Stocznie, Statki

Wczoraj stocznia Crist SA podpisała z islandzkim armatorem kontrakt na budowę stosunkowo niewielkiego, ale pojemnego promu pasażersko-samochodowego, który będzie obsługiwać wymagające kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.

Prom, o stoczniowym numerze budowy NB70, obsługiwać będzie trasę pomiędzy Landeyjahöfn a Vestmannaeyjar - wyspami leżącymi w archipelagu Westmana, położonym 9 kilometrów od południa Islandii. Vestmannaeyjar znane jest jako urokliwe, powulkaniczne miejsce wycieczek oraz ze słynnego zdjęcia samotnego domu położonego nieopodal urwiska.

Czas podróży na tej trasie wyniesie zaledwie 20 minut. Będzie to możliwe dzięki parametrom i wyposażeniu jednostki zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu. Statek wyposażony ma być w hybrydowy system napędu głównego.

Właściwa budowa oraz spełniane normy pozwolą NB 70 na operowanie w bardzo trudnych warunkach morskich - południowe wody Islandii zdominowane są przez długie fale oceaniczne oraz krótkie fale lokalne wywołane przez wiatr. Zimą nie rozpieszczają również warunki pogodowe - niskie temperatury oraz ulewne deszcze nie stanowią jednak wyzwania dla promu wyprodukowanego w stoczni Crist SA.

- NB 70 będzie dodatkowo przystosowany do okazjonalnych wyjazdów do innych, dalszych portów, stąd projekt oraz wykonanie jednostki są wysoce specjalistyczne - podsumowuje Radosław Pallach, Project Manager Crist SA.

Prom obsługiwany będzie przez dziesięcioosobową załogę, pomieści także od 390 pasażerów w sezonie zimowym do 540 pasażerów w sezonie letnim. Różnica wynika z posiadanego zewnętrznego tarasu niemożliwego zazwyczaj do wykorzystania w zimie.

Projekt koncepcyjny promu wykonała wiodąca na rynku norweskim firma projektowa - założone w 1974 roku przedsiębiorstwo Polarkonsult AS. Projekt klasyfikacyjny i roboczy wykona biuro projektowe StoGda Ship Design & Engineering Sp. z o.o. od lat współpracujące ze stocznią Crist SA Zamawiającym jest Vegagerðin - Islandzki Urząd Transportu Drogowego. Zarządza on blisko 13 000 km dróg krajowych Islandii.

Wśród typowych zadań urzędu, takich jak planowanie, projektowanie czy też utrzymanie dróg, Vegagerðin zajmuje się także nadzorowaniem firm świadczących usługi transportu promowego.

Podstawowe dane jednostki:

Planowy termin realizacji: czerwiec 2018
Długość jednostki: 69,38 m
Szerokość jednostki: 15,10 m
Maksymalna pojemność: 540 pasażerów + 10 załogi 

rel (Crist SA)

+10 ...gratulacje...
Już bardzo dawno nie realizowano tak dużego projektu dla Islandii w naszym kraju. A kiedyś były tam obecne niemal wszystkie polskie stocznie.
GRATULACJE i sukcesów przy realizacji projektu Kolegom z CRIST SA życzę.
Stan
18 styczeń 2017 : 13:12 stanisław | Zgłoś
+2 Kadłub czy w pełni wyposażona jednostka
Wiadomo czy w tej Polskiej stoczni będzie produkowany jedynie kadłub czy jednostka w pełni wyposażona.
18 styczeń 2017 : 13:50 Nikodem | Zgłoś
+3 dopelniemie
Turn key
18 styczeń 2017 : 21:12 dddd | Zgłoś
-2 ....gratulacje także dla StoGda Ship Design & Engineering Sp. z o.o.
......gdzie zostanie projekt w pełni wyposażonej jednostki dla Islandii !!!
19 styczeń 2017 : 07:30 Stan | Zgłoś
+2 Tak trzymać
W tej Stoczni na chwilę obecną są 4 projekty realizowane pod klucz. Prawda jest taka że to samotna wyspa na Polski
m rynku. Oby nie szli drogą RSB.
19 styczeń 2017 : 07:56 stoczniowiec | Zgłoś
0 Brawo Crist
Jesteście wielcy
20 luty 2017 : 09:52 Stoczniowiec | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter