Innowacyjny system autorstwa naukowców Akademii Morskiej w Szczecinie trafi na pokłady wszystkich promów Polferries. Umowa pomiędzy Polską Żeglugą Bałtycką a spółką Sup4Nav - operatorem systemu Navdec - została podpisana w czwartek, 8 grudnia w Kołobrzegu.
Wynalazek mający na celu wspomaganie pracy nawigatorów był testowany na pokładach promów Wawel i Mazovia od początku 2016 roku. Teraz trafi również na Baltivia, pływający ze Świnoujścia do Ystad. PŻB podjęło decyzję o wyposażeniu promów w Navdec, by podnieść bezpieczeństwo pasażerów i transportowanych ładunków.
Navdec to pierwszy na świecie system nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim. Narzędzie zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje bezpieczny kurs. Może również stanowić jeden z podstawowych elementów systemu nawigacji jednostek autonomicznych. Technologia została opracowana w Akademii Morskiej w Szczecinie. Obecnie wdrażana jest przez spółkę Sup4Nav, powołaną specjalnie w celu komercjalizacji wynalazku. Fakt, że Navdec jest polskim wynalazkiem był dodatkowym atutem dla operatora Polferries.
- Jako polska firma cieszymy się, mogąc korzystać z rodzimych rozwiązań - zapewnił Jakub Komers, dyrektor ds. technicznych PŻB SA.