Stocznie, Statki

Holenderska spółka SeaOwls wraz z norweską grupą Ulstein przedstawiła projekt pionierskiego statku typu HLJV (Heavy Lift Jack-up Vessel). Krzyżowy układ konstrukcji, przeznaczonej do pracy na morskich farmach wiatrowych, czyni jednostkę 10 proc. lżejszą od tradycyjnych samopodnośnych statków tego typu.

Wyposażony w żuraw o dużym udźwigu, ciężarowiec samopodnośny SOUL pozwala uczynić kolejny krok w rozwoju morskich farm wiatrowych. Ma on umożliwić instalację turbin wiatrowych nowej generacji (10-12 MW) w czasie porównywalnym do tego, w jakim instaluje się dziś te 6-8 MW. 

- Realizacja tego projektu wpisuje się w naszą strategię, która zakłada poszerzenie oferty i utrzymanie wysokiej pozycji spółki w branży offshore wind - mówi Tore Ulstein, wiceprezes grupy Ulstein. - Połączenie osiągnięć naszego holenderskiego oddziału Ulsteina w dziedzinie projektowania statków typu heavy-lift  z doświadczeniem SeaOwls w zakresie technologii jednostek samopodnośnych, zaowocowało powstaniem koncepcji innowacyjnej jednostki opartej o sprawdzone technologie.

W opinii branży, problemem dla transportu i instalacji morskich turbin wiatrowych nowej generacji jest z jednej strony kwestia rozmieszczenia ładunków wielkogabarytowych, z drugiej zaś występowanie nieproporcjonalnie dużych obciążeń pokładu jednostki instalacyjnej, generowanych przez ciężar tych elementów.

- Dla producentów turbin, operatorów farm wiatrowych i firm wykonujących takie instalacje na morzu trudnością jest mała przydatność do takich operacji dostępnych na rynku jednostek samopodnośnych - tłumaczy Erik Snijders, założyciel i dyrektor generalny SeaOwls z siedzibą w Rotterdamie. - Wróciliśmy więc do optymalnego projektu statku typu jack-up, kwadratowej platformy z nogami rozstawionymi możliwie jak najdalej. Obracając ją o 45 stopni uzyskaliśmy naturalny kształt dziobu konstrukcji z trzema nogami i żurawiem pokładowym w osi symetrii statku.

- Ten pozornie prosty zabieg projektowy pozwolił także na uzyskanie postępu także w aspekcie operacyjnym - dodaje Bram Lambregts, zastępca dyrektora generalnego Ulstein Design & Solutions BV. - Dzięki umiejscowieniu głównego żurawia przy nodze rufowej, osiągnęliśmy jego optymalny zasięg na pokładzie głównym jednostki jak i pozaburtową zdolność nośną. Ponieważ kadłub mieści nogi o wiele większych podstawach, ich nacisk na dno morskie został znacząco zredukowany.

Jak informuje grupa Ulstein, projekt przewiduje powstanie serii takich samopodnośnych ciężarowców SOUL, o różnych wielkościach, co pozwoli na transportowanie od 3 do 6 turbin 10-12 MW.

AL, rel (Ulstein)

Ilustr.: Ulstein

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter