Metanowiec Al-Nuaman przepływa przez Cieśniny Duńskie w drodze do terminalu LNG w Świnoujściu. Pod koniec tego tygodnia pierwsze, komercyjne dostawy LNG zostaną rozładowane w tamtejszym gazoporcie.
Zgodnie z informacjami podawanymi przez PGNiG, 17 czerwca, w ramach kontraktu z Qatargas do Polski przypłynie pierwszy metanowiec z LNG. Będą to pierwsze komercyjne dostawy surowca. Pod koniec zeszłego roku jak i na początku obecnego ta sama jednostka dostarczyła do Świnoujścia dwa testowe ładunki LNG, które posłużyły do sprawdzenia i rozruchu instalacji terminalu. Gaz po przejściu przez instalacje obiektu trafił do sieci przesyłowej.
Pierwotnie, zgodnie z informacjami podawanymi przez Polskie LNG pierwszy metanowiec miał wpłynąć do Świnoujścia 16 lipca. Terminarz odbioru uległ jednak przyspieszeniu, dzięki czemu dostawy mogą zostać realizowane w ramach komercyjnej umowy już w czerwcu. Qatargas dostarczy do Świnoujścia ładunek LNG w ramach realizacji długoterminowej umowy z PGNiG z 2009 roku.
Statek Al-Nuaman dysponuje mocami transportowymi w wysokości 206 tysięcy m3 LNG, co odpowiada 124 milionom m3 gazu sieciowego. Kolejna dostawa LNG z Kataru dla PGNiG zrealizowana będzie w połowie lipca 2016 roku.
Dzień później, 18 lipca zaplanowano uroczystość nadania terminalowi LNG w Świnoujściu imienia śp. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Dostawy z Kataru nie będą jednak jedynymi jakie zaplanowano w tym miesiącu. Pod koniec maja PGNiG zdecydował o zakupie na rynku spotowym pierwszego ładunku od norweskiej firmy Statoil, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w ogłoszonym przetargu. Około 140 tys. m3 LNG (84 miliony m3 gazu sieciowego) dostarczone zostanie z norweskiego Snohvit (złoże gazu znajdujące się w Morzu Barentsa) gazowcem Arctic Princess, którego przybycie do Świnoujścia planowane jest na 25 czerwca br.
BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki
Czytaj także: Arctic Princess z pierwszym ''spotowym'' ładunkiem LNG w Świnoujściu
Czytaj także: Śp. Lech Kaczyński patronem terminalu LNG
Gazowiec Arctic Princess od kilku tygodni kotwiczy z ładunkiem przy Skagen (awizowanym na 25 czerwca), gdzie wczoraj zakotwiczył Al Nuaman. Odległość między nimi to ~3 Mm.
Profesjonalniej o tym jest na [link usunięty]
W artykule nikt nie napisał, że Snohvit to port.
-
Snøhvit nie tylko nie jest portem, jest złożem zlokalizowany na dnie Morza Norweskiego, a nie Morza Barentsa! Faktycznie w pobliżu granic tych mórz, ale wyraźnie w północno-wschodniej części Morza Norweskiego.
Na wybrzeżu norweskim granica tych mórz zaczyna się na Nordkapp !!!
Uczy tego geografia. PROFESJONALIZMU!!!
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.