Stocznie, Statki

Stocznia Szczecińska należąca do grupy kapitałowej MARS, wybuduje prom pasażersko-towarowy, który ma kursować na linii Świnoujście-Ystad. Kontrakt w tej sprawie podpisali w środę w Kołobrzegu przedstawiciele władz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz stoczni.

- Po ciężkich negocjacjach udało się w końcu wypracować pierwszy kontrakt armatorski na budowę promu, który wpisuje się w naszą politykę odbudowy pozycji na Morzu Bałtyckim oraz pozycji stoczniowej na rynku światowym. Realizujemy krok po kroku te założenia. Dla nas najważniejsze jest, by stworzyć rozwiązania rokujące na przyszłość. Przed nami kolejne inwestycje. Jednym z głównych priorytetów rządu jest odbudowa przemysłu stoczniowego oraz żeglugi bałtyckiej - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Kontrakt na budowę promu podpisał inwestor, którego reprezentował prezes spółki Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) Piotr Redmerski i członek zarządu Andrzej Wróblewski, oraz prezes spółki Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie Marek Różalski, należącej do grupy kapitałowej MARS wraz z członkiem zarządu Mariuszem Ronewiczem.

List intencyjny dotyczący budowy przez polskie stocznie dwóch promów pasażersko-samochodowych dla PŻB został podpisany w czerwcu 2016 r. podczas 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Zgodnie z zapowiedziami pierwsza jednostka ma być gotowa w 2019 r.

Porozumienie podpisali uczestnicy konsorcjum, które ma zbudować promy: Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA, Stocznia Remontowa "NAUTA" SA, Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA oraz Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o., działający na terenach po byłej stoczni w Szczecinie. List podpisały także Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz PKO Bank Polski SA, które mają finansować budowę statków.

mzb/ dym/

 
+16 Czeski film
Po pierwsze - co to jest prom pasażersko - towarowy? Po drugie - kto w końcu zbuduje ten prom? Stocznia Szczecińska (jest taka???), MSR Gryfia, czy konsorcjum stoczni?
08 marzec 2017 : 13:17 Ale o co chodzi | Zgłoś
+10 Gratulacje!
Świetne wieści, w końcu jakieś konkretne kroki i działania, oby konsekwencją był rzeczywiście rozwój polskiego potencjału przewozowego na Bałtyku i maksymalizacja biznesu zarówno PŻB jak i pozostałych polskich armatorów.
08 marzec 2017 : 13:32 Piotr B. | Zgłoś
+10 Kto projekt
Czyli za projekt tech. I roboczy odpowiedzialne bedzie rmdc, stogda czy twor marsa czy ktos inny?
08 marzec 2017 : 14:20 Pawel B | Zgłoś
+8 Dokumentacja
Dokladnie. Jaka firma bedzie glownym odpowiedzialnym za przygotowanie dokumentacji technicznej i roboczej.
08 marzec 2017 : 19:58 Sisko | Zgłoś
+9 Ktoś rozumie ?
"Stocznia Szczecińska należąca do grupy kapitałowej Mars, wybuduje prom pasażersko-towarowy"
"Kontrakt na budowę promu podpisał...prezes spółki Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie Marek Różalski"

Kto dostał to zlecenie ? Powinien ten co podpisał. ale to nie jasno napisane, chyba że PM myśli że Gryfia i Stocznia Szczecińska to jedna firma.
08 marzec 2017 : 15:19 Kto | Zgłoś
+3 To jest oficjalna informacja PAP
czyli Polskiej Agencji Prasowej, która bierze odpowiedzialność za to, co zamieszcza w ogólnopolskim serwisie. Dokładnie taka informacja ukazała się dziś we wszystkich mediach, które publikują to za PAP, nie komentując tego, nie zmieniając treści, ani nie dodając nic od siebie.
08 marzec 2017 : 16:20 Czytaj uważnie | Zgłoś
+6 Pięknie
Bankrut z bankrutem bawią się za nasze pieniądze. To gwóźdź do trumny Gryfii - niestety. Szkoda obecnego Zarządu, który nie miał wyjścia i musiał podpisać kontrakt. Wystarczy spojrzeć na miny Marka i Mariusza.
08 marzec 2017 : 15:48 Donald II | Zgłoś
+11 Gratulacje
Kolegom ze Szczecina szczerze gratulujemy. I życzymy powodzenia w realizacji tego ambitnego oraz prestiżowego przedsięwzięcia ;-)
08 marzec 2017 : 16:37 Koledzy z TRM | Zgłoś
+1 Prezent
No to pźb dostało prezent od partii,a do tego trzeba było aż stocznię kupić żeby dwa promy wybudować? Ciekawe ile będą ostatecznie kosztowaly
08 marzec 2017 : 18:14 Jan szczepan | Zgłoś
+9 prezent?
Jaki prezent? PŻB ma finansować budowę czyli spłacać kredyt, co za tym idzie płacić za reaktywację stoczni. Ciekawe tylko w jaki sposób ma na to zarobić? Chyba że rząd sypnie milionami...
08 marzec 2017 : 19:48 Walenty | Zgłoś
+2 Naiwnych nie sieją, sami rosną...
Gratulujemy PŻB; zostaną kiedyś właścicielem najdroższego na Bałtyku promu. Szacuneczek! Zainteresowanie tego nie-rządu budową skończy się po położeniu stępki i obowiązkowym pokropku, z którego zrobi się w Kur-wizji pikny reportażyk. Naiwni zostaną zaś z marzeniami i długami.
08 marzec 2017 : 20:37 Majami | Zgłoś
0 No nie wiem
A długi rosną rosną rosną i rosną a konkurenci się cieszą, bo niedługo kupią PŻB za przysłowiowa złotówkę. Bo jesli powstanie jeden prom to pól biedy, ale jeśli jak zapowiadano dwa no to ich spłata to już będą poważne pieniądze, nie wiem czy PZB będzie stać na spłacanie rat za te "prezenty"
08 marzec 2017 : 20:44 Olo xxx | Zgłoś
+7 wiem
Nie wypisuj głupot . PŻB jest na plusie . Jak będzie po kupnie to niewiadoma...
08 marzec 2017 : 21:17 art | Zgłoś
+9 Konkrety!
Jaki prom, jakie parametry, jakie paliwo, pędniki itd. Zero konkretów. Jak MSR zbuduje prototypową jednostkę, skoro nigdy wcześniej nie budowała ropaxów (poza małymi promikami bodaj dla Torghattena), tylko kilka patrolowców dla Norwegii? Nie ma ŻADNEGO doświadczenia w tej dziedzinie. To będzie bardzo kosztowna sprawa, mam nadzieję, że PZB to przeżyje.
08 marzec 2017 : 22:34 Bzdety | Zgłoś
+4 Konsorcjum!
Prom będzie budować konsorcjum firm, a MRS występuje tylko w roli lidera.
09 marzec 2017 : 11:40 Mirun | Zgłoś
+4 MSR
Minister Gróbarczyk jasno dał do zrozumienia, że jego rola skończyła się na doprowadzeniu do podpisania kontraktu pomiędzy zleceniodawcą a wykonawcą. Teraz będzie tylko rozliczał Zarządy obu firm z postępów. Na razie mająspokój. Ale przed kolejmymi wyborami głowy mogą polecieć a i CBA będzie pukało rano do wielu domów w Szczecinie.
10 marzec 2017 : 07:09 Marianna | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter