W ubiegłym tygodniu norweska stocznia Ulstein Verft AS przekazała armatorowi statek do obsługi morskich farm wiatrowych typu SOV (Service Operation Vessel) - Windea. To pierwsza z dwóch tego typu jednostek, która częściowo powstała w Polsce - kadłub (nr budowy 309) w ubiegłym roku przekazała stocznia Crist.
Jednym z powodów, dla którego niemiecka grupa Bernhard Schulte Offshore (BS Offshore) dokonała zamówienia w stoczni Ulstein Verft w 2015 roku, były korzyści z posiadania projektanta statku i jego realizatora w jednym miejscu.
- Rozważaliśmy kilka stoczni na świecie, ale postawiliśmy ostatecznie na Ulstein Verft. Wiedzieliśmy, że przyniesie to wiele korzyści. Specjaliści Ulsteina mają takie samo podejście, jak my - pragniemy spełnić najwyższe oczekiwania obiorcy końcowego - mówił Matthias Müller, dyrektor zarządzający Bernhard Schulte Offshore GmbH.
Statek zbudowano na podstawie nowatorskiego projektu SX175, w którym po raz pierwszy zastosowano rozwiązania kształtu kadłuba zarówno części dziobowej, jak i rufowej według opatentowanej koncepcji X-Bow / X-Stern. Projekt ten pozwala na utrzymanie odpowiedniej pozycji, gdy statek wchodzi w falę, co znacznie ułatwia wykonywanie prac.
Podczas prób morskich, które rozpoczęły się 7 czerwca br., odnotowano płynne ruchy statku oraz bardzo niski poziom hałasu i drgań, podyktowane wygodzie pracowników, którzy na pokładzie Windea będą transportowani na morską farmę wiatrową Gemini, zlokalizowaną 85 kilometrów na północ od holenderskiej prowincji Groningen. Zakwaterowanie przewidziano dla 60 osób w pojedynczych kabinach, z czego 40 przeznaczono dla techników.
Projekt zrealizowano zgodnie z obowiązującymi przepisami środowiskowymi. Emisję szkodliwych substancji, w przypadku Windea, zostanie ograniczona, dzięki elektrycznemu układowi napędowemu Siemensa BLUE DRIVE PlusC ™.
Operatorem i głównym odbiorcą jednostek jest WINDEA Offshore GmbH & Co. KG, której partnerem jest niemiecka grupa armatorska Bernhard Schulte, EMS Maritime Offshore oraz SSC Wind.
Windea:
Projekt: ULSTEIN SX175
Stocznia: Ulstein Verft AS
Projekt: Ulstein Design & Solutions AS
Długość: 88m
Szerokość: 18m
Nośność: 3150 t
Zanurzenie (max): 6,4m
Prędkość: ~ 13 węzłów
Zakwaterowanie: 60 osób
Powierzchnia pokładu ładunkowego: 380 m2
Czytaj także: Kadłub pierwszego w świecie statku z X-Bow i X-Stern gotowy
Czytaj także: Kolejne dwa kadłuby statków wyholowane w czwartek z Gdyni [VIDEO]
Czytaj także: W Norwegii zwodowano statek typu SOV z kadłubem polskiej produkcji [VIDEO]
AL, rel (Ulstein Group)