Holenderska spółka SeaOwls wraz z norweską grupą Ulstein przedstawiła projekt pionierskiego statku typu HLJV (Heavy Lift Jack-up Vessel). Krzyżowy układ konstrukcji, przeznaczonej do pracy na morskich farmach wiatrowych, czyni jednostkę 10 proc. lżejszą od tradycyjnych samopodnośnych statków tego typu.
Wyposażony w żuraw o dużym udźwigu, ciężarowiec samopodnośny SOUL pozwala uczynić kolejny krok w rozwoju morskich farm wiatrowych. Ma on umożliwić instalację turbin wiatrowych nowej generacji (10-12 MW) w czasie porównywalnym do tego, w jakim instaluje się dziś te 6-8 MW.
- Realizacja tego projektu wpisuje się w naszą strategię, która zakłada poszerzenie oferty i utrzymanie wysokiej pozycji spółki w branży offshore wind - mówi Tore Ulstein, wiceprezes grupy Ulstein. - Połączenie osiągnięć naszego holenderskiego oddziału Ulsteina w dziedzinie projektowania statków typu heavy-lift z doświadczeniem SeaOwls w zakresie technologii jednostek samopodnośnych, zaowocowało powstaniem koncepcji innowacyjnej jednostki opartej o sprawdzone technologie.
W opinii branży, problemem dla transportu i instalacji morskich turbin wiatrowych nowej generacji jest z jednej strony kwestia rozmieszczenia ładunków wielkogabarytowych, z drugiej zaś występowanie nieproporcjonalnie dużych obciążeń pokładu jednostki instalacyjnej, generowanych przez ciężar tych elementów.
- Dla producentów turbin, operatorów farm wiatrowych i firm wykonujących takie instalacje na morzu trudnością jest mała przydatność do takich operacji dostępnych na rynku jednostek samopodnośnych - tłumaczy Erik Snijders, założyciel i dyrektor generalny SeaOwls z siedzibą w Rotterdamie. - Wróciliśmy więc do optymalnego projektu statku typu jack-up, kwadratowej platformy z nogami rozstawionymi możliwie jak najdalej. Obracając ją o 45 stopni uzyskaliśmy naturalny kształt dziobu konstrukcji z trzema nogami i żurawiem pokładowym w osi symetrii statku.
- Ten pozornie prosty zabieg projektowy pozwolił także na uzyskanie postępu także w aspekcie operacyjnym - dodaje Bram Lambregts, zastępca dyrektora generalnego Ulstein Design & Solutions BV. - Dzięki umiejscowieniu głównego żurawia przy nodze rufowej, osiągnęliśmy jego optymalny zasięg na pokładzie głównym jednostki jak i pozaburtową zdolność nośną. Ponieważ kadłub mieści nogi o wiele większych podstawach, ich nacisk na dno morskie został znacząco zredukowany.
Jak informuje grupa Ulstein, projekt przewiduje powstanie serii takich samopodnośnych ciężarowców SOUL, o różnych wielkościach, co pozwoli na transportowanie od 3 do 6 turbin 10-12 MW.
AL, rel (Ulstein)
Ilustr.: Ulstein