Holownik Amon ze szczecińskiego Zakładu Usług Żeglugowych Sp. z o.o. & Co. Sp.k. przyprowadził do Gdyni w niedzielę, 29 maja, krótko po południu, holowany z duńskiego portu Svendborg pozbawiony chwilowo własnego napędu niewielki kontenerowiec dowozowy Alondra (nr IMO 9113719). Statek zostanie przebudowany w Gdyni na bydłowiec, czyli statek do przewozu żywego inwentarza na zlecenie duńskiego armatora.
Na początku minionego roku, w duńskiej morskiej prasie branżowej, informowano, że według strategii armatora Corral Line, zarówno taniej, jak i lepiej jest "dodać 700 ton stali i przebudować statek w Danii, niż kupować nowy w Chinach". Jak widać, duńskie armator ostatecznie zdecydował się na przebudowę w Polsce, nie w Danii. Jednak już wcześniej wspominano, że przebudowa może się odbyć "w stoczni europejskiej", niekoniecznie w Danii. "Lepszy dobry statek z 1995 roku, niż nowy, wątpliwej jakości" - tak tłumaczyła sobie obserwowaną u Corral Line logikę biznesową duńska gazeta żeglugowa.
Corral Line to mały armator z siedzibą w Gråsten w południowej Jutlandii. Zajmuje się przewozami żywego inwentarza (głównie owiec i bydła) przede wszystkim z Australii do Azji, Ameryki i Afryki.
Armator Corral Line zakupił okazyjnie pojemnikowiec dowozowy zbudowany w renomowanej niemieckiej stoczni Sietas już w 2012 roku, mimo, że nie miał wtedy pilnej potrzeby w zakresie rozbudowy czy wymiany tonażu. Od tamtej pory kontenerowiec, przemianowany na Alondra, oczekiwał w Svendborgu na przebudowę.
Został "odstawiony na sznurek" (w tzw. "zimny laid-up"). Ponieważ przy okazji przebudowy przeprowadzane będą także na pewno remonty i konserwacja, także w siłowni - na jedną, stosunkowo niedługą podróż do stoczni, nie opłacało się w Danii przeprowadzać relatywnie drogiej operacji reaktywacji - ponownego rozruchu statku po długim postoju.
Alondra przebudowywana w Gdyni jest kolejnym statkiem o tej nazwie w barwach armatora Corral Line. Poprzedni był zbudowany w stoczni J.J. Sietas w Hamburgu w 1967 r. i przebudowany w 1980 przez stocznię duńską Svendborg Skibsvaerft, a następnie przedłużony przez tę samą stocznię w 1984 r.
Nowa Alondra - ex Julia Lehmann (do 2000 r.), ex Alrek (do 2003), ex Maryam (do 2007 r.), ex Transnjord (do czerwca 2012 r.) - została zbudowana również w stoczni J. J. Sietas KG Schiffswerft GmbH & Co. (typ 154, nr budowy 1103), w 1995 roku, na zlecenie armatora Lehmann Rhederei z Lubeki. Przez kilka lat do momentu zakupu przez Corral Line, eksploatowana była w serwisie liniowym wzdłuż szwedzkiego wybrzeza w barwach armatora Transatlantic.
Alondra, przyprowadzona na przebudowę do Gdyni, ma 4550 t nośnosci, 2997 jednostek tonażu pojemnościowego brutto, 304 TEU ładowności, wymiary L x B x H: 97,27 (97,54 m wg innych źródeł) x 15.90 x 5.94 m i silnik główny MaK (8 M 453 C) o mocy 2737 kW pozwalający jednostce osiągać prędkość eksploatacyjną do 15 węzłów.
Alondra będzie pierwszym nowym nabytkiem we flocie bydłowców Corral Line od niemal 15 lat.
PBS
Fot.: Piotr B. Stareńczak
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.