Jak podano w oficjalnym komunikacie stoczni Crist - umacnia ona swoją pozycję na rynku norweskim podpisując kontrakt na budowę Multipurpose Live Fish Carrier SC 75 (symbol budowy NB SC 75). Kontrakt ten nie oznacza jednak poszerzenia bazy klientów w Norwegii. Trafi bowiem do norweskiego przedsiębiorstwa armatorskiego Artic Shipping AS (Artic Group), które odebrało już wcześniej statek z gdyńskiej stoczni (Artic Fjell w 2014 roku). Nie będzie to więc jednostka - wbrew temu, co podano w oficjalnym komunikacie dla mediów i co większość z nich powtórzyła - dla Arctic Group Maritime AS, norweskiego przedsiębiorstwa zajmującego się handlem owocami morza.
Aż 3000 m³ ryb i zaledwie 10-osobowa załoga - nowa jednostka produkowana w stoczni Crist zmieni wydajność norweskiego przedsiębiorstwa. Statek przysłuży się m.in. na Oceanie Spokojnym i Atlantyckim.
Nowoczesny, wysoko zautomatyzowany i wielozadaniowy statek wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, będzie służyć do transportu ryb z farm morskich do przetwórni na lądzie. Przeznaczeniem jednostki będą Morz Północn oraz obszar północnego Atlantyku i Pacyfiku.
- Aktualny poziom gospodarczy wskazuje na duże zapotrzebowanie na specjalistyczne jednostki do połowu ryb. Ugruntowanie pozycji na rynku norweskim, którego ważną gałęzią jest właśnie rybołówstwo, poszerza nasze możliwości w uzyskiwaniu kolejnych kontraktów - mówi Zdzisław Bahyrycz, pełnomocnik Zarządu Crist SA.
Autorem projektu jest Seacon AS, norweskie biuro specjalizujące się w jednostkach przemysłu rybnego. Dzięki odpowiednim wymiarom - długości 75 m, szerokości 8,2 m, wysokości równiej 15 m, NB SC 75 będzie w stanie pomieścić nawet do 3 tys. m³ ryb. Masa kadłuba szacowana jest na 980 ton - jednostka zaś będzie obsługiwana przez dziesięcioosobową załogę.
Potwierdzeniem jakości NB SC 75 będzie klasyfikacja przez DNV GL - międzynarodowe towarzystwo standaryzacyjne oraz doradcę branży morskiej. Jednostka wykonana w stoczni Crist ma uzyskać certyfikaty klasy DNV +1A1 oraz E0. Stanowią one potwierdzenie bezpieczeństwa oraz jakości wykonania obiektu.
- Dzięki jakości naszych realizacji i międzynarodowych, w tym wypadku skandynawskich, kryzys na rynku Offshore jest nieodczuwalny dla Crist - dodaje Zdzisław Bahyrycz.
Statek zostanie przekazany przez stocznię Crist jako w pełni wyposażony. Zakończenie prac nad NB SC 75 planowane jest na ostatni kwartał 2017 r.
rel (Crist SA), PBS