Statek wpłynął do stoczni w Gdyni jako Point Lisas Pearl. W Vistal Stocznia Remontowa / Vistal Marine Sp. z o.o., przy nabrzeżu Węgierskim, przebudowano go na masowiec samowyładowczy. Przed przebudową jednostka przeszła wstępny remont i konserwację w stoczni Nauta.
W międzyczasie nazwę statku zmieniono na Bontrup Pearl. Właścicielem jednostki jest firma SMT Shipping, której polski oddział zajmuje się zarządem załogowym i technicznym floty.
Po wyjściu ze stoczni w Gdyni w ostatni wtorek, dnia 14 czerwca, statek zmierza po pierwszy ładunek po przebudowie do norweskiego Bremanger, gdzie znajduje się terminal eksportowy kamieniołomu Bremanger Quarry AS. Masowiec spodziewany tam jest w nocy z 17 na 18 czerwca.
Przebudowa statku z masowca-pakietowca (masowca szerokolukowego lub tzw. OHBC - open hatch bulk carrier) lub tzw. forest products carrier, formalnie (wg notacji klasy i zastosowanych przepisów) klasyfikowanego jako drobnicowiec, na statek samowyładowczy została zaprojektowana przez SMT Shipping i wykonana przez firmę Vistal w Gdyni, pod nadzorem gdyńskiego biura towarzystwa klasyfikacyjnego Bureu Veritas. Nadzór nad projektem ze strony armatora sprawował Janusz Nowakowski, SMT, general manager, project and development. Przebudowę statku zrealizowano w rekordowym tempie - w okresie dwóch i pół miesiąca.
Statek wyposażony został w system wewnętrznych przenośników taśmowych - tzw. belt system, wieżę z pionową taśmą ładunkową - loop system, oraz 83 metrowe ramię wyładowcze - boom, które pozwoli wyładowywać ładunek na plac przy nabrzeżu na odległość pond 70 metrów od burty statku. Jak wcześniej informował Vistal, zlecone prace obejmowały m.in. modernizację siedmiu ładowni, a łączna masa dostarczonej konstrukcji stalowej to 660 ton oraz 150 t zamontowanych urządzeń. Bontrup Pearlpo przebudowanie uzyskał zdolność (ratę) wyładunkową rzędu 3500 t/h.
Jak poinformował Portal Morski dyrektor zarządzający SMT, Leszek Wasiewicz, modernizacja statku umożliwiła podpisanie długoterminowego kontraktu z kontrahentem holenderskim na przewóz kruszywa kamiennego w Północnej Europie.
Była to już 15. przebudowa statku na jednostkę samowyładowczą dokonana w Polsce dla SMT.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
Bontrup Pearl - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 5913315
armator zarejestrowany Bontrup Pearl Ltd.
armator zarządzający SMT Shipmanagement & Transport Gdynia Ltd. Sp. z o. o.
stocznia Sanoyasu Corporation, Mizushima, Japonia (nr budowy 1060)
rok budowy 1984 (statek zbudowany jako Auk Arrow)
długość całkowita 187,50 m
długość między pionami 180,85 m
szerokość maksymalna 29,04 m
szerokość konstrukcyjna 29,01 m
wysokość boczna 16,90 m
zanurzenie 12,306 m
nośność 42 000 t (według innego źródła 43 952 t)
tonaż pojemnościowy brutto 27 962 t
tonaż pojemnościowy netto 12 660 t
silnik napędu głównego 1 × 6RTA58 Sulzer
zespoły prądotwórcze 3 × T260L-ST Yanmar
awaryjny zespół prądotwórczy BF6L913C Deutz
ster strumieniowy dziobowy TC-200N, Vickers
Szkoda, że Pan się nie podpisał, bo może moglibyśmy porównać publicznie Pańskie opinie o firmie z tym jak z kolei Pański profesjonalizm bywał oceniany przez przełożonych.
SMT - Stowarzyszenie Morskich Twardzieli
Polecam wszystkie firmy ale nie SMT.
Ci, ktorzy swego czasu 2002 - 2003 byli na Warsaw albo Swan wiedzą o czym mówię.
Kombinacje w La Ceibie, kombinacje na Arubie.
podoba mi się podkład muzyki w tym filmiku ,brzmi tak jednoznacznie jak i wygląda statek, jak zaraz by się miał rozpaść i zatonąć ,choć w opisie jest ,że statek płynie po przebudowie odebrać pierwszy ładunek ,to muzyka jednoznacznie wskazuje,że może to być jego ostatni . Dobrze ,też że filmik na obrotach bo statki SMT tak szybko nie pływają . Współczuję ludziom pracującym w tej firmie.Jednak jak ktoś lubi jego wybór.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.