Okręty ORP Zbyszko i ORP Maćko przechodzą własnie próby morskie po gruntownej modernizacji - czytamy na stronie Radia Gdańsk.
Jak informuje Radio Gdańsk, wymieniono w nich m.in. część poszycia, napędu, większość systemów okrętowych, dołożono najnowszy sprzęt nawigacyjny oraz zamontowano nowoczesny system LARS z dzwonami nurkowymi.
- Jednym z naszych głównych zadań jest udzielanie pomocy zatopionym okrętom podwodnym i wydobywanie z dna morza zatopionej np. w trakcie ćwiczeń techniki. Przy pomocy dzwonu, który jest teraz zamontowany, a także systemu Lars czyli "Launch and recovery system", to system do podnoszenia i opuszczania dzwonu z nurkami, mamy możliwość operowania nawet na głębokości 80 metrów. Dotychczas było to 50 metrów - mówi na łamach Radia Gdańsk kap. mar. Michał Czerwiak, dowódca Zbyszka.
Zgodnie z zapowiedziami, okręty wyprodukowane na początku lat 90., dzięki modernizacji, mogą służyć jeszcze nawet 25 lat.
Dane taktyczno-techniczne ORP Zbyszko:
długość: 34,5 m;
szerokość: 8 m;
zanurzenie: 3 m;
wyporność: 374 t;
prędkość: 12 w;
napęd główny: spalinowy wysokoprężny silnik Cegielski-Sulzer 6AL20/24D o mocy 550 kW (750 KM).
Dane taktyczno-techniczne ORP Maćko:
długość: 34,5 m;
szerokość: 8 m;
wysokość: 16,7 m;
wyporność: 385,2 t;
prędkość: 11 w;
zasięg pływania: 3600 Mm.