Stocznie, Statki

W ubiegłym tygodniu norweska stocznia Ulstein Verft AS przekazała armatorowi statek do obsługi morskich farm wiatrowych typu SOV (Service Operation Vessel) - Windea. To pierwsza z dwóch tego typu jednostek, która częściowo powstała w Polsce - kadłub (nr budowy 309) w ubiegłym roku przekazała stocznia Crist.

Jednym z powodów, dla którego niemiecka grupa Bernhard Schulte Offshore (BS Offshore) dokonała zamówienia w stoczni Ulstein Verft w 2015 roku, były korzyści z posiadania projektanta statku i jego realizatora w jednym miejscu.

- Rozważaliśmy kilka stoczni na świecie, ale postawiliśmy ostatecznie na Ulstein Verft. Wiedzieliśmy, że przyniesie to wiele korzyści. Specjaliści Ulsteina mają takie samo podejście, jak my - pragniemy spełnić najwyższe oczekiwania obiorcy końcowego - mówił Matthias Müller, dyrektor zarządzający Bernhard Schulte Offshore GmbH.

Statek zbudowano na podstawie nowatorskiego projektu SX175, w którym po raz pierwszy zastosowano rozwiązania kształtu kadłuba zarówno części dziobowej, jak i rufowej według opatentowanej koncepcji X-Bow / X-Stern. Projekt ten pozwala na utrzymanie odpowiedniej pozycji, gdy statek wchodzi w falę, co znacznie ułatwia wykonywanie prac.

Podczas prób morskich, które rozpoczęły się 7 czerwca br., odnotowano płynne ruchy statku oraz bardzo niski poziom hałasu i drgań, podyktowane wygodzie pracowników, którzy na pokładzie Windea będą transportowani na morską farmę wiatrową Gemini, zlokalizowaną 85 kilometrów na północ od holenderskiej prowincji Groningen. Zakwaterowanie przewidziano dla 60 osób w pojedynczych kabinach, z czego 40 przeznaczono dla techników. 

Projekt zrealizowano zgodnie z obowiązującymi przepisami środowiskowymi. Emisję szkodliwych substancji, w przypadku Windea, zostanie ograniczona, dzięki elektrycznemu układowi napędowemu Siemensa BLUE DRIVE PlusC ™.

Operatorem i głównym odbiorcą jednostek jest WINDEA Offshore GmbH & Co. KG, której partnerem jest niemiecka grupa armatorska Bernhard Schulte, EMS Maritime Offshore oraz SSC Wind.  

Windea:

Projekt: ULSTEIN SX175
Stocznia: Ulstein Verft AS
Projekt: Ulstein Design & Solutions AS
Długość: 88m
Szerokość: 18m
Nośność: 3150 t
Zanurzenie (max): 6,4m
Prędkość: ~ 13 węzłów
Zakwaterowanie: 60 osób
Powierzchnia pokładu ładunkowego: 380 m2 

Czytaj także: Kadłub pierwszego w świecie statku z X-Bow i X-Stern gotowy

Czytaj także: Kolejne dwa kadłuby statków wyholowane w czwartek z Gdyni [VIDEO]

Czytaj także: W Norwegii zwodowano statek typu SOV z kadłubem polskiej produkcji [VIDEO]

AL, rel (Ulstein Group)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter