Polskie stocznie zbudują kolejne dwa częściowo wyposażone kadłuby statków dla odbiorcy norweskiego. Chodzi o siostrzane jednostki zakontraktowane przez stocznię Larsnes Mekaniske Verksted AS.
Stocznia Larsnes poinformowała w lipcu br. o zdobyciu zamówienia na dwa nowe statki rybackie dla armatorów z północnej Norwegii.
Statki zaprojektowało okrętowe biuro konsultingowe Naval Consult z Måløy. Jak poinformowała stocznia - podwykonawcami i dostawcami mają być, w większości, firmy z regionu Sunnmøre.
Zamówione jednostki, to Sander Andre o stoczniowym numerze budowy 58 dla armatora Mirsel AS z Lofotów, z przewidywanym terminem przekazania do eksploatacji w III kwartale 2017 roku oraz Nordhavet, o numerze budowy 59, dla armatora Arvesen AS z Ibestad w rejonie Troms, z terminem przekazania przez stocznię w II kwartale roku 2018 (niektóre źródła mówią o maju).
Oba statki mają być zbudowane według niemal identycznego projektu (NC 126) i mają się charakteryzować tonażem pojemnościowym brutto tuż poniżej 500 jednostek. Każdy ze statków ma być wyposażony w zbiorniki do przewozu żywych ryb o pojemności 420 m³.
Jak wynika z jednej z renomowanych baz danych statków i zamówień stoczniowych - częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Nordhavet, dla stoczni Larsnes, zbudować ma Stocznia Wisła z Gdańska.
Nie wiadomo, czy kadłub Sander Andre jest lub będzie budowany w Polsce.
Później stocznia Larsnes Mek. verksted AS poinformowała o podpisaniu kontraktu na budowę statku rybackiego Gunnar K dla armatora Kristoffersen Fiskebåt AS, którego kadłub ma być zbudowany w Gdańsku, nie podając jednak - w której stoczni.
Według innych źródeł norweskich - częściowo wyposażony kadłub jednostki Gunnar K ma być zbudowany przez stocznię Safe Sp. z o.o. z zakładem produkcyjnym na terenie byłej Stoczni Gdańskiej.
W tym przypadku projekt statku również pochodzi z Naval Consult AS i ma być, zasadniczo, taki sam, jak dla statków Sander Andre i Nordhavet.
Sejner o stoczniowym numerze budowy 60, który ma otrzymać imię Gunnar K, charakteryzuje się długością całkowitą 38,65 m i szerokością 9,25 m i wyposażony jest w sześć zbiorników RSW (na chłodzoną wodę morską), z których pięć przeznaczonych do przewozu żywych ryb. Łączna pojemność tych ładowni na ryby wynosi ok. 420 m³.
Pomieszczenia załogi zaplanowano dla 10 osób w czterech pojedynczych i trzech dwuosobowych kabinach.
Statek ma być przekazany armatorowi w IV kwartale przyszłego roku (według niektórych źródeł - w grudniu).
Nordhavet (Larsnes 59) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9818412
państwo bandery Norwegia
operator Arvesen
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) Stocznia Wisła Sp. z o.o., Gdańsk
stocznia (główny kontraktujący, stocznia wyposażająca) Larsnes Mekaniske Verksted AS, Larsnes, Norwegia
stoczniowy numer budowy 59
zamówienie 09.2016
spodziewany termin przekazania do eksploatacji maj 2018
długość całkowita 38,65 m
długość między pionami 33,456 m (według innych źródeł 32,50 m)
szerokość konstrukcyjna 9,25 m
wysokość boczna do pokładu głównego 3,85 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego 6,20 m
zanurzenie maksymalne 5,05 m
tonaż pojemnościowy brutto 499
tonaż pojemnościowy netto 154
pojemność skompensowana 1976 CGT
pojemność zbiorników na wodę słodką 25 m
pojemność zbiorników paliwowych 75 m
pojemność zbiorników balastowych i przeciw-przechyłowych 16 m
Gunnar K (Larsnes 60) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9818266
państwo bandery Norwegia
operator Kristoffersen Fiskebåt AS
stocznia (częściowo wyposażony kadłub) Safe Sp. z o.o., Gdańsk / Gdynia
stocznia (główny kontraktujący, stocznia wyposażająca) Larsnes Mekaniske Verksted AS, Larsnes, Norwegia
stoczniowy numer budowy 60
zamówienie 09.2016
długość całkowita 38,65 m
długość między pionami 32,50 m
szerokość 9,25 m
wysokość boczna do pokładu głównego 3,85 m
wysokość boczna do pokładu ochronnego 6,20 m
zanurzenie maksymalne 5,05 m
tonaż pojemnościowy brutto 499
tonaż pojemnościowy 154
tonaż skompensowany 1976
pojemność zbiorników na wodę słodką 25 m
pojemność zbiorników paliwowych 75 m
pojemność zbiorników balastowych i przeciw-przechyłowych 16 m