W sobotę, 1 października, holownik Ikar wyholował od nabrzeża znajdującego się w dyspozycji stoczni Safe w rejonie Drewnica, w obrębie byłej Stoczni Gdańskiej i z portu Gdańsk częściowo wyposażony kadłub statku roboczego Voe Vanguard. Zespół holowniczy spodziewany jest w holenderskim Dordrecht w dniu 7 października.
Według kontraktu ujawnionego w październiku ubiegłego roku, brytyjska firma Delta Marine zleciła grupie stoczniowej Damen Shipyards Group budowę statku w oparciu o projekt powstały w wyniku bliskiej współpracy obu stron - Damen Renewables Service Vessel (RSV) 3315. Zamówienie od szkockiego dostawcy usług dla sektora offshore wind (morskiej energetyki wiatrowej) ma być zrealizowane przez Damena (według informacji podanych przy okazji ujawnienia kontraktu) do początku 2017 roku. Grupa Damen budowę częściowo wyposażonego kadłuba tej jednostki zleciła firmie Safe Co. Ltd Sp. z o.o.
"Przez ostatnich kilka lat pracowaliśmy nad nowym projektem razem z Damen Shipyards Hardinxveld" - powiedział dyrektor naczelny Delta Marine Dave McNaughtan. "Przedstawiliśmy i przekazaliśmy pewne koncepcje projektowe i pomysły, które Damen skonkretyzował na desce kreślarskiej" - dodał. [text z serwisu PortalMorski.pl]
Nowy projekt wyewoluował ze znanej, odnoszącej sukcesy na rynku linii produktowej Damena - jednostek typoszeregu Multicat®. W stosunku do projektu wyjściowego przesunięto nadbudówkę na dziób pozostawiając wolny szeroki pokład roboczy. Jednostkę utrzymano poniżej poziomu 500 jednostek tonażu pojemnościowego brutto. Utrzymanie niewielkich rozmiarów jednostki pozwoliło zapobiec wzrostowi kosztów.
Jednostka typu RSV 3315 będzie przy tym mogła "przejąć" wiele prac nieco większych statków konstrukcyjnych offshore. Voe Vanguard dysponować będzie systemem pozycjonowania dynamicznego drugiej klasy (DP2), a z tak obszernym pokładem będzie można na nim nawet zainstalować szpulę ("karuzelę"), która zmieni ten statek roboczy w jednostkę do układania kabli albo roboczy zdalnie kierowany pojazd podwodny (ROV) z systemem wodowania lub maszynę do wykonywania transzei do zagłębiania kabli w dnie morskim. Do funkcji RSV 3315 będą należały także: kotwiczenie jednostek trzecich, wsparcie prac podwodnych (jako baza nurków), układanie "materacy" do stabilizacji dna, instalacja pływowych generatorów prądu, holowania i prace ratownicze. Statek zostanie wyposażony w silne (jak na rozmiary jednostki) żurawie pokładowe HS Marne i czteropunktowy system kotwiczenia. Będzie posiadał także wyposażenie pokładowe typowe dla wielozadaniowych holowników AHTS - shark jaws, guide pins i wciągarkę holowniczą i do manipulacji kotwic.
Częściowo wyposażony kadłub jednostki Voe Vanguard zbudowany przez Safe w Gdańsku trafi do stoczni Damen Shipyards Hardinxveld, która go wykończy, doposaży i przekaże armatorowi - Delta Marine. [text z serwisu PortalMorski.pl]
Statek roboczy typu RSV 3315 - charakterystyka podstawowa
długość całkowita 33,18 m
szerokość 14,50 m [text z serwisu PortalMorski.pl]
zanurzenie 2,62 m
wolna powierzchnia pokładu roboczego 300 m²
pojemność zbiorników paliwowych 135,0 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką 81,7 m³
główne zespoły prądotwórcze 2 ×2125 kVA
pędniki 2 ×480 kW + 2 ×800 kW
uciąg na palu 42 T
prędkość eksploatacyjna 10,5 węzła
system pozycjonowania dynamicznego Kongsberg K-POS DP-21
żurawie pokładowe 1 ×15 t @ 20 m, wciągarka 10,8 T + 1 ×9 t @ 21 m, wciągarka 10,8 T
wciągarka holownicza i do manipulacji kotwicami 150 T uciągu dynamicznego, 200 T uciągu na hamulcu (siła trzymania)
system kotwiczny 4 ×12 T naciągu dynamicznego, 22 T siły trzymania; 400 m ×25 mm
zaciski / kluzy chowane w pokładzie (shark jaws) 2 ×zestaw Triplex H 200 T
pachoły chowane w pokładzie (guide pins) 1 ×zestaw Triplex S 115 T
stopery (stop pins) 2 ×WK 400
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.