W poniedziałek - 27 lutego, rano, z gdyńskiego portu wyholowano kolejny częściowo wyposażony superjacht zbudowany w stoczni Damen Shipyards Gdynia. Jest to prototyp z nowej serii dużych jachtów motorowych stoczni Amels (należącej niegdyś przejściowo do Donalda Trumpa), wprowadzający ją na rynek statków z napędem hybrydowym.
Wodowanie jednostki miało miejsce 17 lutego na podnośniku dokowym Stoczni Marynarki Wojennej.
Jednostka o stoczniowym symbolu budowy Amels 18801, ze stalowym kadłubem i aluminiową nadbudówką, to pierwszy przedstawiciel nowego typu 188 holenderskiej stoczni z niemal 100-letnią historią, specjalizującej się w budowie luksusowych superjachtów, a należącej do tej samej grupy, co gdyńska stocznia, dostarczająca jej częściowo wyposażone jednostki tego typu. Są one w Polsce zazwyczaj w dość dużym stopniu wyposażone w części technicznej (w Gdyni instaluje się np. silniki główne i większość pozostałego kluczowego wyposażenia siłowni). Doposażenie i wykończenie superjachtów zbudowanych w Gdyni, zwłaszcza w sferze całego wyposażenia i wystroju wnętrz, instalacji elektrycznych, elektronicznych systemów okrętowych, w tym automatyki i wyposażenia sterówki (nawigacyjnego i komunikacyjnego) realizowane jest już w Holandii.
Seria 188, otwierana przez jednostkę holowaną właśnie z Gdyni do Holandii, jest pierwszym oferowanym przez stocznię Amels projektem superjachtu z napędem hybrydowym. Zaprojektowana z myślą o redukcji kosztów eksploatacyjnych i zmniejszeniu negatywnego wpływu na środowisko, zawiera także system odzyskiwania ciepła. Napęd główny na pierwszym superjachcie serii 188 zapewnią dwa silniki wysokoprężne spełniające wymogi trzeciego poziomu wg IMO (IMO Tier III), dotyczące obniżonej emisji substancji szkodliwych do atmosfery (szczególnie tlenków azotu - NOx) produkcji MTU, typu 12V4000 M53. Statek wyposażony będzie w katalizator spalin HUG Engineering, tłumik hałasu systemu odprowadzania spalin i filtr sadzy. Testowanie tego systemu napędowego odbyło się w MTU Benelux pod nadzorem klasyfikacyjnym Lloyd’s Register.
Projekt statku, po raz pierwszy zaprezentowany na Monaco Yacht Show w 2015 roku, od strony technicznej opracowany przez Amels, uwzględnia kształt architektoniczny bryły zewnętrznej nakreślony przez renomowanego na rynku superjachtów architekta okrętowego Tima Heywooda.
Projektowanie wnętrz pierwszego jachtu serii 188 powierzono renomowanej pracowni Pascale Reymond i Andrew Langtona (firma Reymond Langton Design). Projekt 188 oferuje m.in. obszerny "beach club" na rufie (30 m²), zajmujący całą szerokość nadbudówki apartament armatorski (prawie 80 m²) z rozkładanym balkonem, centrum wellness z salą gimnastyczną, sauną i turecką łaźnią parową.
Na statku znajdziemy także m.in. otwarty pokład słoneczny długi na 22 m, pięcioosobowe jacuzzi (1300 litrów pojemności), lądowisko typu "touch-and-go" dla śmigłowców typu Airbus H135 (lub podobnych o masie startowej do 3 ton).
Jednostka Amels 18801, o jeszcze nieznanym imieniu i budowana na zamówienie oczywiście nie ujawnionego jeszcze właściciela, ma być przekazana do eksploatacji w I połowie roku 2018.
PBS, rel (Amels)
Fot.: Piotr B. Stareńczak; Rys.: Amels
Holowanie częściowo wyposażonego superjachtu Amels 18801 na barkopontonie ze stoczni Damen Shipyards Gdynia na wodowanie na podnośniku dokowym w Stoczni Marynarki Wojennej:
Superjacht typu Amels 188 - charakterystyka podsatwowa:
bandera - Kajmany
długość całkowita - 57,70 m
długość na wodnicy pływania - 51,82 m
szerokość całkowita kadłuba - 10,60 m
wysokość boczna na śródokręciu - 5,20 m
zanurzenie - 3,45 m (według innego źródła - 3,35 m)
wyporność - ok. 950 t (według innego źródła - 924 t)
tonaż pojemnościowy brutto - ok. 970
pojemność zbiorników paliwowych - 143 000 litrów
pojemność zbiorników wody słodkiej - 24 000 litrów
prędkość maksymalna - 15,5 węzłów
zasięg (przy prędkości podróżnej 13,0 w.) - 4500 Mm
silniki napędu głównego - 2 × MTU 12V4000 M53, 1380 kW, 1800 obr./min.
przekładnie redukcyjne - 2 × Reintjes WAF 763
śruby napędowe - o stałym skoku, Cunial
zespoły prądotwórcze - 1 × 185 ekW + 1 × 250 ekW, 230/400 VAC, 50 Hz
awaryjny zespół prądotwórczy - 109 ekW / 250 KVA
składowanie energii systemu hybrydowego (baterie akumulatorów) - moc maks. 84 kW, pojekność 56 kWh
dziobowy ster strumieniowy - 130 ekW
stabilizator przechyłów - Quantum
miejsca dla gości (łącznie z apartamentem armatora) - 12
załoga - kapitan + 12 osób
tendry - 1 × 7,0 m + 1 × 6,20 m
klasyfikacja - Lloyd’s Register
notacja klasy - 100A1 SSC Yacht Mono G6 [+] LMC, UMS, SCM MCA LYC-3
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.