Zjawa IV zostanie ściągnięty do Polski drogą morską - informuje na jednym z portali społecznościowych armator jachtu, Centrum Wychowania Morskiego ZHP.
Próby sprowadzenia jachtu do Polski podejmowane są od grudnia ubiegłego roku.
"Od drugiej połowy grudnia podejmujemy starania, by ściągnąć Zjawę z Dragor. Miało się to odbyć transportem drogowym, przez Szwecję i promem do Polski. Firma transportowa przygotowała już wszelkie niezbędne zgody i transport miał ruszyć 31.01. Niestety, z powodu remontów mostów w Szwecji, należało zmienić trasę. Druga wersja to droga przez Niemcy. Start miał być 7 lutego, ale trasa przez Niemcy okazała się koszmarnie droga.
W związku z tym zrezygnowaliśmy z transportu drogowego i wybraliśmy drogę morską. Mamy już wybrany holownik i ponton, na który zostanie załadowana Zjawa i cały zestaw popłynie z Gdyni do Dragor. Tym razem na przeszkodzie stoi pogoda. Zestaw może płynąć przy wietrze max 4B, więc czekamy na okno.
A w międzyczasie poszukujemy osprzętu do umocowania Zjawy na pontonie. Potrzebujemy 20 szakli 10 - 13-tonowych i 20 pasów 10-tonowych długości 22 metrów. Wszystko do przypięcia Zjawy do pontonu.
Wszelkie informacje o tym, skąd można pożyczyć elementy osprzętu albo pomoc w tym względzie będzie niezwykle mile widziana".
Przypomnijmy, że jacht Zjawa IV osiadł na mieliźnie 5 grudnia ubiegłego roku na wysokości półwyspu Falsterbo. Pierwsze próby ratowania jednostki odbyły się 11 grudnia, ale rozmiar uszkodzeń uniemożliwił ich kontynuowanie. Ratownicy przystąpili do kolejnego etapu. Rozpoczęto go od załadowania dźwigu na barkę typu jack-up Sound Prospector, odholowania jednostki w rejon Zjawy oraz załadowania niezbędnego sprzętu ratowniczego na wielozadaniową jednostkę roboczą Sound Horizon.
W połowie grudnia ekipa ratownicza przystąpiła do podjęcia jednostki z wody. Działania te zakończyły się powodzeniem, jednak okazało się, że lewa burta - dotychczas niewidoczna dla ekipy - została doszczętnie zniszczona.
Postępowanie w sprawie przyczyn wejścia na mieliznę jachtu prowadzi Izba Morska w Gdyni.
Zjawa IV - informacje ogólne:
Port macierzysty: Gdynia
Data budowy: 1949 jako Szkwał, 1983 przebudowany na jacht Zjawa IV
Materiał: drewno
Typ ożaglowania: kecz bermudzki
Powierzchnia ożaglowania: 162 m²
Liczba masztów: 2
Długość całkowita: 18,7 m
Szerokość: 5,64 m
Zanurzenie: 2 m
Armator: CWM ZHP (Centrum Wychowania Morskiego ZHP)
Czytaj także: AKTUALIZACJA: Polski jacht wpłynął na mieliznę u wybrzeży Szwecji
AL, rel (Fundacja Harcerstwa Centrum Wychowania Morskiego ZHP)