie, że Remontowa, a nie wspaniała i jedyna w swoim rodzaju stocznia radomska PGZ-u? Ręczne sterowanie gospodarką nie udało się komunistom, pisowskim neo-bolszewikom też się nie uda, choćby dlatego, że są od komunistów głupsi.
14 marzec 2017 : 15:47 Majami | Zgłoś
0 stocznie
Szkoda, ze w dyskusji "stoczniowej" jest tak duzo połprawd i niescislosci.Moze zacznę od Niemcow. Polecam "Ablieferungen und Auftragsbestand 2016".
Jest to wstęp do oceny niemieckich stoczni. Slynne stocznie Kruppa juz dawno nie istnieja. Gratuluje za przytoczenie historii MV Werften,ale są tez inne obce kapitały ulokowane w tym przemysle (rowniez arabskie) .Moze przypomnę tez,ze w Rumunii istnieje Daewoo-Mangalia. Ostatnio przyznała się do 800 mln strat,a produkuje dosc duzo. Warto zerknąc na ich stone. Przywołana STX mogła byc wykupiona przez Francję,ale tego nie zrobili !?.
Moze o innych kiedys w przyszlosci. Co się tyczy polskich stoczni, to zapytam: czy ktos zna ich aktualny bilans albo portfel zamówień? Trudno dywagować bez znajomosci faktów. Wielu wraca do przeszlosci, zapominajac, ze czas robi swoje.Zachecam do lektury i pozdrawiam.
30 marzec 2017 : 12:41 Mieczyslaw | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter